برای جایگزینی مدیران جوان و انقلابی با مدیران فعلی کار می‌کنیم

گروه سیاسی/ هفتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، صبح دیروز با سخنان انتخاباتی آیت الله احمد جنتی آغاز شد. صحبت‎هایی که حول محور «پول‎های کثیف» چرخید، چند سال پیش هم از سوی وزیر کشور در صحن علنی مجلس مطرح شده بود و پس از آن نیز از سوی تعدادی دیگر از سیاستمداران هشدارهای زیادی در مورد بهره‎گیری کاندیداها از این روند در انتخابات داده شد. اما با وجود داغ شدن بازار انتقادات، حتی قانون انتخابات نیز اصلاح نشد تا فکری به حال این موضوع شود.
حال در فاصله 5 ماهه تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس خبرگان که دبیر شورای نگهبان هم است، هشدار داد که اجازه نخواهد داد کسی با این روش وارد مجلس شود. او گفت: «با تمام قدرت برابر پول‌های کثیف ایستادگی خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت کسی با فشار و پول کثیف وارد مجلس شود.» آیت‎الله جنتی که به وضع موجود نیز انتقاد دارد، با یادآوری انتخابات امسال آن را تعیین کننده سرنوشت مملکت خواند و گفت: نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم بلکه باید همه کمک کنند تا افراد خوبی وارد مجلس شوند و کار مردم را دنبال کنند و مشکلات‌ آنها را رفع کنند وگرنه جز این شود همین است که الان می‎بینیم. آیت‎الله جنتی گفت: خط قرمز شورای نگهبان در انتخابات، قانون بوده و همچنان قانون خواهد بود. عده‌ای با پول‎های کثیف می‎خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است.
او خطاب به جریان‌‏های سیاسی کشور هم گفت: «ما تحت تأثیر افکار جریان‎های سیاسی قرار نمی‎گیریم. پس کسی انتظار نداشته باشد ما کسانی را به دلیل اینکه عده‌ای با آنها دشمن هستند ردشان کنیم یا کسانی را که عده‌ای با آنان دوست هستند، تأیید کنیم ما برای رضایت خداوند کار می‎کنیم نه خوشامد افراد.» او تأکید کرد: «راه برای کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند برای حضور در انتخابات باز است ولی ما حتماً جلوی کسانی را که می‎خواهند با پول‌های کثیف وارد انتخابات شوند می‎گیریم.»
باید نیروهای جوان و کارآمد جای این مدیران ناکارآمد را بگیرند


آیت‎الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود بحث جوانگرایی را پیش کشید. او با تکیه بر مشکلاتی که در کشور وجود دارد، به طور علنی اعلام کرد که امیدی به مدیران فعلی ندارد و خروج از این خفت، تنها با مدیران جوان امکانپذیر است. به گزارش ایسنا، او افزود: «برخی نمی‌خواهند این امر تحقق یابد تا جایی که سال گذشته 18 میلیارد دلار به جیب دلالان ریخته شده است و اکنون دست گدایی به سمت اروپا دراز کرده‌اند. اروپایی‌ها نیز وعده سر خرمن به ما می‌دهند و کمکی به ما نمی‌کنند. اما مردم نباید بی‌تفاوت باشند و نباید اجازه دهیم که ناامید شوند. مردم باید مطالبه‌گر باشند؛ چرا که اگر ایستادند و مطالبه‌گری کردند دیگران مجبور می‌شوند به حرفشان گوش دهند، هر چند که بی‎تعارف من به مدیران فعلی هیچ امیدی ندارم. ما برای روزی کار می‌کنیم که اینها با مدیران جوان و انقلابی جایگزین شوند تا از این خفت و گرفتاری که دچارش شده‎ایم، رها شویم.»
رئیس مجلس خبرگان با انتقاد از کسانی که دم از مذاکره با امریکا می‎زنند، گفت: برخی افراد سست عنصر در داخل به دنبال مذاکره با امریکا هستند در حالی که تحریم‌های امریکا و همپیمانان او برای ما برکات زیادی داشته و باید قدر این فرصت را بدانیم و بدانیم که هدف امریکا از مذاکره با ما تسلیم شدن ما است. خواسته‎های آنان تمام شدنی نیست شک نکنید اگر با دشمن مذاکره کنیم، از پیشرفت‌های موشکی تا حمایت از جریان مقاومت، تحت‎الشعاع قرار خواهد گرفت و این با روحیه عزت و مقاومت سازگاری ندارد. به گفته جنتی برخی افراد نادان و جاهل در داخل دنبال مذاکره با امریکا هستند.
رئیسی: ‌هاضمه نظام اسلامی فساد را نمی‌پذیرد
رئیس قوه قضائیه هم میهمان جلسه دیروز خبرگان رهبری بود که به منظور تبیین عملکرد دستگاه قضایی حاضر شده و سخنرانی کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: ‌هاضمه نظام اسلامی فساد را نمی‎پذیرد و فسادناپذیری در متن نظام اسلامی است و باید با فساد برخورد شود. رئیس قوه قضائیه راهکار برخورد با فساد و ایجاد اعتماد عمومی را رسیدگی دقیق و عادلانه به تمام پرونده‎هایی که در ذهن مردم دغدغه ایجاد کرده‎اند دانست و افزود: اگر بدون اینکه کسی جزو خطوط قرمز به حساب بیاید به این پرونده‎ها رسیدگی شود و نتیجه هم به مردم اعلام شود، اعتماد مردم به نظام اسلامی احیا خواهد شد و این کار هم آبروی نظام را تضمین می‌کند و هم باعث صیانت از مدیران و مسئولان سالم خواهد شد. راهکار دیگر هم این است که دستگاه قضایی با رعایت سه اصل مهربانی، اقتدار و تدبیر، زمینه‌‏ای را فراهم کند تا هرکس بتواند هر فسادی از هرکسی سراغ دارد به این دستگاه اعلام کند که اگر این اتفاق بیفتد از افشاگری‎های غیرقانونی و بدون سند پیشگیری خواهد شد.
بدحجابی‎، شل حجابی‏ و بی‎حجابی محور سخنان ناطقان
در هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری، نمایندگان چند استان نیز در نطق‎های جداگانه‏‌ای به طرح مسائل و مشکلات روز کشور پرداختند. طبق آنچه آیت‌‏الله سیداحمد خاتمی سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در حاشیه اجلاسیه دیروز گفت این نطق‎ها حول محور عاشورا، کربلا و مشکلات کشور بویژه در عرصه معیشتی و در عرصه فرهنگی و گله شدید از بدحجابی‎ها، شل حجابی‏‌ها و بی‎حجابی‎ها بود.
به گزارش دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام علیرضا اسلامیان نماینده استان چهارمحال و بختیاری در نطق خود به وضعیت فرهنگی جامعه، بخصوص موضوع حجاب و  فضای مجازی پرداخت و خواستار نظارت و برخورد جدی با معضلات موجود در این عرصه‎ها شد.
همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین
احمدی شاهرودی نماینده  استان خوزستان  با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی شاهد تأسیس حوزه‎های علمیه و رونق گرفتن آنها بوده‎ایم، از دولت خواست از طلاب تربیت شده در حوزه‎های علمیه در دستگاه‎های اجرایی و بخصوص وزارت آموزش و پرورش استفاده شود.