عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد امضای 200 نماینده مجلس پای طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام

بخش خبری: یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای شفافیت آرای تمامی مجامع تصمیم‌گیر نظام خبر داد و گفت که این طرح به امضای حدود 200 نماینده مجلس رسیده است.
محمدعلی وکیلی اظهارداشت: طرحی با هدف تعمیم شفافیت آرا تدوین شده که براساس ماده واحده آن تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام،شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی،شوراهای شهر،روستا،خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.
به گفته وی طبق تبصره ماده واحده این طرح در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجراست.
وکیلی با بیان اینکه این طرح به امضای حدود 200 نماینده مجلس رسیده، افزود: امضاکنندگان از همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.


سید فرید موسوی نماینده تهران هم با اشاره به طرح شفافیت آرای تمامی مجامع تصمیم‌گیر نظام تاکید کرد: این طرح می‌تواند شفافیت را به همه سطوح تصمیم گیر نظام تقنینی بسط دهد.
موسوی افزود: این طرح را با قید دو فوریت به هیات رئیسه مجلس ارائه کردیم.
"رسول خضری" نماینده سردشت نیز گفت: سوال ما در خصوص اعتراض برخی از افراد به مجلس این بود که چرا فقط شفافیت را از مجلس طلب می‌کنند. به همین دلیل طرح شفافیت را در همه قوا تدوین کردیم.
* استعمال دخانیات در قهوه‌خانه‌ها جزای نقدی ندارد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تصویب استفساریه‌ای مقرر کردند که قهوه خانه‌ها، قهوه‌خانه‌های سنتی و اتاق‌های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری جزو اماکن عمومی نبوده و استعمال دخانیات در این اماکن جزای نقدی ندارد.
در موضوع این استفساریه آمده است: آیا اماکن عمومی مذکور در تبصره 1 ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوه‌خانه‌های سنتی و اتاق‌های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری نیز می‌باشد؟
در پاسخ بیان شده است: خیر، فقط موارد مذکور در استفساریه تبصره 1 ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات نمی‌باشد. طبق تبصره 1 ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، «مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی، موجب حکم به جزای نقدی از 50 هزار ریال تا یکصد هزار ریال است».
* مجلس با حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول مخالفت کرد
نمایندگان مجلس همچنین با حذف بند "ح" ماده 37 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تعطیلی هشتم ربیع الاول -آغاز امامت امام زمان(عج) - مخالفت کردند.
نمایندگان با 117 رای موافق، 62 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر با طرح یک فوریتی اصلاح تعطیلات رسمی مبنی بر خذف بند(ح) ماده 37 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور- هشتم ربیع الاول- مخالفت کردند.
* تایید اطلاعات سپاه به شروط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی اضافه شد
نمایندگان مجلس لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند که بر این اساس وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مشکلات امنیتی اقامت پدر غیرایرانی را بررسی می‌کنند.
نمایندگان در اصلاحیه لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج فرزندان زنان ایرانی با مردان خارجی مقرر کردند: فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند قبل از رسیدن به سن 18 سال به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به تابعیت ایران درمی‌آیند.
براساس این اصلاحیه فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن 18 سال در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.
* نمایندگان طرح اصلاح قانون نحوه فعالیت احزاب را اصلاح کردند
مجلس در ادامه طرح اصلاح موادی از قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع دادند.
نمایندگان تصویب کردند: انجمن، جمعیت، جامعه و کانون صنفی و خانه‌ها تشکیلاتی هستند که به وسیله دارندگان کسب، پیشه، حرفه و تجارت معین، تشکیل شده و اهداف برنامه‌ها و اقدامات آنان به گونه‌ای در جهت منافع خاص مرتبط با آن صنف است.
براساس اصلاحیه دیگر مجلس، اتحادیه‌های صنفی که مطابق قانون نظام صنفی کشور تشکیل می‌شوند و از وزارت صنعت مجوز دریافت می‌کنند مشمول این قانون نیستند.
* سرلشکر باقری: کشورهای بدعهد در برجام، پشتیبان صدام بودند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اروپایی‌ها مانند انگلستان، فرانسه و آلمان در زمان جنگ سلاح‌های شیمیایی در اختیار صدام قرار می‌دادند و همان‌هایی که امروز تعهدات برجامی خود را انجام نمی‌دهند، پشتیبان صدام بودند.
سرلشکر محمد باقری»در جلسه علنی دیروز مجلس افزود: هرچند 200 هزار شهید و هزاران جانباز و آزاده در راه دفاع از میهن دادیم اما این دفاع، برکات زیادی برای ملت ایران داشت و اگر هزینه دادیم این هزینه‌ها با تسلیم و پذیرش تجزیه در برابرحمله دشمن قابل مقایسه نیست.
