حضور مشروط در انتخابات آسیب‌زاست

محتوا این است که عده‌ای در این ماجرا سنگ خودشان را به سینه بزنند.اصلاح‌طلبان واصولگرایان اگر واقعا به حضور همه کاندیداها اعتقاد دارند جریان سومی که نه اصلاح‌طلب یا اعتدالی به معنای امروزی‌اش باشد و نه اصولگرا را می‌پذیرند؟ آیا این دو جناح،به یک جریان سوم واقعی اجازه ظهور و بروز می‌دهد؟ طبیعی است که نه
آفتاب یزد- گروه سیاسی: زمان زیادی به انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده است. فعلا خبری از آن شور انتخاباتی در میان اصلاح‌طلبان نیست و البته مردم نیز کمتر به این موضوع توجه می‌کنند. درباره این روزها و موضع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی با محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌‌و‌گو کرده‌ایم.
چند ماهی بیشتر به انتخابات مجلس نمانده است اما شرایط فعلی در کشور به گونه‌ای است که بسیاری معتقدند دیگر اقبالی به اصلاح‌طلبان نخواهد بود، این جریان برای ترغیب مردم به خود و صندوق‌های رای باید چه چاره‌ای بیندیشند؟
اساسا هنوز خود اصلاح‌طلبان به یک استراتژی روشن برای انتخابات نرسیدند چه برسد به اینکه ما اکنون بگوییم برای انتخابات باید چه کنند تا مردم جذب شوند. در میان اصلاح‌طلبان دو نگاه جدی وجود دارد؛ دیدگاه اول که می‌گوید ما باید با مردم همراه شویم و چون از نگاه این گروه آن‌ها معتقدند که برخی از مردم ناامیدند، بنابراین بهتر آن است که اصلاح‌طلبان هم با این مجموعه همراه شوند.


کسانی که به این شکل فکر می‌کنند معتقدند مردم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند و ما نیز دلیلی نمی‌بینیم تا آن‌ها را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنیم. اما بخش دیگر معتقدند که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی باید در عرصه انتخابات باقی بمانند و این میدان را برای رقیب خالی نگذارند، چون اگر میدان را خالی کنند برگشتشان به میدان رقابت‌ها و قدرت، هزینه‌های سنگینی برایشان خواهد داشت. بنابراین بهتر آن است که با حداقل خواسته‌ها پیش رفت و تلاش کرد به تدریج، حداقل‌ها را به سمت حداکثر مایل کرد. این دیدگاه در این مقطع تلاش می‌کند که بخش دیگر اصلاح‌طلبان را با خودش همراه سازد. برای همین هم هست که هنوز ظهور و بروز انتخاباتی در جریان اصلاح‌طلبی دیده نمی‌شود چون هنوز اصلاح‌طلبان خودشان به جمع بندی واحدی نرسیدند و وقتی خودشان تصمیم واحدی ندارند تمرکز خاصی در ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات از خود نمی‌توانند نشان دهند.
اما در این بین دیدگاه سومی نیز میان اصلاح‌طلبان وجود دارد و آن حضور مشروط در انتخابات است به این معنا که برای شرکت در انتخابات شرط تایید صلاحیت کاندیداهای اصلی شان را مطرح کنند.به عبارتی دیدگاه بینابینی دو گروهی که از آن یاد کردید.
بله. این دیدگاه نیز وجود دارد اما همه می‌دانند که دیدگاه انتخابات مشروط از طرف مقابل پذیرفته نخواهد شد. همان کسانی که تئوری‌شان این است که ما اگر در برابر فشار حداکثری خارج از کشور کوتاه بیاییم خارجی‌ها مطالبات و خواسته‌هایشان را بیشتر می‌کنند در مورد داخل کشور نیز همین دیدگاه را دارند. آن‌ها معتقدند که اگر در برابر فشارهای داخلی جریان‌هایی مانند اصلاح‌طلبان کوتاه بیاییم و امتیازاتی را به آن‌ها بدهیم، یکی بعد از دیگری خشت‌های سیاستگذاری ما به دلیل سایر خواسته‌های اصلاح‌طلبان و تمکین از آن‌ها کج می‌رود. بنابراین جریان مقابل تن به خواست اصلاح‌طلبان و مشارکت مشروط آن‌ها نمی‌دهد و اصلاح‌طلبان نیز با طرح حضور در انتخابات مشروط نمی‌توانند امتیازی بگیرند یا به اصطلاح کاندیداهای اصلی شان را وارد انتخابات کنند. ممکن است پشت صحنه برای تایید صلاحیت چند نفر چانه زنی شود و به نتیجه هم برسد اما اینکه اصلاح‌طلبان در کل کشور اعلام کنند که ما مشروط در انتخابات شرکت می‌کنیم که این امتیازات را بگیریم چنین موضوعی به نتیجه نمی‌رسد. آن وقت اصلاح‌طلبانی که وعده حضور مشروط داده بودند یا مجبورند در انتخابات شرکت نکنند و از قدرت کنار بکشند و یا اینکه زیر حرف خودشان بزنند و علی‌رغم ردصلاحیت‌ها باز هم در انتخابات شرکت کنند که از این زاویه هم پیش چشم مردم خلف وعده کرده‌اند.
