ایران کانون رایزنی ها در نیویورک

گروه سیاسی/  نخستین ملاقات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیدار با امانوئل مکرون و آبه شینزو، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر ژاپن در حاشیه  مجمع عمومی سازمان ملل در حالی روز گذشته به  ملاقات‌های مهم سازمان ملل تبدیل شد که محور این ملاقاتها بر نقطه کانونی جهتگیری اروپا در رابطه با توافق هسته‌ای و موضع گیری پیرامون رویدادهای اخیر منطقه خاورمیانه قرار داشت. موضوعاتی که از یک سو بر رایزنی با کشورهای اروپایی جهت تحقق بخشیدن به منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام و از سوی دیگر مؤید دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی برای قبولاندن موضع همگرایانه خود حتی به کشورهایی است که در دایره نفوذ امریکا و عربستان قرار دارند. دیپلماسی‌ای که می‌کوشد با پیام صلح و امیدی که روحانی به نیویورک برده است روابط ایران را با آن دسته از کشورهایی که اینک نسبت به سیاست‌های هزینه‌ساز واشنگتن و ریاض دچار تردید شده‌اند، از لبه تیغ تنش آفرینی‌های این دولت‌ها عبور دهد.
اگرچه صحنه سازمان ملل در روزهای گذشته شاهد طرح مواضع مدعی جویانه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس و تکرار این ادعای ریاض بود که ایران در ماجرای حمله به میادین نفتی آرامکوی عربستان نقش داشته است، اما با وجود تحلیل‌هایی که پیرامون منافع ایران از تنش پدید آمده در منطقه مطرح شد، رئیس جمهور فرانسه عصر روز گذشته و در ادامه تلاش‌ها برای پیگیری ابتکار عمل خود در عملیات نجات برجام از گشوده شدن روزنه‌های امید در روند رایزنی‌ها پیرامون این توافق سخن به میان آورد. امیدی که نشان می‌دهد همه آنچه طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته رخ داده است، امریکا ومتحدان منطقه‌ای‌اش را در به نتیجه رساندن سیاست فشار حداکثری و به بن بست کشاندن برجام ناکام گذاشته است. وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4 در شرایطی امروز در حاشیه نشست نیویورک و با هدف گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای گرد هم جمع می‌شوند که مکرون در ماه‌های اخیر طرحی با محوریت اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران و بازگشت آن به اجرای کامل برجام در دستور کار خود قرار داده است. طرحی که برای اجرایی شدن نیازمند همکاری امریکا و معاف کردن شماری از مشتریان نفتی ایران از فهرست بلند بالای تحریم‌های این کشور است. مکرون در آستانه این نشست امیدوارانه از کامیابی تلاش‌ها جهت نجات برجام در نیویورک سخن گفته است. چشم انداز امیدبخشی که او روز گذشته از نتیجه بخشی رایزنی‌های برجامی ترسیم کرد، چرایی ناراحتی عربستان و تلاش این کشور برای به آشوب کشاندن فضای سیاسی مجمع علیه ایران را توضیح می‌دهد. چه دیپلماسی هوشمندانه ایران که نه تنها بیانیه‌های ضد ایرانی را به مواضعی کاغذی تقلیل داده که توانسته با صبر و حزم چنان سیاستی را پیش برد که امروز نتیجه‌اش را در ایستادگی تهران بر مواضع مقتدرانه خود به نمایش گذاشته است و در عین حال کشورهای منطقه را به همگرایی واقعی برای حل مشکلات فرارویی چون تروریسم و افراطی‌گری فرا می‌خواند.
این درحالی بود که روز گذشته و در خلال تنور داغ رایزنی‌های برجامی رئیس جمهوری ایران و سران اروپایی، خبرگزاری رویترز مدعی شد که ایران خود را برای پذیرش تغییراتی در برجام آماده می‌کند که این ادعا بلافاصله از سوی  پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری ایران رد شد. اسماعیلی در این رابطه گفت: «آنچه رویترز به نقل از روحانی در مورد آمادگی برای اصلاح یا کوتاه آمدن از برجام زده، صحیح نیست.» به گفته او، منظور روحانی تصویب همزمان پروتکل الحاقی در مجلس ایران و لغو تحریم‌ها در مجلس امریکا و مذاکره در چارچوب ۱+۵ است.
دیدار با مرکل، مکرون و آبه شینزو


رئیس جمهوری ایران روز گذشته در یکی از مهمترین برنامه‌های خود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.
