برنامه دولت برای ساماندهی هپکو

گروه سیاســـــــی/ سخنگوی دولـــــت ضمن تأکید بر سالم بودن فرآیند خصوصی‌سازی شرکت هپکو، مسأله این شرکت را تولید، کمبود خریدار و در نهایت ضرورت نوسازی فناوری این شرکت عنوان کرد، هرچند این را نیز گفت که به رغم ناسالم نبودن فرآیند خصوصی سازی این شرکت، شاید صلاحیت افرادی که شرکت به آنان واگذار شد، باید بیشتر بررسی می‌شد. به گزارش « ایران»، علی ربیعی که روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، رویکرد دولت برای حل مشکل را اینطورتشریح کرد که به توصیه رئیس جمهوری، کنسرسیومی قوی متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی، از جمله گل گهر سیرجان تشکیل خواهد شد تا ضمن مدیریت تولید این شرکت، زمینه‌های فروش و خرید محصولات را هم فراهم کنند. او با اشاره به تماس‌های مکرر او و کارگران شرکت هپکو با یکدیگر، تنها خواسته کارگران را بازگشت رونق به شرکت خواند و اعلام کرد که یکی از بانک‌ها مکلف شده است حقوق معوق کارگران شرکت را پرداخت کند.
سخنگوی دولت، در این نشست با اشاره به اینکه خریداران شرکت نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، اضافه کرد: کارگران هپکو خواستار امنیت شغلی و به دنبال آن هستند تا مالکی به آنجا بیاید که بتواند تولید را رونق بدهد و هیچ چیز برای کارگران شیرین تر از تولید و امنیت شغلی نیست.
او همچنین با اشاره به توصیه رئیس جمهوری مبنی بر تشکیل کنسرسیومی قوی از شرکت‌های بزرگ معدنی برای مدیریت این شرکت، تأکید کرد که اگر این کنسرسیوم بیاید می‌تواند تولید را تضمین کرده و با توجه به قدرت مالی که از آن برخوردار است،  می‌توانند آنجا را اداره کنند تا بحث مالکیت حل شود.
ربیعی گفت که این راه حل، برای شرکت «آذر آب» اراک هم پیش بینی شده است، به این ترتیب که این شرکت در کنار یک قطب صنعتی خوب قرار خواهد گرفت تا مشکلات آنها را در دراز مدت حل کند. سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه اساساً هر خصوصی‌سازی پر از حرف و حدیث است، راه حل قوای سه گانه برای رفع این حرف و حدیث‌ها را اینطور تشریح کرد: شنبه گذشته در جلسه اقتصادی سران قوا برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام دولتی که نه واگذار کننده جرأت دارد و نه خریدار اطمینان می‌کند، تصمیم گرفته شد که رئیس دیوان محاسبات، رئیس بازرسی کل کشور و  رئیس سازمان برنامه و بودجه گروهی تشکیل دهند تا این موارد را در استان‌ها بررسی و به صورت اطمینان بخشی واگذاری‌ها را دنبال کنند.


ربیعی در پایان این بخش از سخنان خود، از ایده خصوصی سازی و کوچک کردن دولت دفاع کرد و گفت: این موضوع در همه اسناد بالادستی ما وجود دارد، اما موضوع کوچک کردن دولت در هر دولتی که انجام شود، حرف و حدیث‌هایی مطرح می‌شود، اما  اطمینان دارم که در سال‌های گذشته سازمان خصوصی سازی با دقت لازم در این زمینه عمل کرده است.
‌ماجرای دختری که بدون کنکور به دانشگاه می‌رفت
پرسش دیگر خبرنگاران از سخنگوی دولت، درباره فروش صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. ربیعی در پاسخ با تأکید بر اینکه هیچکس به هیچ صورتی، بیرون از سازوکار سازمان سنجش و آزمون کنکور وارد دانشگاه نشده است، به کسانی که دیپلم گرفته و پای کنکور هستند، اعلام کرد که سنجش ما بسیار سالم و توأم با عدالت است و هیچ نگرانی در این مورد وجود ندارد. او مشخصاً درباره دختری که بدون کنکور در کلاس‌های یکی از دانشگاه‌های کشور حضور می‌یافت، گفت: پس از تحریم که بحث ارسال ارز برای دانشجویان خارج از کشور مطرح شد، ۱۰ هزار پرونده برای دانشجویان ایرانی که رشته‌های مرتبط با پزشکی را در خارج ادامه تحصیل می‌دادند به وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ارسال شد که از این تعداد ۳ هزار پرونده در مرحله اول رد شد. ربیعی با اشاره به  اینکه از این هفت هزار باقیمانده مواردی سند سازی شده بود و برخی هم واحد‌های لازم را طی نکرده بودند، ادامه داد: مطابق گزارش معاونت دانشجویی وزارت بهداشت، برخی شرکت‌ها یک میلیارد تومان پول گرفتند تا برای یک نفر سندسازی کنند و کسی را از خارج معادل سازی کنند تا یک صندلی را بگیرند که البته وزارت اطلاعات این موضوع را پیگیری کرده و این شرکت‌ها به قوه قضائیه معرفی خواهند شد. او با اشاره به موفق نبودن شگرد این شرکت‌ها گفت: این خانم نه کارت دانشجویی، نه کد دانشجویی و  نه حتی لیست نمره داشته است و طبق گزارش رئیس دانشگاه ایشان نه ثبت نام شده، نه در سامانه سما اسمش وارد شده و نه در لیست نمرات امتحانی دانشکده اسمش وجود داشته است و هیچ مکاتبه‌ای هم در این زمینه در دانشگاه وجود نداشته است، بلکه او در کلاس‌ها می‌نشست و به استادان می‌گفته اسم من در لیست نیست و اسم مرا اضافه کنید تا حذف و اضافه اسم می‌آید اما به هیچ عنوان نه امتحان داده و نه جایی رفته است.  