وی گفت: مشکلات کشور در دوران دفاع مقدس با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست، با این حال دولتمردان ما توانستند با وحدت از مشکلات عبور کنند و برکات دفاع مقدس نیز همچنان پابرجا است که مهم‌ترین آن بازدارندگی دفاعی است که ریشه در آن دوران دارد و اگر تهاجمی به کشور صورت نمی‌گیرد به خاطر تجربه تاریخی دشمنان ما از دفاع جانانه ملت ایران است و اگر وضعیت متفاوتی در منطقه نسبت به گذشته داریم و محور مقاومت فعال شده نیز به خاطر دفاع مقدس است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: اگر تجربه‌ای از دفاع مقدس و جنگ‌های بعدی داریم و اگر صنایع دفاعی خودکفا داریم و شجاع و ایثارگر هستیم، همه متعلق به جهان اسلام است و می‌خواهیم همه آن‌ها از این برکات بهره‌مند شوند.
* پاسخ رئیس مجلس به واعظ افراطی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است.
علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز با انتقاد از سخنان اخیر یکی از وعاظ افزود: روشن است که در شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است. آیا فحش و توهین به مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن مردم سالاری نظام، جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟
رئیس مجلس افزود: کسانی که این روش را برگزیده‌اند با نظریه امام(ره) و رهبری معظم صریحا مخالفت کرده‌اند زیرا آنها مجلس را در راس امور دانسته‌اند. نگویید ما "انتقاد" کردیم. عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود. فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟
لاریجانی ادامه داد: به محتوای بحث کاری ندارم، بحث حاوی خلط بحثی روشن است. این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که اولین منتشرکننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟
رئیس مجلس با بیان اینکه «اهمیت فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست» از ریاست قوه قضائیه خواست که با این نوع فساد سیاسی برخورد کند.
وی با بیان این که «کسی با نقد نظر نماینده مخالفت نمی‌کند ولی توهین و جعل دروغ شان متفاوتی دارد» از کمیسیون اصل 90 خواست که به این مساله رسیدگی کرده و به مجلس گزارش دهد و از طریق قوه قضاییه پیگیری لازم را به عمل آورد.
رئیس مجلس ادامه داد: رسیدگی به این فساد یک وظیفه ملی و انقلابی است که در شرایط مصاف با دشمنان وحدت داخلی را حفظ می‌کند. کسانی که این خواست ملی را که در حرف‌های رهبری تجلی داشته رعایت نمی‌کنند به عنوان مخل وحدت ملی کشور باید پاسخگوی اعمال خود باشند.
لاریجانی در پاسخ به انتقاداتی که به لایحه تجارت مطرح می‌شود، گفت: این که در رادیو و تلویزیون بدون توجه به سوابق این لایحه طوری مطرح می‌شود که گویی که انگار یک روزه این لایحه به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، کاری ناصواب و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تاسف‌آورتر از موضوع فوق برخی هزل‌گویی‌های مجریان تلویزیون در مورد این لایحه است. هیئت نظارت بر رفتار صدا و سیما باید به این موضوع رسیدگی کند. قانون‌گذاری کار جدی حکومت است. صدا و سیما موظف است که فرهنگ فانونی را در جامعه رشد دهد نه اینکه با سخنان تمسخرآمیزی مثل اینکه «مجلس رکورد زد» حرف‌هایی غلط مطرح کند.
رئیس مجلس تاکید کرد: حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دست‌آویز یک مجری کم اطلاع شده و آنرا وسیله هجوگویی قرارداده و "هِر و کِر" راه بیندازد.متاسفانه برخی از نمایندگان در زمینه انتقاد به لایحه تجارت شان مجلس را رعایت نکردند. به هر حال از رئیس صداوسیما می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: سلاح تحریم آمریکا کند شده است دکتر روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا: تلاش‌های مکرون تنها با لغو تحریمهای ترامپ نتیجه می‌دهد عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد امضای 200 نماینده مجلس پای طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد امضای 200 نماینده مجلس پای طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر نظام با حضور وزرای راه وشهرسازی وصمت صورت گرفت تحویل اولین محموله ریل قطارهای پرسرعت تولید شده در ذوب آهن اصفهان اتهامات تکراری ترامپ علیه ایران در سازمان ملل دیوان عالی انگلیس تصمیم دولت برای تعلیق مجلس را «غیرقانونی» اعلام کرد چامسکی: تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام جنگی است و باید محکوم شود آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی 98 از امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه: بودجه جاری سال آینده بدون منابع نفتی تامین می‌شود شهردار تهران: حذف نام شهدا از تابلو معابر تهران کذب است وزیر دادگستری: اقدام کانادا در توقیف اموال ایران غیر قانونی است سیاست تعامل با کشورهای همسایه