فرار «مجید دلبندم» از بانک ملت به لندن!

سرویس جامعه جوان آنلاین: دومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات علی دیواندری و هشت متهم دیگر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان، روزگذشته در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.
بانک طلب خود را نمی‌گرفت!
در ابتدای جلسه قاضی موحد گفت: سه متهم این پرونده یعنی رحمت‌الله باختری، سمانه حضرتی آشتیانی و مجید سعادتی همچنان متواری هستند و حسب اطلاع به خارج از کشور فرار کردند، ولی وکلای آن‌ها در دادگاه حضور دارند.
در ادامه جلسه متهم فلاحتیان با اشاره به وجوه دریافت‌شده از بانک پارسیان بیان کرد: وجوهی که از بانک پارسیان دریافت‌شده برای تسویه حساب بدهی‌های بانک ملت بوده است؛ نمی‌دانم بدهی ۲۲۰میلیون درهمی به بانک پارسیان از کجا آمده، زیرا تمام مطالبات من از بانک پارسیان بسیار کمتر از این مبلغ بوده است. به طور کلی مبلغ ۳۰میلیون دلار که حدود ۱۰۰میلیون درهم می‌شود از بانک پارسیان تسهیلات گرفته‌ام. قاضی موحد گفت: شما در اقرارنامه مقید نکردید به اینکه طلب را وصول و سپس بدهکاری خود را پرداخت کنید بلکه گفته‌اید، ظرف دو ماه پرداخت خواهید کرد. متهم فلاحتیان با بیان اینکه برای پرداخت بدهی اقدام کرده‌ام، گفت: ۱۰ بار به بانک ملت رفتم، اما پول نگرفته‌ام!


۳۶ میلیون دلار جهت خرید کشتی
قاضی موحد هم با بیان اینکه می‌توانستید آن مبلغ را به صندوق امانی دادگستری ببرید، اما این کار را نکردید، گفت: شما می‌گویید پول بردم و قبول نکردند؛ حالا پول را بیاورید، من قبول می‌کنم!
در ادامه جلسه مدیرعامل شرکت پارسیس کیش با معرفی خود به عنوان علی عربی مدیرعامل این شرکت که ۱۰۰ درصد آن متعلق به بانک پارسیان است، گفت: ادعای آقای فلاحتیان که گفته طلب بانک را پرداخت کرده است را تکذیب می‌کنم. بدهی ایشان بدون احتساب جریمه ۶ میلیون دلار و با احتساب جریمه از ۹ میلیون دلار هم بیشتر می‌شود. مدیرعامل شرکت پارسیس کیش گفت: در سال ۹۳ متعاقب طرح خرید کشتی در راستای موضوع مأموریت شرکت جهت دورزدن تحریم‌ها، مدیران شرکت را متقاعد به پرداخت ۳۶میلیون دلار جهت خرید کشتی کردند که مشخص شد، گزارش‌ها صوری است و صرفاً برای ربودن مال و اموال شرکت و بانک پارسیان متعلق به بیت‌المال صورت گرفته است.
حمایت دیواندری از بدهکار بزرگ بانکی
در ادامه جلسه هم قاضی موحد از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را ارائه دهد و نماینده دادستان هم به شرکت داریس زیرمجموعه بانک ملت که به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شد، پرداخت و گفت: داریس دارای ٣٠شرکت زیرمجموعه بود که سه عضو اصلی آن آقایان دیواندری، سعادتی و آرام بودند که همه جرائم و فساد در دو شرکت زیرمجموعه رخ داده است.
قهرمانی اضافه کرد: آقای دیواندری تأیید کرده که تا ١۵٠ میلیون درهم به فلاحتیان داده، اما سؤال اینجاست که چطور بدون مصوبه این پول واریز شده در حالی که فلاحتیان طبق اعلام بانک مرکزی و سازمان خصوصی جزو بدهکاران بزرگ بانکی بوده است. در این روند فساد علی دیواندری و مجید سعادتی متهم به اخلالگری در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و آقای فلاحتیان متهم به تحصیل مال نامشروع است.
