نگویید انتقاد کردیم سخنان شما فحش و توهین به مجلس بود



گروه سیاسی/ علی لاریجانی در نطق پیش از دستور دیروز خود به انتقاد از موضع‌گیری‌ها علیه مجلس پرداخت؛ انتقاد از سخنان علیرضا پناهیان، انتقاد از تهمت‌های روزهای اخیر به پروانه سلحشوری و در نهایت انتقاد از قضاوت‌ها درباره بررسی لایحه تجارت.
به گزارش « ایران» علی لاریجانی در سخنان دیروز خود با اشاره غیر مستقیم به سخنان دو هفته قبل علیرضا پناهیان این سؤال را مطرح کرد که «فحش و توهین به مجلس به عنوان مهمترین رکن مردم سالاری نظام آیا جز خواسته امریکا و اسرائیل است؟» وی افزود: «کسانی که این روش را برگزیده‌اند دقیقاً مخالفت صریح با نظریه امام(ره) و رهبری معظم کردند که مجلس را در رأس امور دانستند. نگویید که ما انتقاد کردیم، این عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود، فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟ آیا در سنت اسلامی بزرگان دینی ما در مقام نهی از منکر این روش ها را مذموم نمی‌دانستند؟» علیرضا پناهیان، واعظ مشهور در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا در سخنرانی‌های خود حملات تندی را به بهانه عدم شفافیت رأی نمایندگان به مجلس انجام داده بود. از جمله گفته بود: «آهای مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندهید؟ بگویید چه غلطی دارید می‌کنید؟ چه چیزی را دارید از مردم پنهان می‌کنید؟»


انتقاد از تهمت‌زنی‌ها به مجلس به بهانه رأی نیاوردن دو فوریت طرح شفافیت مختص رئیس مجلس نبود و برخی نمایندگان هم در تذکرهایی به این موضوع واکنش نشان دادند. از جمله محمدرضا صباغیان نماینده بافق هم خواستار رعایت حرمت مجلس شد و گفت: «سؤال من این است که همین آقایان واعظ ومداح برای منبر رفتن چقدر پول می‌گیرند. در حوزه انتخابیه من برای ۴۵ دقیقه، چند میلیون پول می‌گیرند، چرا به جای تهمت زدن به مجلس به مسائل مربوط به خودشان نمی‌پردازند. شفافیت را از خود آغاز کنند.»
حمایت از سلحشوری
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به اتهامات اخیر علیه پروانه سلحشوری پرداخت و گفت: «این چه وضعی است که به یک نماینده محترم یا تعدادی از آنان این اتهامات دروغ را می‌زنند و عده‌ای از سایت‌های خبری آن را منتشر می‌کنند و بعد روشن می‌شود آغازگر آن یک سایت ضد انقلاب بوده است. این سایت‌های خبری هم از منظر اختلاف نظر سیاسی با عجله به نشر آن پرداختند. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید آبروی مؤمن حرمت کعبه را دارد، چه اندازه این سخن معصوم را رعایت کردید، در پیشگاه خدا چه می‌گویید.» وی با بیان اینکه «کسی با نقد نماینده‌ای مخالفت نمی‌کند اما توهین و جعل دروغ موضوعاً شأن متفاوتی دارد» تأکید کرد: «از کمیسیون اصل 90 می‌خواهم این مسائل را با جدیت رسیدگی کند و ضمن ارائه گزارش به مجلس، از طریق قوه قضائیه پیگیری لازم کند. همچنین از ریاست محترم قوه قضائیه می‌خواهم با این فساد سیاسی برخورد کند، فساد سیاسی اهمیتی کمتر از فساد اقتصادی ندارد.» این انتقادات رئیس مجلس ناظر به اتهامی است که هفته گذشته به پروانه سلحشوری، نماینده تهران وارد شده بود. برخی از حساب‌های توئیتری مجهول او را متهم کرده بودند که از فرزند برادرش که به جرم راه‌اندازی مرکز غیرشرعی ماساژ بازداشت شده، حمایت می‌کند. در حالی که دو نماینده مجلس یعنی محمد مهدی زاهدی و ناصر موسوی لارگانی  هم این اتهامات را علیه سلشحوری تکرار کرده بودند در نهایت معلوم شد که این ماجرا از اساس کذب بوده.
انتقاد از قضاوت‌ها درباره لایحه تجارت
رئیس مجلس همچنین در مورد برخی انتقادات نسبت به لایحه اصلاح قانون تجارت و ادعاهای مطرح شده در صدا و سیما  مبنی بر اینکه حقوقدانان در  مورد این لایحه نظر دادند و اقتصاددانان حضور نداشتند گفت: «اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شد و بنده خود از جلسات مستمری که کمیسیون قضایی با حضور مسئولان اتاق بازرگانی برگزار می‌کرد مطلع بودم حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم  یک هفته از صبح تا شب در مشهد توسط کمیسیون برگزار شده بود شرکت داشتم و نمایندگان تمام دستگاه‌های اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت حضور داشتند و ماده به ماده خوانده و در مورد آن بحث می‌شد.» وی با انتقاد از گزارش‌های صدا و سیما درباره این لایحه، این برنامه‌ها را اقدامات «ناصواب، غلط و ناعادلانه» دانست و گفت: «تأسف‌آورتر هزل گویی در برخی شبکه‌ها توسط مجریان است که هیأت نظارت بر صدا و سیما باید به این موضوع رسیدگی کند.» وی با تأکید بر اینکه قانونگذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، تصریح کرد: «نه اینکه با سخنان تمسخرآمیز که مثلاً مجلس رکورد زد و حرف‌های وهن آمیز و غلط مطرح کند؛ حکمرانی در سطح قانونگذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازد.»
گفتنی است پیش ازاین برخی مجلسی‌ها نیز همچون علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای محلات گفته بودند که درمدت 2 ساعت تعداد زیادی از ماده‌های لایحه تجارت تصویب شده است. حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده اصولگرای مجلس هم مدعی بوده که  ۳۳۱ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مدت ۱۰ دقیقه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است.