مصر آبستن انقلابی دیگر شمار بازداشتی‌ها از مرز 650 نفر هم گذشت

سرویس خارجی-همزمان با اوج گرفتن اعتراضات در مصر، بگیر و ببندهای نیروهای تحت امر السیسی هم به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. تعداد بازداشتی ها طی 4روز گذشته از مرز ۶۵۰ نفر هم فراتر رفته است. این تعداد، تظاهرات کنندگانی هستند که در نقاط مختلف مصر، علیه فسادهای افشا شده «عبدالفتاح السیسی» به خیابان ها سرازیر شده و علیه وی شعار سر می‌دادند. ۳۰۰ نفر از این افراد، روز یکشنبه به منظور تفهیم اتهام و بازجویی به دادسرای عالی امنیت احضار شده اند. به نوشته پایگاه خبری «عربی»، ۶۰ نفر دیگر هم صبح روز دوشنبه به این دادسرا فراخوانده شدند. اکثر افراد بازداشت شده ها از استان‌های قاهره، اسکندریه و سوئز هستند. همزمان با بازداشت‌های گسترده در مصر، نیروهای امنیتی این کشور به منظور تسلط کامل بر اوضاع و سرکوب هرگونه تحرکات انقلابی دیگر، برخی از شبکه های مجازی مانند «فیسبوک» و چندین وبگاه خبری دیگر را مسدود کردند.
گفتنی است مصر از همین جمعه گذشته مجددا به صحنه درگیری‌های خیابانی و اعتراضات مردمی تبدیل شده است. جرقه این دور از اعتراض‌ها نیز پس از آن زده شد که یک ویدیوی جنجالی از فردی به نام «محمد علی» رئیس جمهور این کشور را حسابی به دردسر انداخت. «محمد علی» در خلال این ویدیو، از رئیس‌جمهور مصر می خواهد تا روز پنجشنبه (هفته گذشته) استعفا دهد. او همچنین از مردم مصر خواست تا در صورت امتناع السیسی از استعفا، روز جمعه به خیابان‌ها سرازیر شوند و علیه او شعار سر دهند. این درخواست «محمد علی» که یک جوان در کار ساخت و ساز ساختمان است! نقطه آغازین تظاهرات و خیز جدید مردم مصر برای انقلاب دوم در این کشور بود.
 وی در پیام خود تاکید کرده بود: «روز جمعه ساعت هفت غروب، هر مسلمان، مسیحی، اخوانی، لیبرال، سکولار و تمامی مردم مصر از همه طیف‌ها به خیابان‌ها بیایند. ‌ای ارتش! ‌ای پلیس! و‌ای دستگاه قضایی! شما پشت مردم مصر هستید نه در مقابلشان». همزمان یک نظامی سابق و ناشناخته مصر نیز وارد معرکه شده و مصیبت های السیسی را کامل کرد و گفت در صورت تداوم حضور السیسی در قدرت، مدارکی را درباره ارتباط نامشروع السیسی منتشر خواهد کرد.
احزاب سیاسی فعال شدند


از سوی دیگر، حزب «الاستقلال» مصر شنبه شب با صدور بیانیه‌ای با حمایت از اعتراضات مردمی در این کشور، خواستار «تغییر، دموکراسی و زندگی عزتمندانه» برای مردم شد. با ورود احزاب به اعتراض ها می توان نام انقلاب را برای این دور از ناآرامی ها گذاشت.
واکنش دولت مصر
اعتراضات گسترده مردمی و بازداشت‌های سراسری در مصر در حالی صورت می گیرد که مسئولان مصری وجود اعتراضات را اساسا رد کرده اند! سران مصری اوضاع متشنج این روزهای مصر را دست مایه تحریک برخی رسانه‌های وابسته به ترکیه و قطر می‌دانند. گفتنی است اعتراضات مردمی به السیسی عمدتا به خاطر فسادهایی است که طی روزهای اخیر در فضای رسانه ای این کشور فاش شده، ساختن یک کاخ بسیار اشرافی و خرید طلاهای گرانبها از کشور سوئیس برای خانواده خود آن هم با پول بیت‌المال از جمله دلایل خشونت مردم بوده است.
از سویی دیگر، سران مصر از ترس انقلابیون و برای آرام کردن اوضاع و جایگاه خود دست به اصلاحات فوری و نمایشی زدند. مرکز «درآمدهای غیرقانونی» در وزارت دادگستری مصر، یکی از مسئولان برجسته دفتر ریاست جمهوری این کشور و فردی دیگر در شرکت دولتی «پیمانکاران عرب» را جهت محاکمه فوری به دادگاه ارجاع داده است. طبق اخبار منتشر شده در روزنامه‌ها و سایت‌های داخلی، مسئولان مصری این دو فرد را به اتهام فساد مالی دادگاهی کرده اند، این در حالی است که بیش از سه سال از باز شدن موضوع این پرونده‌ها گذشته!