نفتکش انگلیسی می‌تواند حرکت کند

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور قادر خواهد بود برخلاف خواست آمریکایی‌ها منافع ملی ایران را دنبال کند و پژواک ایران را به گوش دنیا برساند. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری این هفته با گرامیداشت یاد شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: این هفته درس آموزی زیادی برای همه دارد. صدام با خواری از بین رفت، اما ملت ما پابرجا بودند. ملت ایران دفاعی انجام دادند که امروز بدخواهان جسارت تجاوز به ایران را ندارند.
وی ادامه داد: با خدا و مردم مجدد در این هفته پیمان می‌بندیم که از تمامیت ارضی کشور و ارزش‌های انقلاب دفاع کنیم. امروز هم دولت دفاع مقدس خود را در دو جبهه تعریف می‌کند. اول رفتارهای ظالمانه آمریکاست که قصد کوچک کردن ایران را دارد. از سوی دیگر دفاع در برابر هر نوع تجاوزی که صورت می‌گیرد و پیش‌بینی تجاوزهایی که می‌خواهد صورت بگیرد و از طرف دیگر دفاع از معیشت و کرامت انسانی است. ربیعی گفت: در طول تاریخ جنگی رخ داد که یک وجب خاک کشور را از دست ندادیم. آغازگر نبودیم اما دفاع کننده خوبی بودیم و ارزش‌های انسانی را در مقابل دشمن حفظ کردیم. امروز در کنار برادران مسلمان عراقی هستیم و به آن‌ها در مقابل دشمنی به نام داعش کمک کردیم. نمی‌توانیم ایران را به ایران با منافع منطقه محدود کنیم، راه همکاری همه در منطقه است.
دلیل سفر روحانی به نیویورک،‌ رساندن پیام ملت به افکار عمومی دنیاست
وی تصریح کرد: امروز سفر رئیس جمهور به نیویورک را خواهیم داشت تا زبان ملت ما از تریبون سازمان ملل باشد. رئیس جمهور ابتدا تردید داشت به این سفر برود. این سفر انجام شد و دلیلش احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیغام ملت به افکار عمومی دنیا است.


سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور قادر خواهد بود برخلاف خواست آمریکایی‌ها منافع ملی ایران را دنبال کند و پژواک ایران را به گوش دنیا برساند. چندین دیدار با مدیران رسانه ای نیز طراحی شده است. ربیعی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: بهار دانش را به همه مردم تبریک می‌گوییم. دیروز برنامه‌های وزارت آموزش و پروش در هیات دولت صورت گرفت، اینکه دولت چه زیرساخت‌هایی را می‌تواند فراهم کند مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب حاجی‌میرزایی هم امیدهایی برای حل مشکلات این حوزه ایجاد کرده است. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آزادسازی نفتکش انگلیسی گفت: سازمان بنادر ما اعلام کردند کار حقوقی این نفتکش به پایان رسید. زمینه آزادی نفتکش فراهم شده و می‌توان حرکت کند، روال اداری اش انجام شده است.
سال‌هاست که آمریکا مقر سازمان ملل را گروگان گرفته است
وی در پاسخ به پرسشی درباره سیاسی کاری دولت آمریکا درباره صدور ویزا برای هیئت ایرانی گفت: خیلی طبیعی است که آمریکا سعی کند ما کمتر در خاک ایالت متحده آمریکا صحبت کنیم. وقتی وارد جنگ می‌شوند از همه ابراز استفاده می‌کنند. تاخیر غیر قانونی بود، هیئت همراه را کوچک کرد. رسانه‌های ما را منع کردند در صورتی که ما برخلافش عمل می‌کنیم. فشاری که سازمان ملل به آن‌ها داد مشکل را حل کرد. یکی از دلایلی که ما می‌خواستیم بریم همین بود که آن‌ها نمی‌خواستند ما باشیم و ما می‌خواستیم آنان جواب فشارشان را نگیرند. متاسفانه سال‌هاست که آمریکا مقر سازمان ملل را گروگان گرفته است.
آمریکا هم باید تحریم‌ها را لغو کند و هم به شرایط مذاکره برگردد
وی در پاسخ به سوالی درباره توییت کریستین امان پور مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره با ترامپ، گفت: آمریکا باید هم تحریم‌ها را لغو کند و هم به شرایط مذاکره برگردد. در آن صورت تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم. هیچ تناقضی هم بین گفته‌های مسئولین در این حوزه وجود ندارد.