راز رکوردشکنی تتلو در اینستاگرام

امیر تتلو، خواننده پرحاشیه و جنجالی، رکورد تعداد کامنت‌ها در یک پست اینستاگرم را شکست و فالوورهای او بیش از ۱۶ میلیون کامنت پای یکی از پست‌های او در این شبکه اجتماعی گذاشتند. چه شد که شخصی همچون امیرحسین مقصودلو، مشهور به تتلو، چنان جایگاهی در فضای غیررسمی ایران یافت که بتواند رکورد کایلی جنر، خواهر کیم کارداشیان را بشکند و این رکورد عجیب را از آن خود کند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، امیر تتلو ۲۲ شهریور در یک پست اینستاگرامی از فالوورهای خود خواست که ۱۰ میلیون کامنت پای پست اینستاگرامی او بگذارند، تا او آهنگ جدیدش را منتشر کند. در ادامه تتلو شرط خود را به ۱۳ میلیون کامنت تغییر داد و مخاطبان تتلو در حرکتی غافلگیرکننده و عجیب، بیش از ۱۶ میلیون کامنت، پای این پست او منتشر کردند.
تتلو بدین ترتیب توانست تنها با ۱.۹ میلیون فالوور، رکورد بیشترین تعداد کامنت در یک پست اینستاگرامی را بشکند. هدف تتلو شکستن رکورد کایلی جنر، خواهر کیم کارداشیان، سلبریتیِ پرحاشیه آمریکایی بود که با بیش از ۱۴۶ میلیون فالوور، برای یکی از پست‌های خود نزدیک ۹.۸ میلیون کامنت دریافت کرده ‌بود. تتلو به راحتی رکورد کایلی جنر را شکست و در فضای مجازی، «تاج‌گذاری» کرد.
  تتلو و سیطره بر فضای غیررسمی


تتلو به هیچ‌وجه نماینده یک هنر فاخر نیست؛ او در ایران خواننده زیرزمینی‌ای بود که سبک خوانندگی‌اش را با هیچ معیاری نمی‌توان به‌عنوان یک سبک فاخر و با اهمیت قلمداد کرد. اگر منتقد اجازه داشته باشد، چیزی را به‌عنوان «هنر مبتذل» نام‌گذاری کند، رگه‌هایی از این نام‌، به راحتی در موسیقی تتلو قابل تشخیص است. اگر هم نسبی‌گرایی و پلورالیسم فرهنگی را بپذیریم و مختار نباشیم که چیزی را به‌عنوان «هنر مبتذل» خطاب کنیم، باز هم آهنگ‌های تتلو در دسته‌بندی آثار هنری برجسته و فاخر قرار نمی‌گیرد.
تتلو مصداق نفوذ در فضای غیررسمی از طریق غیرمتعارف بودن و انجام رفتارهای خارق‌العاده است. اما این بدان معنا نیست که نفوذ تتلو در فضای غیررسمی صرفاً مصداق این الگو است که می‌توان با انجام رفتار غیرعادی، معروف شد. هزاران فرد غیرعادی در سراسر دنیا وجود دارند و رفتارهای غیرمتعارف آن‌ها نیز از بیشتر از تتلو نباشد، کمتر از او نیست. کسی از طریق طریق رفتار غیرمتعارف به یک سلبریتی در فضای غیررسمی تبدیل می‌شود که زمانی یا جایی، فضای رسمی او را تأیید کرده باشد و برای مقطعی هرچند کوتاه، جایگاهی رفیع در فضای رسمی یافته باشد.
امیر تتلو یک خواننده زیرزمینی بود که حتی در سال ۹۲ توسط پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شده بود. او در تابستان سال ۹۴ و همزمان با مذاکرات هسته‌ای به ناگاه بر عرشه یک ناو نظامی حاضر شد و ترانه‌ای با موضوع انرژی هسته‌ای و خلیج فارس خواند. این جایی بود که تتلو با آن رفتار غیرمتعارف‌اش، توسط فضای رسمی که نماد متعارف بودن است، تأیید شد.
تتلو اما بازهم به رفتار غیرمتعارف خود ادامه داد و از مخاطبان خود خواست که با گذاشتن کامنت، «بغبغو» کنند و هزاران مخاطب وی نیز برای او «بغبغو» کردند.
تتلو در همان پاییز سال ۹۴، در موزه صلح تهران حضور یافت و برای ساخت کلیپ «شهدا» مورد تجلیل قرار گرفت و به عنوان سفیر صلح این موزه معرفی شد! انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، اوج حضور تتلو در فضای رسمی بود. او ابتدا در این انتخابات از محدباقر قالیباف حمایت کرد و بعد از کناره‌گیری او به جمع حامیان ابراهیم رئیسی پیوست و حتی با او دیدار کرد و عکس گرفت! تتلو حتی در جشن خبرگزاری فارس شرکت کرد و مورد تقدیر حمید رسایی قرار گرفت.
بعد از این حضورِ سلبریتی‌گونه در فضای رسمی و تأیید توسط برخی نهادها و چهره‌های سیاسی، تتلو به‌طور قطعی از فضای رسمی خارج شد؛ به خارج از کشور رفت و این بار با فحش‌های رکیک در اینستاگرام و همچنین فحش‌های رکیک در حین اجرای کنسرت، توجه‌ها را به خود جلب کرد. فضای رسمی در همان مقطع کوتاهی که تتلو را تأیید کرد به او مجال داد تا احتمالاً برای همیشه به چهره‌ای مشهور در فضای غیررسمی تبدیل شود. تتلو با حضور کوتاه در فضای رسمی، جای پای خود در فضای غیررسمی را محکم کرد و بر شُهرت خود افزود.
آن بخشی از فضای رسمی که تتلو را بالا بُرد، گمان می‌کرد که در حال جذب محبوبیت و همچنین جذب رأی برای خود است؛ اما این‌ها خیال خامی بیش نبود. این فضای رسمی نبود که تتلو را به مثابه یک ابزار به کار می‌برد؛ بلکه این تتلو بود که موقتاً از نردبان فضای رسمی بالا می‌رفت تا برای همیشه بتواند در فضای غیررسمی جولان دهد و مخاطبان بسیار بیشتری برای خود در فضای غیررسمی دست‌وپا کند. سیاستمدارانی که می‌خواستند از تتلو استفاده کنند تا در فضای غیررسمی، حامی پیدا کنند، به ناگاه با این واقعیت مواجه شدند که تتلو از آن‌ها استفاده کرده تا با مدد ظرفیت‌های فضای رسمی، جایگاه بالاتری در فضای غیررسمی به‌دست آورد.