ایده‌های جدید ایران برای صلح جهانی

آرمان ملي – محمدحسين لطف‌الهي: رئيس‌جمهور کشورمان براي سخنراني و تبيين مواضع کشورمان در خصوص آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي در هفتاد و چهارمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، دوشنبه اول مهر ماه به نيويورک سفر مي‌کند. معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور، ضمن اعلام اين خبر افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در اين سفر علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي، با مديران ارشد و نخبگان رسانه‌اي حاضر در نيويورک و جمعي از نخبگان سياست خارجي آمريکا نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد داشت. پرويز اسماعيلي همچنين از مصاحبه اختصاصي رئيس‌جمهور با برخي رسانه‌هاي بين‌المللي و نيز برگزاري کنفرانس خبري عمومي در انتهاي سفر خبر داد و افزود: دکتر روحاني طي سفر به مقر سازمان ملل با تعدادي از سران کشورهاي حاضر در مجمع عمومي، دبيرکل سازمان ملل و احتمالا برخي روساي سازمان‌هاي بين‌المللي ديدار و گفت‌وگو مي‌کند. به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور، بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته دکتر روحاني عصر پنجشنبه 4 مهر ماه نيويورک را به سوي ميهن اسلامي ترک خواهد کرد. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز يکشنبه در سخنراني خود از ايده‌ها و طرح‌هاي جديد ايران به منظور ارتقاي صلح در منطقه و جهان خبر داد. به گفته رئيس‌جمهور، او در سفر به نيويورک از دو طرح «ائتلاف اميد» و «ابتکار براي صلح هرمز» رونمايي خواهد کرد. «آرمان ملي» در گفت‌وگو با رامين مهمانپرست، سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه به بررسي اين موضوع پرداخته است. او مي‌گويد اين فرصت يکي از مهم‌ترين فرصت‌هاي جمهوري اسلامي براي تبيين مواضع بوده و بايد از آن استفاده کرد. اين گفت‌وگوي کوتاه را در ادامه مي‌خوانيد:
رئيس‌جمهور قرار است از دو طرح «ائتلاف اميد» و «ابتکار براي صلح هرمز» در سفر به نيويورک رونمايي کند. اهميت اين طرح‌ها براي آينده ديپلماسي کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد بهترين فرصت براي جمهوري اسلامي به منظور افشا کردن اتهامات نادرستي است که از سوي کشورهاي متخاصم به ايران وارد مي‌شود. يکي از راه‌هاي موثر در اين زمينه را مي‌توان ارائه پيشنهادهاي جدي در راستاي ارتقاي صلح جهاني دانست و اين اقدام تأثير بسيار خوبي روي افکار عمومي دارد. جمهوري اسلامي ايران اين بار تصميم دارد پيشنهادهايي در زمينه وحدت کشورهاي اسلامي، تضمين صلح کشورهاي منطقه و همکاري جمعي براي حفظ آرامش در خاورميانه ارائه کند. اين فرصت خوبي است که ديگر کشورها بفهمند، ايران نه تنها به دنبال جنگ افروزي و افزايش تنش نيست بلکه آماده است تا گام موثري در راستاي صلح و امنيت منطقه بردارد. ديگر کشورها بايد بدانند دخالت‌ها از بيرون منطقه نتيجه‌اي جز افزايش تنش ندارد.
به نظر شما واکنش ديگر کشورها به اين پيشنهادهاي رئيس‌جمهور ايران چه خواهد بود؟


به احتمال زياد برخوردهاي متفاوتي را از سوي کشورهاي ديگر شاهد خواهيم بود. برخي کشورهاي منطقه خواهان برقراري صلح و امنيت در منطقه هستند و پيشنهادي صلح طلبانه از سوي يکي از قدرتمندترين کشورهاي منطقه با استقبال آن‌ها روبه‌رو خواهد شد، اما برخي ديگر از کشورهاي منطقه بنا ندارند ثبات و امنيت در منطقه برقرار شود. آن‌ها در طول عمر کوتاه با بي‌تجربگي در مسير ايجاد تشنج و ناامني قدم برداشته‌اند. اگر آن‌ها بازهم از فرصتي که جمهوري اسلامي ايران فراهم کرده استفاده نکنند، مطمئنا خودشان ضرر خواهند کرد و مشکلات بسياري براي منطقه ايجاد خواهد شد. خاورميانه و کشورهاي ثروتمند اين منطقه به طور سنتي بازار فروش سلاح‌هاي آمريکايي بوده و در حال حاضر نيز آقاي ترامپ سياستي را دنبال مي‌کند که در پي آن اگر تا امروز ايالات متحده تنها تسليحات خود را به منطقه مي‌فروخته از امروز به دنبال فروش امنيت است و رئيس‌جمهور اين کشور نيز بارها اعلام کرده که اگر کشورها امنيت مي‌خواهند بايد هزينه آن را هم بپردازند.
آمريکايي‌ها تلاش کردند تا با عدم صدور به موقع ويزا براي رئيس‌جمهور، وزير امور خارجه و هيأت همراه مانع از حضور و سخنراني آقاي روحاني شوند. به نظر شما اين اقدامات با چه هدفي صورت مي‌گيرد؟
رفتار مسئولان ايالات متحده اقدامي کاملا غيرحرفه‌اي و غيرديپلماتيک است که به هيچ وجه با عرف بين‌المللي سازگار نيست. اين اقدام که حتي مي‌توان آن را خلاف شئونات اخلاقي خواند، نوعي سوء استفاده از حق ميزباني از سازمان ملل متحد است که بر خلاف نص صريح معاهده مقر بوده و توجيه قانوني ندارد. اين نوع رفتار نشانگر شخصيت سياسي مقامات ايالات متحده است و کاخ سفيد را در نگاه ديگر کشورها بيش از پيش بي‌اعتبار مي‌کند. در مدتي که آقاي ترامپ و تيم فعلي سياست خارجي در آمريکا روي کار آمده اين حرکات کم ديده نشده و اين کشور علنا نشان داده که به هيچ‌کدام از موازين بين‌المللي پايبند نيست.