وزیر نفت: قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد

وزیر نفت گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم و قانون نیز اجازه انجام این کار را نداده است.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه درحاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران درباره صحت اظهارات جایگاهداران مبنی بر افزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به عنوان حق الزحمه برای جایگاهداران، گفت: هیچ قراری برای افزایش قیمت بنزین گذاشته نشده است و برداشتی که در این باره شده درست نیست.
وی همچنین درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.او درباره صحبت‌های اخیر در مورد افزایش گوگرد بنزین که توسط سازمان محیط‌زیست اعلام می‌شود، واکنش نشان داد و تصریح کرد: تا کنون این صحبت‌ها را از سازمان محیط‌زیست نشنیده‌ام و بخش‌های دیگری این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ گزارشی در این باره اعلام نشده است اما با این وجود با آقای کلانتری در مورد این مساله صحبت خواهم کرد.


وزیر نفت افزود: زمانی که وضعیت وزارت نفت در افکار عمومی جایگاه مطلوبی پیدا می‌کند، عده‌ای سعی در بهم زدن این شرایط دارند تا وزارت نفت را مورد آزار و اذیت قرار دهند.وزیر نفت درباره مصوبه شورای اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: هنوز تصمیمی در این باره نهایی نشده است.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا طی روزهای اخیر اتفاق خاصی در تاسیسات نفتی ایران رخ داده است و به تاسیسات نفتی ایران حمله سایبری شده است، افزود: این اخبار را دروغگوها منتشر می‌کنند، همه این خبرها دروغ است و آمادگی خوبی داریم.
زنگنه درباره مذاکره با CNPC نیز گفت: مذاکراتی با این شرکت چینی داشته‌ایم اما نتیجه آن را نمی‌دانم. وی هم‌چنین درباره سازو کار جدید مالی با چین و روسیه نیز اظهار کرد: بحث سرمایه‌گذاری مطرح نیست، بیش‌تر عملیات جاری و طرح‌های خاص مثل نیروگاه و راهسازی است که فعلا باید صبر کنیم.
نقش اصلی صنعت پتروشیمی در بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد
وزیر نفت در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی کشور در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، گفت: این صنعت بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات به چرخه اقتصادی کشور نسبت به واحدهای دیگر دارد و عمده ارز حاصل از محصولات خود را به شبکه نیما عرضه می‌کند.
بیژن زنگنه ادامه داد: در سال 76 و در دولت اصلاحات ارزش محصولات پتروشیمی به قیمت آن زمان یک میلیارد دلار بود که با تلاش دولت، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن دوره توانستیم مجموعه بزرگی از طرح‌ها را آغاز کنیم که بخشی تا سال 84 و بخشی نیز در سال‌های بعد به نتیجه رسید.
به گفته وزیر نفت ارزش کنونی محصولات پتروشیمی بیش از 16 میلیارد دلار است که در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای طرح‌های نیمه تمام و جدید در صنعت پتروشیمی شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های پارس جنوبی و ان‌جی‌ال‌های 3100، 3200، خارک و پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تعیین‌کننده هستند، تصریح کرد: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس 3.4 میلیون تن، ان‌جی‌ال 3200 هشت میلیون تن، ان‌جی‌ال 3100، 900 هزار تن، خارک 2.4 میلیون تن، پالایشگاه پارسیان سپهر 3.3 میلیون تن و پتروپالایش کنگان 3.5 میلیون تن در سال تولید خواهند داشت.
زنگنه با اشاره به اینکه جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال 92 آغاز می‌شود و تا پایان سال 1400 پایان می‌یابد، گفت: با تحقق این جهش، تولید این صنعت به بیش از 25 میلیارد دلار با قیمت پایه سال 92 می‌رسد و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از 100 میلیون تن خواهد شد.
زنگنه تصریح کرد: 15 طرح پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ارزش 5.2 میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است و 27 طرح جدید نیز تا پایان سال 1400 تکمیل می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال 1404 محقق خواهد شد، گفت: در این جهش ایجاد تنوع خوراک، محصولات، تولید پروپیلن و متنوع سازی زنجیره پایین دست بسیار مورد تاکید وزارت نفت است و مناسب‌ترین خوراک استفاده از گازطبیعی است.
وزیر نفت با بیان اینکه تولید اتان در سال 92،4.2 میلیون تن بوده، گفت: این رقم در سال به 7.3 میلیون تن در سال 97 رسیدو تا سال 1400 به 16 میلیون تن می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه آمایش سرزمین مورد توجه وزارت نفت است، افزود: با توجه به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی به آب احتیاج دارند بنابراین تصمیم گرفته شده در کنار سواحل خزر و بعضی از مناطق کشور که توان تامین آب دارند به شرط ایجاد زنجیره پایین دست در کنار آنها، صنعت پتروشیمی توسعه یابد.
زنگنه هدف جهش سوم صنعت پتروشیمی را تا پایان سال 1404 تحقق ظرفیت تولید بیش از 130 میلیون تنی به ارزش 37 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: مصرف هیدروکربورهای مختلف واحدهای پتروشیمی حدودا معادل 1.5 میلیون بشکه خواهد بود.
صنعت پتروشیمی، نماد عبور از خام فروشی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مراسم با اشاره به افزایش تولید خوراک صنعت پتروشیمی به 74 میلیون بشکه تا سال 1404، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی، نماد واقعی عبور از خام فروشی است.
«بهزاد محمدی» گفت: نمایشگاه ایران پلاست مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه است و به عنوان پل ارتباطی صنایع بالا دست و پایین دست صنعت به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد رونق، ارتباط نزدیکی در توسعه صنعت پتروشیمی دارد و هرچقدر به تنوع محصول در بالادست برسیم در پایین دست شاهد تولید محصولات متنوع‌تری خواهیم بود.
محمدی الزامات توسعه در صنعت پتروشیمی را در چهار حوزه عنوان کرد و گفت: این حوزه‌ها شامل خوراک، سرمایه، فناوری و بازار می‌شود که نیازمند فضای کسب و کار مناسب است تا توسعه متناسب اتفاق بیفتد.وی ادامه داد: توسعه متوازن زمانی رخ می‌دهد که علاوه بر توجه به تولید، به بازار نیز توجه کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی، 33 میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت و گار و NGL دریافت می‌کند، افزود: با افزایش تعداد مجتمع‌ها به 83 مجتمع تا سال 1400، ظرفیت دریافت خوراک معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد و در سال 1404 ظرفیت خوراک به 74 میلیون تن خوراک معادل 1.7 میلون بشکه نفت خام خواهد بود و نماد واقعی عبور از خام فروشی است.