ظریف در گفت‌و‌گو با رسانه‌های چینی و آمریکایی: ایران آغازگر جنگ نخواهد بود

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، بار دیگر ادعای مقامات آمریکایی و سعودی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان را رد کرد.
وی با تاکید بر اینکه آمریکا اتهاماتی بی‌اساس مطرح می‌کند، اظهار کرد: جالب است که آمریکایی‌ها حمله به یک پالایشگاه را در حالی غیر‌قابل قبول می‌خوانند که خود به حمله به غیرنظامیان، حمله به زنان، حمله علیه کودکان و سالمندان کمک می‌کنند. ما بسیار شفاف گفته‌ایم که هیچ ارتباطی با حمله به آرامکو نداریم و حوثی‌ها نیز از خود دفاع کرده‌اند.
وی ادامه داد: دست‌کم شما می‌توانید به آنها این حق را بدهید که به جای تلافی کردن علیه یک مدرسه، علیه یک بیمارستان آن‌طور که سعودی‌ها در یمن انجام می‌دهند، آنها تنها به یک پالایشگاه حمله کرده‌اند.
وزیر امورخارجه کشورمان خاطر نشان کرد: در ‌نتیجه جنگ بمباران‌های سعودی علیه یمن صد هزار یمنی کشته شده‌اند. میلیون‌ها نفر از مردم یمن از وبا رنج می‌برند. 60 تا 70 درصد یمنی‌ها دچار سوءتغذیه هستند. اکنون آنها یک پالایشگاه را هدف قرار دادند و حتی یک نفر هم کشته نشد. آیا این‌ فاجعه بزرگ‌تر است؟


ظریف تصریح کرد: اینکه افراد زیادی را در طول چهار سال و نیم به کشتن دهید، فاجعه بزرگ‌تری نیست؟ جنگی که به انتخاب آغاز شد. جنگی که می‌توانست یک هفته پس از شروع آن خاتمه یابد اما سعودی‌ها بر این باور بودند که با کمک آمریکا می‌توانند طی چهار هفته در این جنگ پیروز شوند. اکنون چهار سال‌ونیم گذشته، صد هزار تلفات داشته و اکنون آنها همچنان در باتلاقی گیر افتاده‌اند که خودشان ایجاد کردند.
ظریف همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در پاسخ به سوالی درباره حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو گفت که آمریکا پس از حمله به پالایشگاه عربستان با اعزام نیرو و تجهیزات دفاعی به منطقه در حال ژست گرفتن است.
وی تصریح کرد: از نظر من آمریکا در حال ژست گرفتن است. من فکر می‌کنم که این کشور در رسیدگی به این مسئله تمام مسیر را اشتباه پیش می‌رود.
ظریف در بخش‌هایی از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه ایران هیچ نقشی در حمله به آرامکو نداشته است، خاطر نشان کرد که ایران احتمالا نتیجه تحقیقات سازمان ملل را در این زمینه نخواهد پذیرفت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: سازمان ملل ما را در جریان قرار نداده است. سازمان ملل با ما مشورت نکرده است. ما نمی‌دانیم بر چه اساسی قرار است این کار انجام شود اما ما اطمینان داریم که اگر سازمان ملل تحقیقاتی عادلانه و درست انجام دهد، به این نتیجه خواهد رسید که حمله توسط ایران صورت نگرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد ایران قادر است مانع از وقوع جنگ شود، اظهار کرد: من اطمینان دارم که ما آغازگر جنگ نخواهیم بود اما همچنین اطمینان داریم، کسی که جنگ را آغاز می‌کند پایان دهنده آن نخواهد بود. این‌ بدان معنی است که یک جنگ محدود نخواهد بود.
ظریف در ادامه مصاحبه خود درباره سفرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که آمریکا به صراحت به او گفته است که از حضور او در مجمع عمومی استقبال نمی‌کند، هرچند که روادید دریافت کرده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از نظر او صدور روادید از سوی آمریکا نشانه‌ای از تمایل واشنگتن برای مذاکره است؟ تصریح کرد: نه ضرورتا. آمریکا به عنوان میزبان مقر سازمان ملل ملزم است برای کشورهای عضو روادید صادر کند. بنابراین‌ آنها طی یک نامه‌ پیوست به روادید من به روشنی مشخص کردند که من واجد شرایط دریافت روادید نیستم اما این کار را بر اساس چشم‌پوشی انجام می‌دهند. پس آنها می‌خواستند من متوجه شوم که قرار نبوده اینجا باشم.