این اندازه گوگرد در بنزین از کجا آمده است؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: دو دهه تلاش کردیم تا درتولید بنزین به خودکفایی برسیم و از آنجایی که بنزین یک فرآورده استراتژیک محسوب می‌شود، تلاش‌های فراوانی صورت گرفت تا در کنار افزایش کمی آن، افزایش کیفی تولید این فرآورده هم با رشد تولید و عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 صورت گیرد. اما حالا اطلاعات منتشر شده از پایش‌های جدید شرکت کنترل هوای تهران حکایت از موضوع دیگری دارد؛ بر اساس اطلاعات این شرکت نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها که شامل بنزین معمولی و سوپر می‌شود، فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر است؛ این در حالی است که همچنان مسئولین مربوطه بنزین ایران را یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین بنزین‌ها در سراسر دنیا می‌دانند!
>غلظت گوگرد بنزین در تهران
۳ برابر حد مجاز اعلام شد
براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها - شامل بنزین معمولی و سوپر - فراتر از حد مجاز قرار دارد. البته درباره محتوای گوگرد جایگاه‌های عرضه سوخت گازوئیل نتایج وضعیت بهتری را نسبت به سوخت بنزین نشان می‌دهد.


نتایج آنالیز محتوای بنزن سوخت بنزین در هر دو فصل بهار و تابستان امسال نشان می‌دهد که وضعیت این پارامتر سوخت در محدوده مجاز قرار دارد. برای خودروهای استاندارد یورو ۴ عدد اکتان مناسب ۹۵ تعیین‌شده که رعایت آن باعث بهسوزی خودرو، مصرف سوخت کمتر، توان بالاتر موتور و درنتیجه تولید آلودگی کمتر می‌شود. در نمونه‌های مورد بررسی، عدد اکتان بنزین معمولی و سوپر در فصل تابستان بهتر از نمونه‌های فصل بهار بود و فاصله آن به‌ویژه در مورد بنزین سوپر با اختلاف اندکی در حد مجاز قرار داشت. بنزن جهت افزایش عدد اکتان و احتراق مطلوبتر به بنزین افزوده می‌شود. بنزن جزو مواد درجه اول سرطان‌زا طبقه‌بندی‌شده است و تنفس درازمدت آن موجب سرطان به‌ویژه سرطان خون می‌شود.
حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص اظهارداشت: «نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین نشان می‌دهد غلظت سولفور در کلیه نمونه‌ها (شامل بنزین معمولی و سوپر) فراتر از حد مجاز قرار داشته و میانگین گوگرد سوخت بنزین در فصل بهار و تابستان به ترتیب 190 و 166 بخش‌بر میلیون بوده است که از حد مجاز یورو 4 فراتر بوده و اندکی کاهش در نتایج فصل تابستان مشاهده می‌شود.»
>سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است
از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند
با توجه به اهمیت کیفیت سوخت در آلودگی منتشر شده از سوی ناوگان حمل و نقل کشور، در قانون هوای پاک مصوب مردادماه 1396 و آیین‌نامه فنی مربوط به آن مشخصاً به ضوابط و استانداردهای تامین و عرضه سوخت در سراسر کشور (به‌ویژه کلان‌شهرهای دارای اولویت و درگیر آلودگی هوا) پرداخته‌شده و وظایف ارگان‌های مختلف در این خصوص تعیین شده است. در ماده 18 این قانون نیز وزارت نفت مکلف شده تا 3سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند.
با توجه به اهمیت موضوع، شرکت کنترل کیفیت هوا از سال1390 اقدام به پایش مستمر و تصادفی کیفیت سوخت توزیعی (پارامترهای موثر بر آلودگی هوا) در جایگاه‌های بنزین و گازوئیل شهر تهران کرده است که کلیه داده‌ها و نتایج پایش سوخت بنزین و گازوئیل شهر تهران، در وبسایت شرکت کنترل کیفیت هوا قرار داشته و قابل‌دسترس عموم است. در سال 98 نیز این پروژه ادامه داشته که نمونه‌برداری‌ها برای دو فصل بهار و تابستان از ایستگاه‌های متفاوت واقع در نقاط مختلف شهر در هر دوره برداشت شده و نتیجه به دست آمده همان چیزی است که پیش تر به آن اشاره شد.
