دربی به توان <یک>

گروه ورزش / نودمین دیدار استقلال و پرسپولیس در چارچوب هفته چهارم لیگ نوزدهم از ساعت ۱۶ دیروز با حضور 57 هزار هوادار در ورزشگاه آزادی تهران با قضاوت موعود بنیادی‌فر برگزار شد و این در حالی است که  سکوهای خالی ورزشگاه حسابی توی ذوق می‌زد. دربی 90 با یک دقیقه سکوت به احترام عماد صفی‌یاری، کودک 6 ساله‌ای که هفته گذشته در بازی پرسپولیس و صنعت نفت دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد، آغاز شد تا به روح او ادای احترام شود. در این مسابقه، مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی هم در ورزشگاه حاضر شد و در زمین با بازیکنان دو تیم خوش‌وبش کرد و بعد هم در جایگاه ویژه مستقر شد. همچنین دستیار خارجی علیرضا منصوریان هم در آزادی حضور داشت تا به ارزیابی استقلال حریف هفته بعد تیمش بپردازد. ضمن اینکه سعید راد و بهنام ابوالقاسم‌پور هم از جمله تماشاگران ویژه‌ای بودند که این مسابقه را از نزدیک تماشا کردند. سفرای 4 کشور ایتالیا، برزیل، دانمارک و آرژانتین هم بازی را از نزدیک دیدند. برخی از هواداران تیم استقلال که ساعت‌ها پیش از آغاز دربی در ورزشگاه آزادی حاضر شده بودند با خواندن سرودی، یاد سحر خدایاری (دختر آبی) را گرامی داشتند.
استقلال در شرایطی در این بازی به میدان رفت که آندره آ استراماچونی از سیدحسین حسینی، وریا غفوری، محمد دانشگر، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، هروی میلیچ، علی کریمی، مسعود ریگی، داریوش شجاعیان، آرش رضاوند و مرتضی تبریزی به‌عنوان بازیکنان اصلی‌اش استفاده کرده بود و گابریل کالدرون هم علیرضا بیرانوند، مهدی شیری، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، محمد انصاری، احمد نوراللهی، وحید امیری، سیامک نعمتی، مهدی ترابی، علی علیپور و جونیور براندائو را به‌عنوان 11 مرد اصلی‌اش روانه میدان کرد. طبق قانون رنگ پیراهن دروازه‌بان‌ها باید با بازیکنان تفاوت داشته باشد اما نکته عجیب اینکه سیدحسین حسینی دروازه‌بان استقلال با پیراهن بنفش به میدان آمد که از لحاظ طیف رنگی، نزدیک به آبی است ولی داور مسابقه و عوامل برگزاری بازی توجهی به آن نداشتند. با تمام این اوصاف، بازی با اشتباهات دو تیم در ارسال پاس‌های کوتاه آغاز شد و بازیکنان دو تیم درصدد محک زدن یکدیگر بودند. نخستین موقعیت جدی بازی در دقیقه 7 توسط ریگی ایجاد شد که شوت محکم این بازیکن از فاصله بیش از ۳۰ متر در آغوش علیرضا بیرانوند قرار گرفت. در دقیقه نهم، استقلال صاحب ضربه ایستگاهی از فاصله حدوداً ۴۰ متری شد که ارسال غفوری به سمت دروازه پرسپولیس براحتی توسط بیرانوند مهار شد. دو دقیقه بعد پرسپولیس صاحب ضربه ایستگاهی شد که توپ ارسالی به محوطه جریمه به براندائو رسید اما ضربه زده شده، دارای دقت و قدرت لازم نبود و به اوت رفت. در دقیقه ۱۶، تبریزی صاحب موقعیت خوبی شد ولی شوت او در چارچوب دروازه نبود. در دقیقه ۲۵ علیپور با شوتی از پشت محوطه جریمه دروازه حسینی را تهدید کرد اما ضربه او با فاصله کمی از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت. مهم‌ترین صحنه بازی در دقیقه ۲۶ شکل گرفت و داریوش شجاعیان با توپ وارد محوطه جریمه پرسپولیس شد که شجاع خلیل‌زاده به پشت پای این بازیکن ضربه زد و بنیادی‌فر نقطه پنالتی را به سود استقلال نشان داد. علی کریمی در دقیقه 28 پشت ضربه پنالتی تیمش قرار گرفت اما بیرانوند با تشخیص جهت و مهار توپ، ناجی دروازه سرخپوشان شد تا بازی کماکان بدون گل دنبال شود. نوید مظفری کارشناس داوری درخصوص تصمیم بنیادی‌فر گفت:«اعلام پنالتی اشتباه بود. از سویی به علت اینکه بیرانوند پیش از زدن ضربه جلو آمده بود، باید ضربه تکرار می‌شد.»
در دقیقه 30 کریمی نخستین کارت زرد مسابقه را از داور گرفت. در ادامه بازی آرام‌تر دنبال شد تا اینکه در دقیقه ۳۹، تبریزی با کنعانی‌زادگان درگیر شد و او را هل داد تا این مدافع خود را به زمین بیندازد. در همین هنگام سنگ‌هایی از طرف سکوهای آبی به زمین پرتاب شد که یکی از آنها به سر کنعانی‌زادگان خورد و او دچار مصدومیت شد. بعد از چند دقیقه کنعانی‌زادگان با سر بانداژ شده به زمین برگشت و داور هم تبریزی را با کارت زرد جریمه کرد. در حالی که سه دقیقه وقت تلف شده اعلام شده بود، پرسپولیس صاحب ضربه ایستگاهی شد که سرخپوشان آن را از دست دادند تا نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد.
نیمه دوم بازی تا حدودی از حالت سکون خارج شد و سرعت بیشتری داشت اما عجله نزد بازیکنان هر دو تیم مشهود بود و باعث شد در ارسال پاس‌های کوتاه و ساده دچار مشکل شوند. در دقیقه 51 علیرضا بیرانوند با پاس اشتباه خود مسعود ریگی را در میانه میدان صاحب توپ کرد. هافبک استقلال قصد داشت توپ را سر ضرب و از پشت سر بیرانوند تبدیل به گل کند که توپ او فاصله زیادی با دروازه داشت و راهی اوت شد. دقیقه ۵۷، ارسال پرسپولیسی‌ها از روی نقطه کرنر با خروج دیرهنگام حسینی همراه شد اما ضربه سر خلیل‌زاده تحت فشار دانشگر دقیق نبود و به بیرون رفت. در بیشتر دقایق این نیمه، آبی‌پوشان توپ و میدان را در اختیار داشتند اما نتوانستند موقعیت خاصی روی دروازه پرسپولیس ایجاد کنند. در سمت مقابل، سرخپوشان مانند نیمه اول تعداد پاس‌های رو به عقب زیادی داشتند که باعث شده بود فوتبالی تهاجمی و رو به جلو را کمتر شاهد باشیم. در این میان، موقعیت خاصی هم نصیب مهاجمان این تیم نشد. در دقیقه 64 کالدرون اولین تعویضش را انجام داد و بشار رسن را به جای شیری به میدان فرستاد تا میانه زمین را در دست بگیرد و نعمتی هم به دفاع راست برود. ضمن اینکه در دقیقه 69 فرشاد احمدزاده جانشین براندائو شد و در آن طرف هم مهدی قائدی به جای رضاوند به زمین رفت. در دقیقه 76 شجاعیان سومین کارت زرد استقلال را دریافت کرد. در حالی که بازی با حملات استقلال دنبال می‌شد، کالدرون سومین تعویض خود را انجام داد و مهدی عبدی را در دقیقه 80 به جای امیری به زمین فرستاد. این بازیکن به محض ورود به زمین از سمت چپ وارد محوطه جریمه استقلال شد و ضربه‌اش پس از برخورد به تیر دروازه و سپس پشت حسینی، وارد دروازه شد تا سرخ‌ها از آبی‌پوشان پیش بیفتند  و عبدی تعویض طلایی کالدرون نام بگیرد.


