اقبال نقدینگی، این بار به غول های پتروشیمی و فولادی بورس

شاخص کل بورس تهران که طی دو روز انتهایی هفته قبل بیش از 11 هزار واحد افت کرده و از ابتدای این هفته مجدد به مدار صعودی بازگشته بود، دیروز هم  رشد کم سابقه 9 هزار واحدی را تجربه و برای اولین بار در تاریخ خود از 311 هزار واحد عبور کرد.
گفتنی است در حالی که طی شش ماه اول امسال، شرکت های کوچک بورسی با قدرت خریداری می شدند، شرکت های بزرگ تر بازدهی بسیار کمتری داشتند. اما در معاملات دیروز شاهد چرخش نقدینگی به سمت شرکت های بزرگ پتروشیمی و فولادی بودیم. موضوعی که باعث رشد قابل توجه قیمت در اکثر نمادهای بزرگ بازار و البته رشد کم سابقه شاخص کل شد.
در پی تحولات دیروز، شاخص گروه پتروشیمی با 4.7 درصد رشد، یک رشد کم سابقه را رقم زد. هلدینگ خلیج فارس هم که بعد از مجمع فوق العاده خود بازگشایی شد با 6.5 درصد رشد قیمت مواجه شد و به تنهایی بیش از هزار واحد شاخص کل را بالا کشید. دیروز شاخص کل فرابورس هم، 104 واحد رشد کرد و به سطح بی سابقه چهار هزار و 121 واحد رسید. تحلیل گران معتقدند، اگرچه شرکت های بزرگ چشم انداز سودآوری مناسبی دارند اما رشد قابل توجه و جهشی بازار سرمایه، همچنان از ورود نقدینگی جدید از بازارهای موازی تغذیه می شود. رکود بازارهای موازی مثل مسکن، خودرو،   ارز و طلا، باعث تزریق مداوم سرمایه به بازار سهام می‌‌شود. برخی، خوش بینی های سیاسی ایجاد شده و احتمال پیشرفت دیپلماسی در نیویورک را نیز بر تقویت خوش بینی در بازار سهام و فشار خرید موثر دانسته اند.
عامل مهم دیگر که باعث فشار خرید در غول هایی مثل ملی مس شد، انتشار برخی اخبار مبنی بر رشد قابل توجه تولید و فروش و مخصوصا فروش صادراتی است که در گزارش های پیش رو منعکس خواهد شد.