تأیید مادرزن مدیرعامل
وی با اشاره به اینکه متهم مجید سعادتی از کشور فرار کرده و در انگلستان اقامت گرفته است، گفت: هر روز لوایح کذب می‌فرستد و اسناد و مدارک بانک را هم با خود برده است! آقایان به مدت هشت ماه پیاپی ارز دولتی را به صورت مخفیانه به آقای فلاحتیان می‌دادند و در این مدت فلاحتیان به سعادتی سود می‌داده! مبلغ سود که به عنوان حق حساب سعادتی واریز داده می‌شده ۶میلیون درهم بوده است.
قاضی موحد بیان کرد: سعادتی کیست و چه میزان تسهیلات دریافت کرده است؟
نماینده دادستان گفت: دیواندری با آقای مجید سعادتی ارتباط داشته است، اینکه آقای سعادتی چگونه وارد بانک ملت شده، جای سؤال است. دیواندری ایشان را وارد هیئت‌مدیره کرده و اظهارات مادرزن آقای دیواندری موجود است که می‌گوید، ایشان شخصاً سعادتی را انتخاب کرده و ارتباط این دو آنقدر وسیع بوده که مجید سعادتی در بانک ملت به مجید دلبندم معروف بوده است.
سوء استفاده از عنوان فرزند شهید
قاضی موحد از نماینده دادستان پرسید: آقای مجید سعادتی تخصصی داشته است؟
قهرمانی گفت: خیر، در سن ۲۱ سالگی دیپلم را با معدل ۲۵ /۱۰ اخذ کرد و لیسانس خود را در دانشگاه آزاد پس از طی شش سال با معدل ۴۳/ ۱۱ گرفته! اقدامات ناشایست وی زیاد بوده و آقای دیواندری با گزارش دهندگان برخورد می‌کرده و به عبارتی سعادتی مصون بوده است.
وی گفت: ما در بررسی پرونده‌هایش در بانک دیدیم در امتیازات ایشان این چنین آمده که از خانواده شهید است، اما وقتی بررسی کردیم دیدیم ایشان جزو خانواده شهدا نیست. همچنین متوجه شدیم ایشان با ۱۹سال سابقه بازنشسته شده است. آقای سعادتی ظرف سه سال که سابقه مدیر شعبه‌ای درجه۳ داشته در شعبه مستقل مرکزی بانک ملت رئیس می‌شود.
نقل مکان از پیروزی به نیاوران
قهرمانی گفت: مدیرانی در این سطح حدود ۲۵سال سابقه کار و حدود هفت یا هشت سال سابقه مدیریت شعبات ممتاز را دارند. وی به شرکت امید دارو سلامت تسهیلات داده، اما ۴۹میلیارد تومان بدهی دارد و یکی از سهامداران این شرکت همسر آقای سعادتی بوده! ایشان حتی به پدر و مادر خودش هم تسهیلات داده است.
نماینده دادستان این‌گونه ادامه داد: سعادتی بعد از اینکه بازنشسته می‌شود، آقای دیواندری ایشان را به عنوان مدیر معرفی می‌کند و ماهانه ۱۲هزار یورو به ایشان حقوق می‌داده است و این حقوق را از اردیبهشت سال ۹۱ تا آبان ۹۲ دریافت کرده است. آقای سعادتی حتی بعد از اینکه مدیرعامل می‌شود خانه‌شان از خیابان پیروزی به نیاوران منتقل می‌شود.
وضعیت قرمز اینترپل برای سعادتی
قاضی موحد گفت: سعادتی چگونه اسناد بانک را برده است؟
نماینده دادستان گفت: اسناد بانک یک سرور است و این را آقای دیواندری باید توضیح دهد.
در ادامه دادگاه قاضی موحد، خطاب به وکیل سعادتی گفت: شما نمی‌توانی وکالت کنی چراکه اطلاعات را از دادگاه جمع‌آوری و با موکلت که در انگلیس است، هماهنگ می‌کنی. باید دادگاه را ترک کنید و می‌گوییم که شما را در جلسات بعدی راه ندهند. قاضی از نماینده دادستان پرسید: آیا آقای سعادتی اقامت گرفته یا اینکه برای پناهندگی اقدام کرده است؟
نماینده دادستان گفت: شکل آن را نمی‌دانم، اما از طریق اینترپل وضعیت قرمز ایشان را اعلام کرده‌ایم.
در نهایت قاضی با بیان اینکه جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد، به جلسه روزگذشته پایان داد.