چیزی به نام خط اعتباری ۱5میلیاردی اروپا وجود ندارد اروپایی‌ها حرکتی انجام نمی‌دهند


جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. مهم‌ترین دستور کار این جلسه، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید اظهار داشت: امیدوارم که سال جدید تحصیلی با حضور وزیر جدید آموزش و پرورش که اخیراً از مجلس رأی اعتماد گرفت، گام‌هایی بلند در تحقق سند تحول آموزش و پرورش برداشته شود و با روش علمی و زمانبندی مناسب، این اقدامات صورت عینی گیرد و لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وزارت آموزش و پرورش این امر را مطالبه کند تا هم کیفیت کار وزارت آموزش و پرورش و هم کرامت معلمان و منزلت آنان، سامان دقیق‌تری یابد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه هفته دفاع‌مقدس را به همه رزمندگان اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج تبریک و تهنیت می‌گویم، ادامه داد: این افراد با میراثی که از مجاهدت سرافرازانه دفاع‌مقدس دارند، امروز هم با سلحشوری از منافع و امنیت ملی کشور پاسداری می‌کنند.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از تدبیر دولت در برداشتن گام سوم در موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند، تصریح کرد: گرچه برخی از دولت‌ها، حرف‌های نسنجیده‌ای زدند اما منطق ایران در این امر روشن است چرا که ما در توافق هسته‌ای، تعهداتی در مقابل تعهدات طرف مقابل داشتیم اما رئیس‌جمهور آمریکا این تعادل را به هم زد و دیگران هم تلاش درستی در ایجاد تعادل منظور در این توافق صورت ندادند بنابراین سیاست رعایت میزان تعهد در مقابل تعهد طرف مقابل، سیاست عادلانه‌ای است و درشت‌گویی در مقابل سخن عادلانه را هیچ‌کس نمی‌پذیرد.


لاریجانی ادامه داد: ناپسندی در کار کسانی است که به جای پذیرش حرف حق و پیشنهاد و راه‌حل، به سوی فرافکنی و غوغاسالاری در میدان دیگر می‌روند و دعوای طولانی‌مدت در منطقه و ماجرای جنگ یمن را به آوردگاه تبلیغاتی علیه ایران تبدیل می‌کنند.
وی گفت: آمریکا و عربستان که جنگ‌های منطقه را در چند دهه اخیر باعث شده‌اند و در اکثر کشورهای درگیر، ردپای آنان دیده می‌شود و در جنگ ناجوانمردانه با ملت مظلوم یمن به بن‌بست رسیده‌اند، نمی‌توانند سرریز ناتوانی خود را به صحنه اختلافات و درگیری هسته‌ای با ایران سوق دهند.
نه به دار است و نه به بار!
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری گفت: در قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، ایراد شورای نگهبان اصلاح نشده است. وی با‌اشاره به سخنرانی پیش از دستور علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی خطاب به وی افزود: صحبت‌های منطقی شما را گوش کردیم، شأن مجلس را در موضوعات دیگر نیز در نظر بگیرید؛ آیا شأن مجلس در خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری حفظ شد؟ چرا این موضوع در قالب لایحه به مجلس نیامد؟
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: خط اعتباری وجود ندارد.
سلیمی ادامه داد: در اجرای برجام، قانون اقدام متقابل اجرا نشد، چرا هیچ‌کس فریاد نزد؟ شأن مجلس زیر سؤال رفت. ۶۰ درصد قانون بودجه که به تصویب مجلس می‌رسد، اجرایی نمی‌شود و هیچ‌کس از شأن مجلس دفاع نمی‌کند.
در ادامه لاریجانی اظهار داشت: اولاً در مورد لایحه تابعیت، ایراد شورای نگهبان این بود که خوف مسائل امنیتی وجود دارد؛ سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در این زمینه نظر خود را اعلام کردند. ثانیاً در مورد خط اعتباری ۱۵ میلیاردی نیز باید گفت چنین چیزی وجود ندارد؛ نه به دار است و نه به بار. در مورد برجام نیز اِشکال ما این است که اروپایی‌ها حرکتی انجام نداده‌اند بنابراین از کمیسیون امنیت ملی خواستیم بر اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی نظارت کند.
نقض‌کنندگان برجام
حامیان صدام بودند
در ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس «سرلشکر محمد باقری» رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب گفت: در هفته دفاع‌مقدس یاد و خاطره شهدا و امام راحل را گرامی می‌داریم. کشور ایران طی قرن‌های گذشته به عنوان کشوری ضعیف و عقب‌مانده شناخته شده و مأموریتی غیر از حفاظت از برخی کشورهای منطقه و اجرای دستورات ناتو بر عهده نداشت.
وی گفت: دشمن این انقلاب را تحمل نکرد و استکبار جهانی با تمام قوا پشت رژیم بعث ایستاد و جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کرد. در دوران دفاع‌مقدس در یکسو کشوری قرار داشت که مورد حمایت همه قدرت‌های بزرگ بود و در سوی دیگر، جمهوری اسلامی قرار داشت. این تهاجم آنچنان طراحی و برنامه‌ریزی شده بود که اگر برابر روال عادی جنگ‌های جهانی پیش می‌رفت، باید ظرف یکی دو ماه ایران سقوط می‌کرد و در معرض تجزیه قرار می‌گرفت زیرا کشور مهاجم و متجاوز از پول کشورهای منطقه برخوردار بود.
وی اظهار داشت: علاوه‌بر این، ریل راه‌آهن به کویت و عربستان در اختیار صدام و صدامیان بود و از جهت تسلیحاتی، تمامی قدرت‌ها، سلاح‌های روزآمدشان را در اختیار عراق قرار می‌دادند. پنج هزار‌تانک و نفربر و ۴۵۰ فروند هواپیمای عراق در این جنگ نابود شد اما در شرایطی جنگ به پایان رسید که عراق هفت هزار‌تانک و نفربر جدید و ۶۰۰ هواپیمای جدید در اختیار داشت که کشورهای اروپایی در اختیارش قرار دادند.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی امروز تعهدات برجامی خود را اجرا نمی‌کنند و بیانیه صادر می‌کنند؛ همین کشورها پشتیبان متجاوز جانی و خطرناکی مثل صدام بودند. پیروزی در دفاع مقدس به بهای خون هزاران شهید و جانباز و سختی‌های فراوان به دست آمد اما در کنار خود برکات زیادی برای ملت ایران داشت. اگر ما در این جنگ هزینه دادیم این هزینه با هزینه تجزیه کشور و خفت و خواری قابل مقایسه نبود.
بازگشت مجدد به کمیسیون شوراها
در جلسه علنی دیروز بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست حذف ماده ۲ این طرح درخصوص تغییر عنوان «فصل دوم» به «حوزه‌بندی و کیفیت انتخابات» را مطرح کردند.
این پیشنهاد به تصویب وکلای مجلس نرسید بنابراین به دلیل اینکه تغییر این ماده، کل طرح را تحت تأثیر قرار می‌داد، نمایندگان با بازگشت طرح به کمیسیون شوراها و اصلاح مجدد آن موافقت کردند.
به گزارش مهر، پیش از این شورای نگهبان به بخش استانی شدن انتخابات در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، ایرادات اساسی گرفته بود که این بخش به طور کامل از این طرح حذف شد و کمیسیون شوراها به دنبال اصلاح موادی از قانون انتخابات در راستای اصلاح روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
دیروز همچنین «طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی»، اعاده شده از شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اصلاح شد. دیگر اینکه بررسی گزارش کمیسیون شوراها و سیاست داخلی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح مواد ۱ و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیز در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت.