آقای رئیس جمهور! دیگر به کشاورزان چابهاری وعده ندهید

آفتاب یزد: چند سالی می‌شود که مستقیم با مشکلات کشاورزان چابهاری در ارتباط هستیم، به خصوص کشاورزان منطقه باهوکلات چابهار که به دلیل خشکسالی و عدم مدیریت هوشمندانه منابع آبی، به معنی واقعی کلمه دار و ندار خود را از دست داده‌اند. پیگیری‌های «روزنامه آفتاب یزد» از سال ۹۵ آغاز شد؛ پیگیری‌هایی که به صورت میدانی و ارتباطات تلفنی همواره در دستور کار قرارداشت همچنین پیگیری‌های مورد اشاره، به بررسی مشکلات مسائل مرزنشینان و نیز مشکلات مرز ریمدان نیز پرداخته است.
>مصوبه‌ای که تا این لحظه اجرایی نشده است!
پنجم خرداد ۱۳۹۸ یک خبر مسرت بخش روی پایگاه اطلاع رسانی دولت قرار داده شد. عنوان این خبر این است: «تصویب آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۸ با رویکرد ایجاد و تثبیت اشتغال در کشور/ اعتبار برای جبران خسارات خشکسالی در بخش کشاورزی باهوکلات چابهار تصویب شد.» در ادامه این خبر می‌خوانیم:
«هیئت دولت در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ضمن تصویب اختصاص اعتبار برای جبران خسارات خشکسالی در باهوکلات چابهار ۲ آیین نامه اجرایی قانون بودجه را به تصویب رساندند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران با تخصیص مبلغ یکصد میلیارد ریال (۱۰ میلیارد تومان) اعتبار هزینه‌ای به بانک کشاورزی به منظور پرداخت تسهیلات لازم به کشاورزان برای جبران آسیب‌های بخش کشاورزی ناشی از وقوع خشکسالی‌های اخیر و عدم امکان تامین آب لازم در باهو کلات شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان موافقت کرد.


>پیگیری پشت پیگیری اما نتیجه هیچ!
ماه‌ها از آن مصوبه می‌گذرد اما هیچ پولی به بانک کشاورزی جهت تسویه بدهی کشاورزان باهوکلات قرار داده نمی‌شود. در همین رابطه رئیس خانه کشاورز چابهار خطاب به روزنامه آفتاب یزد و صرفاً جهت آگاهی می‌نویسد: «باسلام! بعدِ از بین رفتن باغات موز، ۱۳۰۰خانوار کشاورز باهوکلات به علت خشکسالی با پیگیری ستاد بحران و استانداران و با تصویب در کارگروه آب و کشاورز استان از مجموع خسارت ۱۵۰میلیاردی، ده میلیارد در هیئت دولت تصویب شد تا کشاورزان با همین پول بدهی خود را به بانک کشاورزی پرداخت و اسناد اراضی را بگیرند تا مجددا به کشاورزی بپردازند. 8 هزار روستایی مرزنشین از این اقدام دولت برخوردار وموجب خشنودی آنان خواهد شد. هنوز از طرف برنامه و بودجه به استان ابلاغ نگردیده است. تسریع در ابلاغ مصوبه خواسته کشاورزان است که امیدواریم باعث اشتغال بیش از ده هزار نفر شود. با احترام خلیل‌الله درخشان خانه کشاورز سیستان وبلوچستان»
متن مذکور به اطلاع سخنگوی محترم دولت و تنی چند از دیگر مقامات و دست اندرکاران رسانیده می‌شود ولی همچنان از تخصیص بودجه ی مصوبه‌ای که 5 خرداد، دولت رسما از تصویب آن گفته بود خبری به گوش نمی‌رسد!
>رفتار عجیب و دوگانه نوبخت؛ یک و نیم میلیاردتومان کجا، ده میلیاردتومان کجا؟!
در گیر و دار پیگیری‌های مجدد همین مصوبه بودیم که ناگهان نامه‌ای امضا شده از سوی محمدباقر دولت روی خروجی برخی از رسانه‌های عمدتاً استان سیستان و بلوچستان قرار داده می‌شود که خطاب آن به استانداری سیستان و بلوچستان، مجمع نمایندگان استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. در این نامه ی عجیب اما کوتاه آمده است:«جای تاسف است با همه تنگناهای بودجه ای، اعتباری هم که برای سرمایه گذاری در آن استان تخصیص می‌یابد، استان توانایی جذب آن را نداشته باشد! و باید آن را به استان‌های دیگر اختصاص دهیم.» موجی از تعجب و ابهام جامعه ی رسانه‌ای سیستان و بلوچستان را فرامی‌گیرد که ماجرا چیست اما مهم تر از این که ماجرا چیست باید از آقای نوبخت پرسید: «چرا با این روش و با این ادبیات؟»
>واکنش‌ها...
احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌‌و‌گو با شبکه خبر موضوع نامه آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و چرایی جذب نشدن اعتبار سرمایه گذاری استان را این‌گونه تشریح کرده است: «نامه متعلق به اعتبارات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران "ایدرو" است و در واقع باید برای این سازمان نوشته می‌شد. این اعتبارات ابلاغ شده برای دو کارخانه تایر سازی در سیستان و گسترش صنایع بلوچ در ایرانشهر می‌باشد و هیچ ابلاغی برای استان و دستگاه‌های مربوطه انجام نشده است. یعنی اینکه نه تخصیص و نه جذب به استان ابلاغ نشده چون این طرح‌ها از مصوبات سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان بوده است و به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران "ایدرو" ابلاغ شده است.
