تحریم، ابزار جنگی ترامپ است

حسنعلی ذکریایی‪-‬ تاسیسات تولید نفت آرامکو در بقیق و خریص در شرق کشور عربستان سعودی، ۱۴سپتامبر ۲۰۱۹ مورد حمله‌ پهپادهای یمنی قرار گرفت. در واقع، بقیق، قلب آرامکو است و پنج درجه مختلف نفت خام از جمله نفت سنگین، نفت مدیوم، نفت سبک، نفت خیلی سبک و فوق‌العاده سبک دارد و به عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات پالایش نفت و بزرگ‌ترین کارخانه تثبیت نفت خام در جهان شناخته می‌شود.
این شرکت نفتی با ارزش ۲ تا ۱۰تریلیون دلار با ارزش‌ترین شرکت حال حاضر جهان است که با تولید روزانه ۱۰میلیون بشکه نفت، سالانه بیش از ۱۰۰میلیارد دلار درآمد خالص دارد. اگرچه مسئولیت این حمله را «جنبش انصارالله یمن» به عهده گرفت، اما در همان ابتدای حادثه، آمریکایی‌ها همراه با اسرائیل و عربستان سعودی با داد و قال فراوان، ایران را مسئول این حملات قلمداد کردند و ایران نیز، این اتهام را رد کرد و آن را فریب و دروغ حداکثری نامید. سخنگوی نیروی هوایی ارتش یمن نیز اظهارات درباره مداخله ایران در این حمله را قویا رد کرد.
در پی این حمله پهپادی حوثی‌های یمنی، از یک‌سو، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ایران را مقصر اصلی حمله به تاسیسات نفتی عربستان اعلام می‌کند، اما مدعی می‌شود که «گزینه دیپلماسی با ایران هنوز پایان نیافته»، «ما به دنبال جنگ نیستیم»، «برای واکنش عجله‌ای نداریم» و «به عربستان قول نداده‌ایم که از آنها حفاظت کنیم» و از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم می‌کند و این حمله را «اقدام جنگی» می‌خواند و اکنون می‌گوید؛ ترجیح می‌دهیم که این تنش «به شکل مسالمت‌آمیزی» حل شود. از سویی دیگر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سخنانی در دانشگاه هاروارد، بنیامین نتانیاهو را به «سیاست‌باز» متهم می‌کند که با ارائه اطلاعات غلط به دونالد ترامپ، او و دولت آمریکا را «بازی» می‌دهد. حقیقت این است که دونالد ترامپ، زیاد قیل و قال می‌کند و سخنان و توییت‌هایش بیشتر «مصرف رسانه»‌ای دارد و اشتیاقی به رویارویی به هر دلیلی با ایران ندارد و خواهان این نیست که سطح درگیری‌ها را به حوزه نظامی بکشاند.
به همین خاطر است که ترامپ، ابتدا جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید را که رویکردی جنگ‌طلبانه دارد و ملقب به «تندروی تندروها» است، ۱۰سپتامبر 2019 میلادی تمام رویاهایش را با یک توییت بر باد می‌دهد و می‌نویسد که کاخ سفید دیگر به خدمات بولتون نیازی ندارد. جان بولتنی که معتقد بود برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید و هر کشوری که بخواهد «هژمونی جهانی آمریکا» را به چالش بکشد، نباید در برابر آن هیچگونه مماشاتی کرد. و اکنون، ترامپ بعد از حمله پهپادی حوثی‌ها، دستور وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان را صادر می‌کند. ترامپ خوب می‌داند که تصاویر هوایی که همه چیز را نشان می‌دهد؛ هیچ چیز را نشان نداده به جز اینکه چه قدر حمله حوثی‌ها با دقت صورت گرفته و این یک «سناریوسازی خطرناک» است. بنابراین می‌گوید که «گزینه‌های زیادی برای ما وجود دارد، از جمله گزینه نهایی که جنگ است، اما من گزینه نهایی را مد نظر ندارم، من از جنگ صحبت نمی‌کنم.»


ترامپ اگر خواهان جنگ بود، بهترین گزینه همان جان بولتون بود. ترامـپ گزینشی عمل می‌کند و فقط بــه تعهداتی کـه بـرای آمریکا سود و منفعت بـه همــراه دارد، وفادار است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانــه فقط به دنبال کنترل، محدود کردن، تضعیف توان ملی ایران و همچنین به حداقل رساندن نقش‌آفرینی و نفوذ کشورمان در منطقه با تحریم‌های گسترده و فشارهای حداکثری اقتصادی و در نهایت ایجاد شکاف و اغتشـاش درونـی در ایـران است. خـروج از برجـام، لغـو تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، وضع تحریم‌های جدید در حوزه‌های مختلف مثـل فولاد و فلزات صنعتی، تلاش برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران، اعزام ناوگان آبراهام لینکلـن بـه منطقـه خلیج فارس و ایجاد جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران از جمله مهم‌ترین اقدامات دولـت ترامپ بـوده است. اما سناتورهای قدرتمندِ حزب جمهوریخواه معتقدند که نفوذ ایران در منطقه منجر به خدشه‌دار شدن اعتبار و حیثیت آمریکا در صحنه بین‌المللی شده و لذا دونالد ترامپ را تحت فشار گذاشته‌اند تا واکنش نظامی سختی علیه ایران نشان دهد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم بارها هشدار داده است که اقدام نظامی علیه ایران به یک جنگ تمام‌عیار در منطقه منجر می‌شود. بنابراین می‌توان به دو نکته اشاره داشت؛ نخست آنکه، شکست در «فشار حداکثری» آنان را به «فریب حداکثری» نیز کشانده است. دوم آنکه اگر چه حوثی‌ها مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند، اما آمریکایی‌ها با وجود حملات مکرر حوثی ها به مراکز مختلف عربستان این نمی پذیرند و برای سرپ.ش گذاشتن بر ضعف سیتم دفاعی خود مدعی اند انفجار پالایشگاه آرامکو از توان حوثی ها خارج است. به نظر می‌رسد که آرامکو سرنوشتی همچون برج‌های دوقلوی آمریکا را خواهد داشت و حمله‌ای اسرارآمیز نخواهد بود.
واقعیت این جمله هوشمندانه است که نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم. اما معتقد هستیم که به طور قطع، ایجـاد تنش در این منطقه بـه نفع و صـلاح هیـچ کشـوری نیسـت. جمهوری اسلامی ایران هم با توجه به ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود، تا به امروز نسبت به افزایش تنش‌های ایجاد شده، تصمیمات منطقی اخذ کرده و اقدامات آمریکا را در حالت مرگ تدریجی با هزار زخم در جهان باقی گذاشته است.