پارسا پیروزفر،«مولانا» شد

گروه ادب و هنر - تکلیف مولانا مشخص شد و هموطن این شاعر بزرگ ایرانی، نقش او را بازی می‌کند. حسن فتحی کارگردان و یکی از فیلم نامه‌نویس‌های فیلم سینمایی «مست عشق»، روز گذشته، بعد از انتقادهای بسیار به ترکیه‌ای بودن بازیگر مولانا که در گزارش «تقدیم دو دستی مولانا به ترکیه»، در همین صفحه، به آن پرداخته بودیم، اعلام کرد پارسا پیروزفر ایفاگر این نقش خواهد بود. این تغییر بعد از انتشار خبرهای مربوط به انتقاد از این رویه، اعلام و همین باعث شد جریان انتخاب بازیگر مولانا را دوباره در قالب دو نکته مرور کنیم.
1.یک اما و چرای بزرگ!
بعد از گفت‌و‌گوی خراسان با فرهاد توحیدی، یکی از فیلم نامه‌نویس‌های «مست عشق» و یک منبع آگاه، مشخص شد قرار است بازیگر نقش مولانا، ترکیه‌ای باشد. از این جا بود که انتقادها به حسن فتحی کارگردان فیلم، بیشتر و بیشتر شد و بالاخره شنبه شب فتحی گفت:«در فیلم «مست عشق» علاوه بر بازیگر نقش شمس تبریزی، بازیگر نقش حضرت مولانا هم قطعا ایرانی خواهد بود.» این در حالی بود که پیشتر، صحبتی از بازیگر ایرانی نبود و او گفته بود:«جز شهاب حسینی حضور هیچ بازیگری در این فیلم قطعی نشده و ما در حال مذاکره با بازیگران ترک و ... برای حضور در این فیلم هستیم. ساخت فیلم درباره مولانا سخت خواهد بود و جنجال و حواشی زیادی به دنبال خواهد داشت.» فتحی انتقادها را حاشیه‌سازی و جنجال خوانده بود هرچند ما تغییر بازیگر مولانا را یک اتفاق مثبت  می‌دانیم اما لزومی نداشت این خبر همزمان با اعلام خبر بازی شهاب حسینی در نقش شمس اعلام نشود، آن هم زمانی که بازیگر نقش مولانا از چهره‌های کم‌حاشیه، توانا و محبوب سینما و تلویزیون به حساب می‌آید.
2.مصادره، مصادره است!


واقعیت این است که اشاره به اصالت ایرانی مولانا در فیلم نامه کافی نبود؛ آن هم در روزگاری که مفاخر ایرانی، یکی‌یکی توسط ترکیه مصادره می‌شوند. فرهاد توحیدی بعد از گفت‌و‌گو با خراسان، به سازندگی گفت:« مولانا در ترکیه از قداست خاصی برخوردار است و این فیلم مخاطبان بسیاری در ترکیه خواهد داشت؛ بنابراین این اثر برای آن ها هم اهمیت دارد و جذاب خواهد بود. مگر عمر مختار با بازی آنتونی کویین مصادره شد؟» اما سوال این جاست وقتی هنوز در عرضه و معرفی چهره‌های نامدار کشورمان درمانده‌ایم، نمایش مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، با بازی بازیگر ترکیه‌ای، آن هم در یک پروژه بین‌المللی، روی پرده سینما، نامش چیست؟ چرا آمریکایی‌ها هر سال هزینه‌های هنگفت و ناباورانه‌ای را صرف ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی و ارائه قهرمان‌های ساخته و پرداخته ذهن‌شان می‌کنند؟ حال که تکلیف مولانا مشخص شد، شمس تبریزی را به شهاب حسینی و مولانا را به پارسا پیروزفر گزیده‌کار که انگار با انتخابش برای این نقش مزد سال‌ها وسواسش برای بازیگری را گرفته است، می‌سپاریم؛ منتظریم چهره پرداز، از پسِ اختلاف سنی شمس و مولانا برآید و مشتاقانه به انتظار دیدن این فیلم می‌نشینیم و چه خوش‌تر که صدای همایون شجریان نیز، چاشنی پایان قصه شود.