>وکلای ملت در خواب!
برای بررسی بیشتر این موضوع و اقدامات صورت گرفته در این خصوص با اعضای فراکسیون محیط زیست شورای شهر تهران تماس گرفتیم اما هیچ یک پاسخگو نبودند. با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز تماس گرفتیم که از مجموع اعضای این فراکسیون تنها اصغر سلیمی نماینده محلات پاسخگو بود. او در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد گفت:«این موضوع بیشتر در کمیسیون‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد، ما فراکسیون محیط زیست هستیم اما فعلا تصمیمی در خصوص این موضوع گرفته نشده است.»
>گوگرد گاز سمی است
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست درگفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد در رابطه با این موضوع می‌گوید:«من خیلی متاسفم که این را می‌شنوم چون حدو 30 سال پیش ما گوگرد را از بنزین جدا کردیم و این اتفاق دقیقا در همان پالایشگاه اراک رخ می‌داد. گوگرد جدا شده را هم بار می‌کردند و به بندر امام خمینی می‌بردند تا به کشور‌های دیگر مثل چین صادر کنند چون ما نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم. اما همان زمان هم من شاهد بودم که نحوه بارگیری کشتی‌ها به نحوی ابتدایی بود که باعث شده بود بندرامام تا کیلومترها آلودگی اسید سولفوریک داشته باشد، چون گوگرد با آب واکنش می‌دهد و ترکیب اسید سولفوریک را تولید می‌کند! اما آنچه که ما نمی‌دانستیم این بود که جدا کردن گوگرد از بنزین تنها در پالایشگاه اراک بود که انجام می‌شد و همان را هم خبری کرده بودند!»
او در ادامه تاکید کرد: «گوگرد یک ماده سمی به شمار می‌آید که چه با آب واکنش بدهد، چه با هوا و یا خاک ترکیبات سمی تولید می‌کند. فکر می‌کنید چرا زندگی در مکانی مثل عسلویه سخت است؟ در این شهرها پالایشگاه وجود دارد و گوگرد حاصل از تصفیه بنزین را کنار جاده‌ها تلنبار می‌کنند. این گوگرد با آب و هوا واکنش نشان می‌دهد و ترکیبات سمی تولید می‌کند و سبب شده تا مردم عسلویه رسما اسید سولفوریک تنفس کنند! یکی از دلایل افزایش سرطان‌ها در کشور نیز همین موضوع است. گوگرد سم است و این موضوع قابل انکار نیست! این ماده با هر چیزی که ترکیب شود ترکیبات سمی تولید می‌کند که برای بدن انسان به شدت مضر است. حتی اگر وارد خاک شود هم مضر است چون وارد سبزیجات می‌شود و از آن طریق وارد بدن انسان می‌شود. ترکیبات این ماده شیمیایی به شدت خطرناک و سمی است و به راحتی می‌تواند کشنده باشد. انباشت این ماده در بدن در طول سالها و ماه‌های متوالی صدمات جبران ناپذیری را به سلامت انسان‌ها وارد می‌کند و حتی ممکن است سبب شود که این صدمات به نسل‌های بعد نیز انتقال پیدا کند.»
او تصریح کرد: «من متاسفم چون پیش از این اینطور تلقی شده بود که در بنزین‌های ما سولفور وجود ندارد اما حالا می‌بینیم که حتی خیلی بیشتر از حد مجاز هم وجود دارد. این ماده شیمیایی تاثیر بسزایی هم در بنزین ندارد که فکر کنید در نبودش سوخت حاصل از پالایشگاه‌ها با مشکل
رو به رو خواهد بود اما کاری که با بدن انسان می‌کند غیر قابل بازگشت است چون نوعی اسید محسوب می‌شود و رفته رفته بدن را می‌سوزاند و از بین می‌برد.»
با اینکه گوگرد یک ماده سمی است که در ترکیب با هر ماده دیگری اسید تولید می‌کند اما هنوز هم مشخص نیست این اندازه از گوگرد در بنزین از کجا آمده است و دلیل آن چیست؟