اختلاف کاخ سفیدی‌ها در نحوه برخورد با ایران

گروه سیاسی: نوع برخورد آمریکا با ایران از یک اختلاف بنیادین بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به یک تنش در بین تیم «دونالد ترامپ» تغییر فاز داده است. رئیس جمهوری آمریکا که از ابتدای ورود به کاخ سفید علیه تفاهم برای اقدام مشترک موسوم به برجام موضع گیری مي‌کرد حالا شاهد اختلاف نظرهای جدی در بین اطرافیانش است.
بامداد شنبه به وقت تهران، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک نشست خبری مشترک از موافقت رئیس‌جمهوری این کشور با اعزام نیروهای بیشتر در راستای آنچه «حفاظت از عربستان سعودی» خوانده شده خبر دادند. بامداد شنبه گذشته، تاسیسات شرکت نفتی سعودی آرامکو شاهد حملات گسترده هوایی ارتش یمن بود که به قطع صادرات 5.7 میلیون بشکه نفت انجامید.
بنا به گزارش فارن پالیسی ، نشریه آمریکایی فارین پالیسی پس از این نشست خبری گزارش داده که بر سر چگونگی حمله به آرامکو، اختلافی جدی بین وزارت‌خانه‌های دفاع و خارجه آمریکا وجود داشته است. به نوشته این نشریه آمریکایی، «همچون سایر مقامات آمریکایی و سعودی، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا از تائید اینکه حملات به آرامکو از ایران صورت گرفته، خودداری کرد.
مقامات دفاعی آمریکا (پنتاگون) می‌گویند که ایالات متحده باید از یک پاسخ نظامی تند خودداری کرده و به‌جای آن به موازات تعامل دیپلماتیک در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دست به اقدامات مخفی [علیه ایران] بزند.


فارین پالیسی این نکته را از یک مقام ارشد در دولت ترامپ نقل کرده و افزوده است، وزارت خارجه آمریکا در برابر رویه کمتر تنش‌زای پنتاگون، به‌دنبال افزایش قابل توجه نیروهای آمریکایی در منطقه بوده است.
اگر آنچه فارین پالیسی گزارش داده صحیح باشد، به‌نظر می‌رسد نهایتا ترامپ ایده وزارت خارجه آمریکا را نپذیرفته چون آنچه بامداد گذشته از جانب اسپر و دانفور اعلام شد، متضمن افزایش گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس نیست. فارین پالیسی همچنین نوشته است: مقامات سعودی از اشاره مستقیم به ایران [در خصوص حمله به آرامکو] خودداری کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد مشتاقند که از یک جنگ تمام‌عیار با ایران پرهیز کنند.
بازی تکراری تحریم
آمریکا همچنین اعلام کرد که بار دیگر بانک مرکزی ایران و برخی نهادهای دیگر را این‌بار تحت عنوان حمایت از تروریسم تحریم کرده است، اقدامی که از منظر بسیاری از کارشناسان از جمله «ریچارد نفیو»، کسی که معمار تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما شناخته می‌شد، در عمل فاقد هرگونه ارزش است. تحریم بانک مرکزی ایران در حالی اعلام می‌شود که یک سال پیش، وقتی آمریکا تحریم‌های رفع‌شده در برجام را بازگرداند، بانک مرکزی ایران تحریم شد.
علاوه بر بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی، و شرکتی به نام اعتماد تجارت هم به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگار شبکه بلومبرگ در اظهاراتی مداخله جویانه گفته است  که تمامی گزینه‌ها در خصوص ایران روی میز قرار دارد. وی با بیان این که تا زمان تغییر نکردن رفتار، تحریم‌ها علیه این کشور ادامه خواهد داشت تهدید کرد که واشنگتن در آینده تحریم‌های بیشتری را علیه بانک‌های ایرانی اعمال خواهد کرد.
از سوی دیگر اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ خواهان رسیدن به راه‌حلی صلح آمیز با ایران است. وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تشکیل ائتلافی ضد ایران گفت: ماموریت من و خواسته‌ی رئیس جمهور آن است که در همکاری با طرف‌های مختلف به راه‌حلی صلح آمیز با ایران برسیم و امیدوارم ایران اقدامات اخیر را در چنین چارچوبی ببیند.  
«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: قرار دادن نام بانک مرکزی در فهرست تحریم‌ها نشان دهنده این است:
- ناامیدی و شکست از «فشار حداکثری» (آمریکا علیه ایران)
- جلوگیری از تامین مالی غذا و دارو توسط بانک مرکزی ایران برای مردم کشور
- ترس «تیم ب» از بازگشت آمریکا به مذاکرات
- تلاش‌های «تیم ب» برای کشاندن رئیس جمهور ترامپ به جنگ
ظریف در توییت دیگری با اشاره به سخنان اخیر وزیر خارجه سابق آمریکا نوشت: «اکنون، حتی وزیر امور خارجه سابق رئیس‌جمهور ترامپ هم آنچه را که ما از مدت‌ها پیش مورد اشاره قرار دادیم، تائید می‌کند: تیم بی، دونالد ترامپ را هدفی آسانی تلقی می‌کند که می‌توان به او دروغ گفت و به سوی جنگ سوق داد. آنها ارتش ایالات متحده را مزدوران خود می‌بینند. علی‌رغم اخراج یکی از اعضای «تیم ب»، سایرین همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان روز جمعه نیز پس از ورود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول دونالد ترامپ، جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار بگیرند.
سیاست سردرگم
سید عباس موسوی  در واکنش به تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد: تحریم اعلام شده موضوع جدیدی نبوده و  فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است.
موسوی افزود: ایران از اولین تحریمها که در نوع خود از سخت ترین تحریم‌ها بوده است راه خود را پیدا کرده و با اتکای به توانایی‌های داخلی و همکاری با  کشورهای دوست به رشد و توسعه خود ادامه خواهد داد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست خارجی آمریکا را سیاستی سردرگم و درمانده دانست که جز زورگویی، یکجانبه گرایی و اعمال تروریسم اقتصادی علیه دیگران مبنای دیگری نداشته و فاقد توانمندی لازم برای هرگونه ابتکار معقول و پویای دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با سایر کشورهاست.
موسوی در ادامه اظهار داشت:  امیدوارم دولتمردان آمریکا درک کنند که آنها دیگر تنها ابر قدرت اقتصادی جهان نیستند و کشورهای زیادی هستند که مایلند از بازار ایران و فرصت‌های اقتصادی روابط خوب با ایران بهره‌مند شوند.
وی افزود: آمریکایی‌ها باید قبول کنند که سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و استفاده بیش از حد از این حربه و تبدیل دلار به سلاح باعث شده است که اعتبار آمریکا و اقتصاد آن در جامعه بین‌المللی به شدت زیر سوال رفته و دوران قبول آمریکا به عنوان یک شریک اقتصادی معتبر تمام شده است.