در دقیقه 85 علی دشتی به جای غلامی به زمین رفت تا بار تهاجمی استقلال را افزایش دهد. در دقایق پایانی بازی به حاشیه رفت و درگیری‌هایی میان بازیکنان دو تیم به وجود آمد.
به دنبال همین درگیری‌ها، دقیقه 89 بنیادی فر دومین کارت زرد را به کریمی داد و او را از زمین اخراج کرد تا استقلال 10 نفره شود. در وقت‌های تلف شده، بازی باز هم به خشونت کشیده شد و پس از خطایی که یزدانی روی نعمتی انجام داد، احمدزاده به سمت او حمله‌ور شد و در ادامه بین بازیکنان دو تیم درگیری شکل گرفت که باعث شد داور، نعمتی و احمدزاده از پرسپولیس و غلامی از استقلال را با کارت زرد جریمه کند. در دقیقه 96 علی علیپور در محوطه جریمه بشار رسن را صاحب توپ کرد که این بازیکن می‌توانست برای دومین بار دروازه استقلال را باز کند اما حسینی موفق به دفع توپ شد. دقیقه 97 مهدی ترابی در لحظه‌ای که داور مسابقه به دلیل آفساید بازی را نگه داشته بود، به تصور اتمام بازی زیر توپ شوت زد که داور این بازیکن را هم با کارت زرد جریمه کرد.
در نهایت و پس از 7 دقیقه وقت‌های تلف شده و پرهیجان، این بازی با نتیجه 1-0 به سود قرمزها به پایان رسید تا پرسپولیس به بیست و پنجمین برد خود در تاریخ دربی‌ها و سومین پیروزی فصل جاری دست یابد. ضمن اینکه استقلال هم دومین باخت خود را تجربه کرد تا همچنان بدون برد بماند. در پایان بازی تعدادی از هواداران استقلال علیه مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و فتحی مدیرعامل باشگاه شعار دادند و خواهان تغییرات در استقلال شدند.

بازتاب

پس از پایان دربی 90 تعدادی از بازیکنان درخصوص این مسابقه و اتفاقات آن در جمع خبرنگاران صحبت کردند.
علیرضا بیرانوند: قبل از بازی این حس را داشتم که یک پنالتی برای استقلال گرفته می‌شود. روی تمام بازیکن‌ها تصویرسازی کرده بودم. این قرعه به  علی کریمی افتاد و خدا را شکر پنالتی را مهار کردم.
مهدی عبدی: فکرش را نمی‌کردم که گل بزنم اما راستش را بخواهم بگویم، خواب دیده بودم که امروز گل می‌زنم.
وریا غفوری: حرفی برای گفتن نیست فقط می‌توانیم عذرخواهی کنیم ما الان شرایط خیلی سختی داریم باید با همدلی این نتایج را جبران کنیم و جایگاه تیم را در جدول درست کنیم.  هر کجا که خطا می‌شد چهار تا از پرسپولیسی‌ها روی سر داور می‌پریدند. من نمی‌خواهم درمورد داوری صحبت کنم اما اگر دقت کنید می‌بینید که پنالتی ما باید تکرار می‌شد و همچنین گلی که خوردیم خطای هند مهدی ترابی بود.

غفوری بعد از گفتگو با خبرنگاران با طرفداران خشمگین استقلال مواجه شد و اعلام کرد: «دلیل این موضوع آنهایی بودند که این تیم را بستند و رفتند.» او به علی خطیر، معاون سابق باشگاه کنایه زد و افزود: «آن کسی که تیم را بست و 10 بازیکن را فراری داد و حالا خودش هم استعفا داده باید پاسخگوی ناکامی استقلال باشد.»