معاون رئیس‏جمهوری در امور زنان و خانواده‏‏: ورزشگاه‏ها سالم‏ترین فضا برای ایجاد نشاط زنان است

گروه جامعه - مریم جهان‏پناه: معصومه ‏ابتکار معاون رئیس‏جمهوری در امور زنان و خانواده‏، ‏از ‏آمادگی ‏لازم دولت‏ برای حضور زنان در ورزشگاه‏ها‏ خبر‏ داد‏ و گفت‏: دولت اعلام کرده است که از نظر قانونی هیج ممانعتی در این زمینه وجود ندارد و همه کابینه دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‏ها هستند.
وی افزود‏: به نظر نمی‏رسد مشکل دیگری در این زمینه وجود داشته باشد، تنها شاید در هماهنگی دستگاه‏ها مشکل باشد که باید انجام شود.
به گفته ‏وی‏، حتی هواداران گروه‏های‏ ورزشی نیز این موضوع را به‏عنوان یک ضرورت اعلام کردند از‏‏‏این‏رو‏ ان‏شاءلله ما شاهد حضور خانم‏ها در بازی‏های آینده خواهیم بود.
ابتکار تصریح ‏کرد: متاسفانه عده‏‏ای هستند که وقتی امیدی در جامعه ایجاد می‏شود سعی می‏کنند جو روانی در جامعه ایحاد کنند، این ‏درحالی است ‏که ‏ما نباید کاری کنیم که در برابر مطالبه نسل جوان قرار بگیریم بلکه باید آنها را درک کنیم و در همراهی و گفت‏‏‏و‏گو با آنها باشیم چون راهی جز این نداریم‏.


وی با تاکید بر این که‏‏ ‏باید برای حضور زنان در ورزشگاه رویکرد تعاملی وجود داشته ‏باشد بیان کرد: اصلا از ابتدا مشکلی در این زمینه‏ وجود نداشت چرا که واقعا خانم‏ها در همه فعالیت‏های ورزشی حضور داشتند و ما شاهد‏ دستاوردهای‏ بزرگ در زمینه موفقیت‏های‏ چشمگیر‏ زنان در عرصه‏های ورزش‏های قهرمانی و همگانی بوده و هستیم‏.
به اعتقاد وی، بعد از ‏انقلاب اسلامی، زن ایرانی پیشرفت بسیار قابل توحهی داشته و این اصل مسئله است بنابراین ‏ما نباید اصل موضوع را نادیده بگیریم و سراغ مشکلات آن برویم‏. البته مشکلاتی هم وجود دارد.
معاون ‏ رئیس‏جمهوری خاطر‏نشان‏ کرد‏: ‏اصل مسئله این است که الان در تمام ‏فدراسیون‏ها خانم‏ها یا نایب‏رئیس هستند یا حضور بسیار پررنگی دارند‏. حتی ‏قرار است در آینده یک‏سوم و حتی یک‏دوم تیم‏های اعزامی خانم‏ها باشند که این اتفاق بسیار مهم است. امروز شاهد هستیم‏ که چقدر خانم‏ها مدال‏آوری می‏کنند و چقدر با امید و بانشاط چه به‏صورت تیمی و چه به‏صورت فردی در این عرصه ظاهر می‏شوند‏.
وی افزود: یکی از کارهای بزرگی که در دولت دوازدهم اتفاق افتاد موضوع بازگشت درس تربیت‏بدنی به دروس ابتدایی دانش‏آموزان دختر بود که این‏ اتفاق خیلی مهمی است‏، ‏چیزی که بی‏دلیل حذف شد و آسیب‏های بسیاری را به وجود آورد‏.
ابتکار با اشاره به‏ اینکه نبودِ ورزش در بین نسل دانش‏آموز در دوره ابتدایی رفتارهای بچه‏ها را تحت تاثیر قرار می‏داد، گفت‏‏: در‏ حال حاضر مناسب‏سازی فضای ورزشی در مدارس را با همکاری آموزش‏و‏پرورش در دستور‏کار داریم که از اواخر سال گذشته شروع شده و هنوز دنبال می‏کنیم. شورای اسلامی شهر تهران نیز تصویب کرده بخشی از بودجه تعمیرات ‏مدارس را برای مناسب‏سازی فضای ورزشی مدارس دختران در نظر بگیرند‏.
وی دسترسی به فضای ورزشی بین خانم‏ها و آقایان به ‏نسبت مساوی را یک ‏ضرورت دانست که باید همواره در کنار سیاست‏ها‏، برخورد‏های ایجابی که یکی از آنها توسعه فضاهای ورزشی و حتی پارک بانوان است وجود داشته‏ باشد.
به‏ ‏گفته‏ معاون‏ رئیس‏جمهوری‏، در گذشته ‏به دلیل تصاویر و گزارش‏هایی که از حضور زنان‏ در ‏ورزشگاه گرفته شد‏، موضوع حضور خانم‏ها در ورزشگاه‏ها را حساس و مورد‏توجه قرار داد، در‏حالی‏که این مسئله در برابر موفقیت‏های زنان امر بدیهی است‏‏. خیلی از زنان ما نگاه تخصصی به این موضوع دارند و دوست دارند بازی را ببینند‏‏، یک بخش دیگر هم ‏موضوع نشاط است‏ که به نظر می‏رسد ورزشگاه‏ها سالم‏ترین فضاها هستد.
به اعتقاد وی‏، ‏اگر قرار است برای سلامت و نشاط جامعه و حتی کاهش آسیب‏ها برنامه‏ریزی کنیم، باید روش‏های ‏ایجابی ‏را که همان امکان فراهم‏‏ کردن فضای‏ ورزشی و ایجاد‏ نشاط در‏ جامعه‏‏ است دنبال کنیم نه روش‏های انتظامی‏، سلبی و برخوردی. اگر ادبیات هواداران ادبیات مناسبی نبوده باید در این مورد کار کنیم. بالاخره وظیفه عمومی همه است که نسبت به ارتقای سطح فرهنگ در فضاهای ورزشی کار کنیم‏. به نظر می‏رسد حضور خانم‏ها در ورزشگاه می‏تواند به این مسئله کمک کند و این فضا را تلطیف و تعدیل کند‏. البته باید همه شئونات همانند موضوعات دیگر حفظ شود‏.
وی یاد آور شد‏: دولت از سال گذشته شیوه‏نامه‏ای تصویب کرد که مشکلات را مرتفع و زیر‏ساخت‏ها را فراهم کند. حتی وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که ما همه زیر‏ساخت‏های لازم برای فضاهای نشستن‏، ورودی‏‏، خروجی، سرویس‏های بهداشتی و امنیتی جدا برای زنان در ورزشگاه‏ها را فراهم کرده‏ایم‏. حتی طی نشست‏هایی با فدراسیون‏ها هم اقدامات لازم انجام شده است، علاوه بر این رایزنی‏هایی هم صورت گرفته است.