تأکید سران ایران و آلمان بر لزوم احترام به اجرای برجام و رفع تحریم ها

رئيس جمهوری اسلامی ایران و صدراعظم آلمان درباره اقدامات لازم برای نجات و تداوم برجام به رایزنی و تبادل نظر پرداختند و در عين حال بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – برلين و عملياتي كردن هر چه زودتر سامانه ساحات (اينستكس) تاکید کردند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و آنگلا مركل ظهر سه شنبه به وقت نیویورک در حاشیه هفتاد و چهارمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در محل اقامت هیأت کشورمان، با یکدیگر دیدار و در خصوص حفظ و توسعه روابط اقتصادي و همکاری های دوجانبه دو كشور و همينطور ابتكار جديد دكتر روحاني براي حفظ امنيت منطقه خليج فارس موسوم به «ابتكار صلح هرمز» بویژه در شرایط حساس منطقه و گفت وگو و تبادل نظر کردند و بر عزم خود برای توسعه روابط در بخش‌های مختلف تأکید نمودند.
دکتر روحانی در این دیدار ضمن اشاره به اين كه آلمان هميشه يك شريك بسيار مهم براي ايران بوده است، بر تداوم اين روابط سنتي و دوستانه تأكيد نمود.
رئیس جمهوری همچنين با تأکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف های برجام و از جمله آلمان برای حفظ این توافق مهم بین المللی بعد از خروج یکجانبه امریکا از آن؛ بيانيه اخیر فرانسه، انگليس و آلمان را اتهام زني بي اساس به ايران عنوان کرد.


خانم آنگلا مركل نیز در پاسخ، ضمن تكرار حمايت از تداوم برجام، خواستار احترام به اين توافق مهم بين المللي و لغو تحريم ها شد و بر عزم آلمان و ساير كشورهاي اروپايي براي عملياتي كردن سريع تر ساحات (اينستكس) تأكيد نمود.
وي همچنين در مورد پيشنهاد ائتلاف اميد يا طرح صلح هرمز، گفت: با علاقه مندي اين ابتكار را بررسي خواهند كرد و از هر اقدام مدبرانه براي كاهش تنش ها در منطقه حمايت مي كنند.