معاون رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت منابع طبیعی ایران عنوان کرد محیط‌زیست تهدیدی بزرگ‌تر از آمریکا و اسرائیل

‌گروه جامعه: چند دهه است که محیط‌زیست ایران حال و روز خوبی ندارد و این حال نامساعد را در تخریب جنگل‌ها، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، شوری و ناپدید شدن رودخانه‌ها، فرونشت زمین‌ها و... نشان داده است. ایران دهه 90 شباهتی به چهار دهه قبل خود ندارد و این بی‌شباهتی‌اش به سال‌های دور، حاصل بی‌توجهی ما به آن و بهره‌برداری‌های بی‌امان از آن است؛ محصولی که حالا دودش در چشمانمان می‌رود و تبدیل به دشمنی بزرگ برای بقای خودمان شده است. دشمنی که معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را اینگونه تعبیر کرده است: «امروز نه آمریکا و نه اسرائیل تهدیدی برای سرزمین ما نیستند بلکه شرایط محیط‌زیست، منابع آبی، گونه‌های گیاهی و جانوری تهدید کشور به حساب می‌آیند.»
«محیط‌زیست» واژه‌ای غریب و قریب است که در عین آنکه این روزها بسیار بر زبان‌ها جاری است ولی به همان اندازه با بی‌مهری ما انسان‌ها روبه‌رو است. محیط‌زیست که دهه‌ها است رفاه و آسایش ما را رقم زده اما با نابودیش حیات‌مان را نشانه رفته است. واژه توسعه که با خود دنیای متحول و جدیدی را به وجود آورد حالا با بهره‌برداری‌های بی‌امانش از منابع طبیعی، محیط‌زیست را با بحران روبه‌رو کرده؛ بحرانی که در چرخه‌ای بسته حیات انسانی را نیز بحران‌زده کرده است. حالا بقای انسان به بقای محیط‌زیست وابسته است و انسانی که خود محیط‌زیست را تهدید می‌کند حالا نابودی محیط‌زیست تهدیدی برای او است. تهدیدی که چند دهه‌ای است دانشمندان انسان‌ها و رهبران جهان را نسبت به آن بیم می‌دهند و کنشگران محیط‌زیست برای بیدار کردن جامعه جهانی در اعتراض به بی‌توجهی‌ها به آن به خیابان‌ها می‌آیند. اما تهدیدی که نابودی محیط‌زیست برای بقای انسانی دارد، تنها به گوشه‌ای از زمین یا تعدادی از کشورها‌ محدود نمی‌شود. تغییرات اقلیم بزرگ‌ترین نتیجه بی‌توجهی ما انسان‌ها به محیط‌زیست به حساب می‌آید. پدیده‌ای جهانی که بقای انسان در زمین را تهدید می‌کند.
در این میان‌ اما کشورهایی چون ایران سهم بیشتری از این تهدید بزرگ دارند. بهره‌برداری و بی‌توجهی به منابع طبیعی، محیط زیست ایران را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است. چالشی که خود را در ورشکستگی آب نمایان کرده است. آبی که روزگاری برای مردم ایران مایه آبادانی بود حالا با بستن رختش از ایران آبادانی را نیز با خود برده است. خشکی تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و تبدیل شدن زمین‌ها به کویری بی‌آب زندگی در ایران را با چالش روبه‌رو کرده است. کشاورزی که مهم‌ترین شغل ایرانیان به حساب می‌آمد حالا با بحران روبه‌رو است و کشاورزان به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین قشر در ایران حالا تبدیل به مهاجرانی شده‌اند که زمین‌های خشک خود را رها کرده و حاشیه‌نشین شهرها شده‌اند. در این سال‌ها که بحران محیط‌زیست با نشان‌ دادن روی ناخوشش به ایرانیان درصدد اعلام وجود خود بوده، تلاش‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست کمترین اقبال را داشته است. در دهه‌های اخیر که تلاش‌ها برای حفظ تالاب‌ها و دریاچه‌هایی چون ارومیه آغاز شده، تلاش‌های مدنی کمترین ثمرات را داشته است. به تعبیر برخی از فعالان محیط‌زیست، محیط‌زیست ایران در نبرد با حیات ایرانیان است.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز دوشنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، در مراسم زنگ اول مهر در دبیرستان مفتح تهران افزود: یکی از فعالیت‌های اصلی شما دانش‌آموزان حفظ منابع محقق برای نسل‌های بعدی است.


وی تاکید کرد: محیط زیست متعلق به شما است بنابراین باید در کنار فعالیت‌های آموزشی، اجتماعی و اقتصادی به فکر حفظ محیط‌زیست باشید.
کلانتری ادامه داد: حفظ محیط‌زیست بدون آموزش غیرممکن است. اگر فرهنگ آموزشی کشور در حوزه محیط زیست بالا نرود چهار هزار محیط‌بان ما ۴٠ هزار هم بشوند باز هم نمی‌توانیم محیط زیست را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: از همین رو معتقدیم که آموزش نقش اول تا آخر را در حفظ محیط‌زیست و حفاظت در سطح جامعه دارد و اگر بی‌توجهی شود قطعا شکست خواهیم خورد.
کلانتری درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای توسعه آموزش محیط زیستی در مدارس گفت: با وزیران آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری صحبت کردیم تا مباحث محیط‌زیست جزو دروس اجباری در مدارس و دانشگاه تدریس شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: البته بچه‌ها باید علاوه بر آموزش تئوری، از نظر عملی نیز وارد حوزه محیط زیست شوند تا از نزدیک آن را لمس کنند و در راستای حفظ آن بکوشند.
وی گفت: این مملکت هفت هزار سال قدمت دارد و ما حق نداریم منابع محیط‌زیست آن را در زمان خود تمام کنیم و از بین ببریم. این نسل باید یاد بگیرد که از حق و حقوق خود در حوزه محیط‌زیست دفاع کند.