به گفته ربیعی، برخی از مؤسسات کنکور از این موضوع به عنوان یک شو استفاده کردند و حتی در جاهایی از او مصاحبه گرفته و پخش کردند و در حقیقت سوءاستفاده مؤسسات کنکوری برای تبلیغ خودشان بوده است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هم این اتفاق رخ داد، اظهار کرد: زمانی در موضوع بورسیه‌ها مطرح شد، این بحث هم مطرح شد که برخی از همین شیوه استفاده کرده بودند به طوری که در دانشگاه خارجی ثبت نام می‌کردند و کسانی که دستشان به جایی می‌رسید از این روش زیاد استفاده می‌کردند.  وی با بیان این که اکنون هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت جلوی این قضیه را گرفته‌اند، گفت: سه نفر از رؤسای دانشگاه‌های خوب کشور جلوی این بورس‌ها را گرفتند، زیرا فرد مدعی از دیوان حکم گرفته است، این درحالی است که در مصاحبه هیأت ممیزه مشخص شد که این افراد دانش لازم برای هیأت علمی شدن ندارند، برای اینکه به اعتبارعلمی دانشگاه لطمه نخورد با این موضوع مخالفت کردند.
 ‌توضیح درباره توافق استراتژیک با چین
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در اقتصاد ایران و حضور ۵ هزار نیروی امنیتی از این کشور برای حفاظت از سرمایه‌گذاران گفت: ما در امنیت این قدر مسلط هستیم که می‌توانیم مشاوره امنیتی هم بدهیم.
اوگفت: ما روابط صمیمی و بسیار خوبی با کشور چین داریم و مایل به توسعه روابط گسترده با چین هستیم و اساساً هر کشوری که در شرایط تحریم کنار ایران است قطعاً مایل به گسترش روابط با آن کشورها هستیم. ربیعی با بیان اینکه ما به‌دنبال توافق‌ استراتژیک بلندمدت 25ساله با چین هستیم، اظهار کرد: از هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور استقبال می‌کنیم و ضمن این استقبال، هیچ امتیاز ویژه‌ای هم برای هیچ کشوری قائل نیستیم و هیچ مانعی هم برای کشورهایی که مایل هستند در این سرمایه‌گذاری شرکت کنند وجود ندارد. او افزود: آنچه از پیش‌بینی رابطه درازمدت ۲۵  ساله ما با چینی‌ها مطرح شده بود اینکه  بخواهند روابط استراتژیک ما با کشورها  را هر زمانی که بحثی مطرح و یا منافع مردم را دنبال می‌کنیم، طوری وانمود کنند که واکنش منفی ایجاد شود، ما تسلیم این جوسازی‌ها نمی‌شویم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: از همه کشورهایی که در دوران تحریم، کمتر به ظلم ایالت متحده امریکا توجه می‌کنند سپاسگزاریم و دست آنان را می‌فشاریم. چین هم از جمله این کشورها و کشوری آسیایی است و ما خوشحال می‌شویم که کشورهای آسیایی قدرتمند می‌شوند.
حذف دلار از مبادلات
ربیعی در همین رابطه، درباره همکاری ایتالیا در اینستکس و مبادله کالا با ایران با حذف دلار نیز گفت: ما برای حذف دلار در مبادلات اقتصادی با روس‌ها خوب پیش رفتیم و سوئیفت دو طرفه ایجاد کردیم و با روبل و ریال مبادله کالا کردیم، از این رو امکان پیوستن بسیاری از کشورها هم به این فرآیند وجود دارد. بنابراین خوشحالیم که کشورهای اروپایی هم به این عرصه پیوسته‌اند. او با بیان اینکه ما می‌توانیم نفت در مقابل کالا بدهیم و هم می‌توانیم در این زمینه صادرات کالاها در مقابل واردات سایر کالاها را داشته باشیم، اضافه کرد: هم می‌توانیم مناسبات نوع پولی را تعریف کنیم که در آن دلار نباشد که این اقدام را مثبت می‌دانیم و گسترش هم خواهیم داد. ممکن است در آینده نه چندان دور کشورهای اوراسیا را هم در روند کاری که با روس‌ها می‌کنیم به آن اضافه کنیم. این سیاست ما است که در این دوران به جد دنبال خواهیم کرد. شاید در آینده هم که تحریم نداشتیم این سیاست قابل قبولی باشد که آن را دنبال کنیم.
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه با تأکید بر اینکه نباید نگرانی ایجاد کنیم که با حذف یارانه می‌خواهیم زندگی ۳۰ میلیون ایرانی را دستخوش نگرانی کنیم، تصریح کرد: این انتخاب به صدک رسیده است، یعنی به صورت صدکی دریافت کنندگان غیرنیازمند درحال حذف هستند، ۲۰۰ هزار خانوار یک انتخاب صدکی بوده است و در ماه‌های آینده هم به این صورت خواهد بود و فقط هم برای ثروتمندان است.‌