بعد از سفر آقای جهانگیری "معاون اول رئیس جمهور" به سیستان و بلوچستان جلسه‌ای در شورای معاونین وزارت صمت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد و کارگروهی شکل گرفت که سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صمت در آن عضو هستند و هر ماه یک جلسه در استان و یک جلسه در کشور برای تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور برگزار می‌شود. بیش از هزار میلیارد تومان در طول یکسال اعتبارات عمرانی استان در فصول مختلف است و حدود همین رقم هم نیز در حوزه اعتبارات جاری مربوط به سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف می‌باشد که مجموعاً حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در استان هزینه می‌شود. اما در خصوص نامه جناب آقای نوبخت این اعتبارات فقط مربوط به دو موضوع کارخانه تایر سیستان و گسترش صنایع بافت بلوچ ایرانشهر می‌باشد که فقط یک و نیم میلیارد تومان اعتبارات مربوط به اسناد خزانه است که هزینه کرد آن توسط شرکت ایدرو با مشکل مواجه شده است. وزیر صمت برای پیگیری این موضوع طی نامه رسمی به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردند که این اعتبارات از اعتبارات سال ۱۳۹۷ به اعتبارات سال ۱۳۹۸ منتقل شود و اگر این امکان فراهم نباشد جمع اعتبارات این پروژه‌ها را به سایر طرح‌ها افزایش دهند و در عوض در اعتبارات سال ۹۸ هزینه شود. اگر این نامه از بابت عدم توانایی جذب اعتبارات باشد باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با آن مرتبط است، نوشته می شد چون متولی اصلی این موضوع بوده تخصیص این اعتبارات ملی است نه اینکه عدم جذب اعتبارات به استان سیستان و بلوچستان ابلاغ می گردید چون نه در استان و نه در استانداری و نه در سازمان صنعت، معدن و تجارت و نه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نه نمایندگان مجلس هیچ نقشی در هزینه کرد آن ندارند.
در همین رابطه، دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در واکنش به نامه انتقادی دکتر نوبخت در خصوص عدم توانایی جذب اعتبارات می‌نویسد: «تاپایان سال مالی 1397، مبلغ 2100 میلیارد تومان اعتبار به استان از ردیف‌های مختلف ابلاغ گردید و برابر آخرین تخصیص هریک از ردیف‌های ابلاغی و براساس میزان نقدینگی خزانه معین استان، ۹۹.۵ درصد تخصیص جذب گردید چه در قالب اسناد خزانه اسلامی و چه در قالب نقدی. همچنین برخی از دستگاه‌های اجرایی که توان جذب اسناد خزانه اسلامی را نداشتند به جهت جلوگیری از برگشت اعتبارات با تصویب در ستاد تخصیص استان و شورای برنامه ریزی تخصیص‌های مذکور به دستگاه‌های اجرایی دیگر جابجا گردید.
در سال 1398 نیز تاکنون 1600 میلیارد تومان طی 6 ماهه ابتدای سال ابلاغ و توزیع گردیده که مجموع تخصیص ابلاغی در سه ماهه اول سال ۳۰.۲ درصد می‌باشد که مراحل توزیع آن بین دستگاه‌های اجرایی انجام و پس از تصویب در ستاد تخصیص استان به خزانه معین استان ابلاغ می‌گردد. (به منظور شفاف سازی بودجه استان چگونگی توزیع اعتبارات مذکور جهت بازدید آحاد مردم در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درج شده است ). اعتبار جذب نشده ذکر شده در نامه جناب آقای دکتر نوبخت مربوط به طرح احداث کارخانه تولید تایر در سیستان می‌باشد که بایستی توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) به هزینه گرفته می‌شده، که به دلیل مشکلات ایجادشده در انعقاد قرارداد خرید تجهیزات توسط ایدرو و با توجه به پایان مهلت قانونی جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ( 31/6/98 ) نسبت به جابجایی تخصیص آن اقدام گردیده است. لذا در پایان یادآور می‌شود این اعتبار که بصورت متمرکز و ملی در اختیار سازمان مذکور قرار گرفته هیچ ارتباطی به اعتبارات ابلاغی به استان ندارد.»
>آقای رئیس جمهور؛ دیگر به کشاورزان چابهاری وعده ندهید!
آقای رئیس جمهور! ما از منظور و هدف رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ـ محمدباقر نوبخت ـ باخبر نیستیم که چرا یک مکاتبه ی ساده ی اداری را اینچنین نشر می‌دهد؛ اگر فرق یک و نیم میلیارد تومان با ۱۰ میلیارد تومان را می‌فهمیم، اما تفاوت خشکسالی با سرمایه‌گذاری را متوجه می‌شویم!
این که مصوبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ هیئت محترم دولت همچنان مسکوت گذاشته شود اما یک و نیم میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته برای بخش‌های تولیدی در بوق و کرنا به اطلاع عموم رسانیده شود، قطعاً معنا و مفهوم خودش را دارد اما تنها چیزی که می‌توانیم به رئیس‌جمهور توصیه کنیم آن است که اگر می‌خواهید پولی به کشاورزان ندهید، اگر می‌خواهید مشکلات کشاورزان همچنان لاینحل بماند، حتی اگر اعتقادی به خشکسالی و مشکلات عدیده آنان ندارید به خودتان مربوط است اما دیگر به کشاورزان چابهاری وعده ندهید زیرا حال و روز آنها خراب تر از آن است که شما با وعده‌های عمل نشده آن را خراب تر کنید!