شروع اعتراضات مردمی در میدان التحریر علیه نظام حاکم بر مصر

جمعی از مردم مصر با تجمع در میدان "التحریر" قاهره شعارهایی علیه "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری این کشور سر دادند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه با اشاره به دستگیری چند تن از معترضان در این تجمع، گزارش داد: میدان التحریر شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بود.
کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌هایی منتشر کردند که نشان می‌داد؛ تجمعاتی نیز در میدان "طلعت حرب" قاهره پایتخت مصر و میادین دیگر این شهر، همچنین در منطقه "دلتای نیل"، شهر "اسکندریه" (شمال) و در شهر "سوئز" (شمال شرق) این کشور شکل گرفته است.
این تظاهرات، نخستین حرکت اعتراضی ضد دولتی در میدان التحریر پس از سال 1390 و آغاز بهار عربی در مصر است که به دنبال آن به حکومت سی ساله "حسنی مبارک" رئیس جمهوری پیشین مصر پایان داد.


رسانه‌های محلی پیش از این گزارش دادند؛ ساعاتی پیش از آغاز این حرکت اعتراضی، مقام‌های امنیتی "ضیا سعد الکتاتنی" پسر رئیس اسبق مجلس نمایندگان مصر را که همچنان در زندان بسر می‌برد، به اتهام آماده شدن برای شرکت در تظاهرات بازداشت کردند.
اعتراض‌های بی‌سابقه در مصر درحالی به راه افتاده که رئیس‌جمهوری این کشور برای حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده است.
فعالان حامی دموکراسی در توییتر در اظهارنظرهایی به تمایل خود درباره عدم بازگشت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به کشور اشاره کردند.
آنها در توییت‌های تمسخر آمیز به اظهارات قبلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان نشست گروه هفت اشاره کردند.
دونالد ترامپ درحالی که منتظر ملاقات با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود در جریان نشست میان کشورهای عضو گروه هفت بود، وی را "دیکتاتور محبوب من" نامیده بود.