تقویت همکاری، حفظ برجام و راه‌های کاهش تنش‌های منطقه  از جمله موضوعات مورد گفت وگوی روحانی و مرکل بود. صدر اعظم آلمان پس از این دیدار گفت:«من با روحانی درباره چگونگی دستیابی به حداکثر میزان ثبات ممکن در خاورمیانه صحبت کردم».
رئیس جمهوری ایران پیشتر در اولین ملاقات‌های خود با عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم  دیدار و گفت‌وگو کرده بود. روحانی در دیدار مکرون بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام تأکید کرد و بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان در مورد حملات به عربستان را «اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرد. راه‌های نجات برجام، روابط دوجانبه و ایده رئیس ‌جمهوری ایران در مورد منطقه مبنی بر طرح موسوم به ابتکار صلح هرمز از دیگر محورهای گفت وگوی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه بود. این ملاقات در حالی صورت گرفت که رئیس جمهوری فرانسه که در چند هفته اخیر ابتکارعملی برای تحقق بخشیدن به منافع اقتصادی تهران و حفظ برجام را پیگیری می‌کند، در سازمان ملل نیز تأکید کرده انجام مذاکرات احتمالی با ایران در آینده باید متمرکز بر چهار موضوع شامل حفظ سازوکار نظارتی بر برنامه اتمی ایران، روزهای پس از اتمام مهلت‌های تعیین‌شده در برجام در سال ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالستیک و نقش آفرینی تهران در منطقه باشد. او در حالی گفته است که«ما، متحدان ما، بازیگران منطقه و ایران باید دور میز بنشینیم و این چهار موضوع را به فرجامی برسانیم» که مقام‌های بلندپایه ایران ضمن رد پیگیری هر موضوعی غیر از برجام خواستار تمرکز کشورهای اروپایی بر تحقق بخشیدن بر منافع اقتصادی ایران در قالب تعهدات برجامی آنها هستند. با این حال مکرون ابراز امیدواری کرده است که در جریان نشست جاری سازمان ملل درباره حل اختلافات پیرامون توافق هسته‌ای موفقیت‌هایی حاصل شود.
 تداوم حمایت ژاپن از برجام
روحانی در دیدار  با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، ضمن اشاره به سفر اخیر او به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریع‌تر توافقات این سفر تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری همچنین از تلاش‌های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و بویژه روابط اقتصادی تأکید کرد. نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار گفت: توکیو به حمایت از توافقنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.آبه  شینزوضمن اشاره به سفر اخیرش به تهران و اینکه از ملاقات و شنیدن فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و همچنین مواضع صلح جویانه و ابتکار اخیر  روحانی برای امنیت در منطقه بسیار دلگرم شده است، افزود: توکیو دوست تاریخی ایران است و تمام توانش را برای کاهش تنش در منطقه بکار خواهد گرفت.
دیروز همچنین « پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا هم با حضور در محل اقامت رئیس جمهوری کشورمان با روحانی دیدار و درباره تقویت همکاری‌ها و موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.
تشریح مواضع ایران
به مدیران ارشد رسانه‌های امریکا
 رئیس جمهوری اعلام کرد که تلاش‌های رئیس جمهوری فرانسه در صورتی مؤثر است که آقای ترامپ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پس از خروج از برجام را بردارد که در آن زمان،‌ امکان مذاکره در قالب ١+٥ وجود دارد. به گزارش ایرنا، روحانی در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های امریکا، گفت: «تداوم تحریم‌هایی که تحت عنوان فشار حداکثری اجرا شده است، به مثابه پیش‌شرط‌های عملی امریکا برای مذاکره است، در حالی که از نظر ما برای مذاکره، ابتدا هر پیش‌شرطی باید برداشته شود.»
رئیس جمهوری افزود: «خجالت‌آور  است که مبنای اتهام زدن به ایران در مورد حمله به آرامکو، صرفاً این است که نمی‌خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام‌زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت‌های نظامی یمنی‌ها ندارند، چشمان خود را بسته‌اند و صرفاً به گمانه‌زنی بسنده کرده‌اند.» روحانی ادامه داد: «ضعف راداری و پدافندی تجهیزات عظیم امریکایی در مسیر ادعایی این موشک‌ها و پهپادها قابل انکار نیست و یمنی‌ها در واقع امریکا را تحقیر کرده‌اند و به تأمین‌کنندگان تسلیحات عربستان هشدار داده‌اند.»