ظریف در گفت‌و‌گو با سی‌بی‌اس: دلیلی برای دیدار با پمپئو ندارم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با مجری برنامه «روبه‌رو با ملت» از شبکه سی‌بی‌اس به سوالات پیرامون روابط ایران و آمریکا، حمله به تاسیسات نفتی عربستان، یمن و موضوعات دیگر پاسخ داد.
شما بر اساس قوانین آمریکا به ‌طور شخصی تحت تحریم قرار دارید اما اکنون در (محله) منهتن نیویورک با روادید این کشور نشسته‌اید. آیا این‌ نشان دهنده تمایل واشنگتن برای مذاکره است؟
نه لزوما، زیرا آمریکا به عنوان میزبان مقر سازمان ملل ملزم به صدور روادید برای کشورهای عضو است. از این‌رو، دولت آمریکا در نامه‌ای پیوست شده به روادید من به‌طور شفاف نوشته است که من واجد شرایط دریافت روادید نیستم و آنها بر اساس یک معافیت روادید صادر کرده‌اند. بنابراین آنها می‌خواستند به من اطلاع دهند که قرار نبوده اینجا باشم.
آمریکا در‌پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، قصد ارسال نیروی نظامی و تجهیزات دفاعی به این کشور را دارد. تعبیر ایران چیست؟


فکر نمی‌کنم که اینگونه نمایش‌ها کمک کند. از نظر من آنچه کمک می‌کند، پایان دادن به جنگ یمن است. واقعیت این است که حوثی‌ها مسئولیت حمله را پذیرفته‌اند. اگر این عملیات توسط فرد دیگری صورت گرفته باشد، در این صورت عربستان باید به دنبال مقصر بگردد. ایران در این حمله دست نداشته است.
سعودی‌ها نمایشی اجرا کردند اما نتوانستند آن را ثابت کنند. اکنون نیز مدعی هستند که این تسلیحات ایرانی بوده اما حتی این را نیز نتوانستند اثبات کنند. آنها دروغ‌های زیادی گفته‌اند. من اطمینان دارم که ایران نقشی نداشته است. من مطمئن هستم هر فردی که در‌این‌باره تحقیق بی‌طرفانه کند نیز به این نتیجه خواهد رسید. اما من نمی‌توانم از پیش بگویم افرادی که برای بازرسی اعزام شده‌اند، با بی‌طرفی تحقیق خواهند کرد، چراکه در گذشته نیز مواردی بوده که بازرسان عادل نبوده‌اند؛ حتی سازمان ملل.
ترامپ گفته است که مایل به ملاقات بدون پیش‌شرط با مقامات ایران است و مذاکراتی میان قدرت‌های جهانی درباره ایجاد یک خط اعتباری برای ایران به منظور نگه داشتن آن در توافق هسته‌ای انجام گرفته است. به نظر می‌رسید این حمله تمام این تلاش‌ها را نابود کرد.
نه، هیچ یک از این‌ها رخ نداده است. ما با مقامات فرانسوی مذاکره کرده‌ایم، من دو بار طی سه روز با رئیس جمهوری فرانسه به مدت طولانی مذاکره و این پیشنهادها را با وی بررسی کردم. رئیس جمهوری ما نیز با همتای فرانسوی مذاکره کرده است. آمریکا برای همکاری درباره فراهم کردن الزامات این مذاکرات مردد بود.
شما خودتان گفته‌اید که برای دیدار با ترامپ به اتاق بیضی (دفتر ریاست جمهوری آمریکا در کاخ سفید) دعوت شدید.
بله، اما ملاقات با وی برای چه؟ تنها برای عکس یادگاری گرفتن یا دیدار با وی درباره موضوعی؟
ما آماده مذاکره هستیم. اما در شرایطی که برای چیزی که تنها به مدت یک سال و نیم پس از آن یا پنج سال و نیم اعتبار نداشته باشد. ما ‌‌باید درباره چیزی مذاکره کنیم که دائمی باشد.
آیا شما خارج از این چارچوب با مایک پمپئو دیدار نخواهید کرد؟
نه، زیرا دلیلی برای آن وجود ندارد. اصولا پمپئو بر اساس قانون آمریکا نمی‌تواند با من دیدار کند، چراکه مرا تحریم کرده است.
من تنها می‌خواهم در اینجا شفاف بپرسم‌ آیا باور و اطمینان دارید که می‌توانید از وقوع جنگ جلوگیری کنید؟
نه، من اطمینان ندارم که می‌توانیم مانع از وقوع جنگ شویم، بلکه اطمینان دارم ما جنگ را آغاز نخواهیم کرد. همچنین اطمینان دارم که هر کسی جنگ را شروع کند، پایان دهنده آن نخواهد بود. یعنی جنگی محدود وجود نخواهد داشت.