بنابراین اصلاح‌طلبان یا باید بگویند در هر صورت در انتخابات شرکت نمی‌کنیم یا در هر صورت در انتخابات مشارکت می‌کنیم و حضور مشروط معنا ندارد.
بله.اساسا طرح حضور مشروط در انتخابات خود منشا آسیب‌های جدی خواهد بود. برای اینکه وقتی شما می‌گویید که من در انتخابات به صورت مشروط شرکت می‌کنم سوال این است که شرط شما چیست؟ شرط این است که مثلا ما اصلاح‌طلبان 200 نفر را در لیست‌مان معرفی می‌کنیم و شورای نگهبان نیز باید همه آن‌ها را تایید کند. اگر این اتفاق هم افتاد مشکل حل می‌شود؟ یعنی 200 نفر را معرفی کردید و آن 200 نفر پذیرفته شد و این یعنی انتخابات آزاد؟پس در قبال بخش گسترده‌ای از دیگر کاندیداهای مستقل یا اصلاح‌طلبی که در این لیست 200 نفره نیستند و رد صلاحیت شدند چه می‌کنید؟ آیا تصور این است که آن رد صلاحیت‌ها می‌آیند و پشت اصلاح‌طلبان می‌ایستند؟ خیر بلکه این آغاز اختلافات شدید درونی اصلاح‌طلبی می‌شود. آفتی که سال‌های سال مجموعه اصلاح‌طلب از آن رنج برده و آن آفت این بود که می‌گفتند نسل اولی‌ها صحنه را خالی نمی‌کنند و میدان را به جوان‌ها نمی‌دهند دوباره به نمایش درمی‌آید. تردید نکنید که در آن زمان بر سر این که در آن لیست 200نفره چه کسانی باشند اختلافات جدی رخ می‌دهد.
آیا می‌پذیرید که مطرح کردن انتخابات مشروط صرفا تعارفات رسانه‌ای است؟
با عرض شرمندگی و تاسف عده‌ای را داریم که رو به کاسبی آورده‌اند. طی این سال‌ها با عناوینی مانند فلانی تند است، فلانی کند است فلانی به درد می‌خورد یا نمی‌خورد وارد جریان سخت تصمیم‌ساز قدرت شده‌اند و اصلاح‌طلبان اصیل را یکی بعد از دیگری کنار گذاشتند و عده‌‌ای کاسب نوکیسه در مراجع تصمیم سازی و تصمیم گیری اصلاح‌طلبان آمدند و تصمیماتی را گرفتند که نه برای اصلاح‌طلبان مفید بود و نه دلهره‌ای را برای اصولگرایان به‌وجود آورد.
در این فاصله عده‌ای هستند که تنها کاسبی می‌کنند. پرسش این است اصلا چرا مردم نا امید شدند؟چون مردم می‌بینند بیشتر از آنکه اصلاح‌طلبان به اصلاح فکر کنند، به فکر این هستند که خودشان در لیست اصلاح‌طلبی باشند یا قدرت را به نحوی به دست بیاورند. اصلاح‌طلبان حل مشکلات را در بودن یا نبودن شخصی خود خلاصه کردند.
یعنی طرح انتخابات مشروط با هدف حضور همه متقاضیان و رد صلاحیت نشدن نامزدها نیست؟
محتوا این است که عده‌ای در این ماجرا سنگ خودشان را به سینه بزنند. اگر واقعا به حضور همه کاندیداها اعتقاد دارند جریان سومی که نه اصلاح‌طلب یا اعتدالی به معنای امروزی‌اش باشد و نه اصولگرا را می‌پذیرند؟ آیا این دو جناح،به یک جریان سوم واقعی اجازه ظهور و بروز می‌دهد؟ طبیعی است که نه.
پس نیاز به جریان سوم است؟
نیاز است اما اجازه نمی‌دهند.
اصلاح‌طلبان امروز سخنانی مثل سرلیستی یک خانم اصلاح‌طلب – فرضا کسی مانند شهیندخت مولاوردی- را برای انتخابات اسفند مطرح می‌کنند. فکر می‌کنید اینگونه اقدامات مثل سر لیستی یک خانم چقدر مردم را به لیست اصلاح‌طلبی ترغیب می‌کند؟
من در مورد شخص صحبت نمی‌کنم اما به طور کلی این اقدامات همان حرکات پوپولیستی است. امروز در جامعه ما مد شده که دائما گفته شود که مثلا به خانم‌ها بها بدهید، به آن‌ها ظلم شده و.... این ماهیتا خوب است اما از یک جا به بعد نمایش این کارها صرفا یک حرکات عوام‌گرایانه است. تاکید می‌کنم با شخص کار ندارم اما این که نمایش بدهید چون به خانم‌ها اهمیت می‌دهید یک خانم را بگذارید سر لیست «شو» است. اصلا مخالف سر لیستی یک خانم نیستم ممکن است واقعا یک خانم بتواند محور لیست اصلاح‌طلبان و باعث انسجام اصلاح‌طلبان باشد که موضوع خیلی خوبی است اما با نمایش مخالفم.