نمی‌آيم؛صداوسيماهم‌ارث پدری شمانيست

آرمان ملي- حميد شجاعي: در عصري که با گسترش فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به قرائت کارشناسان صداوسيما به جايگاه دوم و سوم تنزل جايگاه پيدا کرده گمانه‌زني‌ها براي تغيير در رياست اين سازمان بالا گرفته است. به نحوي که از افرادي چون حسيني وزير پيشين ارشاد، فروغي مدير شبکه 3 سيما و محمد حسني مدير موسسه اوج به عنوان گزينه‌هاي جايگزيني علي‌عسگري نام برده مي‌شود. اين در حالي است که فروغي مدير شبکه3 در نامه تکذيب مديريتش بر صداسيما با کنايه به عدم حضور پرويز پرستويي در تلويزيون؛ انتقادات وي به ساختار برنامه‌ها را زير سوال برد. پرستويي نيز در پاسخ به مدير شبکه3 تصريح کرده: «مگر صداوسيما ملک شخصي يا ارث پدري شماست؟ اگر بنده اعلام کردم به تلويزيون نخواهم آمد، به‌خاطر بي‌کفايتي امثال شماست...». بايد منتظر ماند و ديد علي‌عسگري در جاي خود خواهد ماند يا داستان‌هاي صداوسيما ادامه خواهد داشت.
صندلي لرزان رياست
عملکرد سازمان صداوسيما طي سال‌هاي اخير با فراز و نشيب‌هاي بسيار همراه بوده و انتقادات زيادي نيز به رويکردهاي اين سازمان وارد آمده است. از همين جهت است که اکنون نيز بحث تغيير در رياست صداوسيما در رسانه‌ها و فضاي مجازي مطرح مي‌شود. پيش از اين و تا زمان حضور عزت‌‌ا... ضرغامي در ساختمان شيشه‌اي جام جم از سوي مقام معظم رهبري احکام پنج ساله براي روساي اين سازمان صادر مي‌شد اما زماني که محمد سرافراز به دليل برخي حواشي رخ داده در کمتر از 2 سال از رياست بر صداوسيما استعفا کرد، انتظار مي‌رفت که رئيس بعدي نيز مثل ساير روساي پيشن نتواند دوره رياستش را تکميل کند. با اين حال و بعد از 3 سال از رياست عبدالعلي علي‌عسگري بر صداوسيما چند ماهي مي‌شود که زمزمه‌هايي مبني بر تغيير وي و جايگزيني شخصي ديگر دراين سمت شنيده مي‌شود. پرسش مهم اينجاست که علي‌عسگري واقعا مي‌رود؟ به هر صورت از هم‌اکنون گزينه‌هايي براي جايگزيني رئيس 61 ساله صداوسيما مطرح‌اند. نخستين گزينه را مي‌توان سيدمحمد حسيني دانست. شخصيتي که با عنوان وزير احمدي‌نژاد شناخته مي‌شود و با کمي دقت در دوران وزارت او مي‌توان نوع رويکرد و نگرش وي را نسبت به جامعه و مخاطبين فهميد. اقداماتي چون تعطيلي خانه سينما از ثمرات دوران مديريت وي بر وزارت فرهنگ و ارشاد بود، اما اين عضو نزديک به جبهه پايداري همچنان سوداي رياست در سر دارد. نفر دومي که از وي به عوان گزينه احتمالي رياست بر صداوسيما ياد مي‌شود و براي عموم نسبت به سايرين کمتر شناخته شده احسان محمدحسني است. آنچه بيش از هر چيزي وي را مستعد نامزدي براي رياست صداوسيما مي‌سازد رياست محمدحسني بر موسسه اوج و توليد طيف متنوعي از فيلم‌هاي هنري، مستند و... است. سومين نفر و شايد فردي که بيشترين مانور بر روي وي داده مي‌شود علي فروغي است. فارغ‌التحصيل دانشگاه امام صادق(ع)، رئيس سابق بسيج صداوسيما و مدير شبکه3 که اختلافش با عادل فردوسي‌پور و برنامه نود باعث شد بيش از پيش نامش شنيده شود. چهره‌اي که با وجود يکسال و اندي حضور در تلويزيون به اندازه تمام مديران پيش از خود خبرساز شده و برخي جريانات و رسانه‌ها از وي به عنوان نامزد بالقوه براي رياست سازمان خبر مي‌دهند، بايد ديد که اساسا اين قضيه چه زماني رنگ واقعيت به خود خواهد گرفت و علي‌عسگري عطاي حضور در ساختمان شيشه‌اي را به لقايش خواهد بخشيد؟
جدال لفظي فروغي-پرستويي


پس از مطرح شدن نام علي فروغي به عنوان گزينه احتمالي رياست صداوسيما و تحليل‌هايي که بر اين احتمال رفت. مدير شبکه3 در نامه‌اي به اين مساله واکنش نشان داده و به طور مشخص پرويز پرستويي هنرمند محبوب کشورمان را مورد خطاب قرار داد. فروغي در بخشي از نامه‌اش با کنايه به پرستويي مي‌نويسد: «اين روزها آنهايي که باد در گلو انداخته و آروغ روشنفکري نشخوار مي‌کردند که «مگر کسي هم ديگر اين تلويزيون را مي‌بيند؟» به جرگه معترضين بالا تا پايين برنامه‌هاي رسانه‌ ملي از نخستين دقايق بامدادي تا واپسين ثانيه‌هاي شامگاه پيوسته‌اند و همچنان با ژست «نديدن»، گاه در مورد فلان ميان برنامه‌ يک دقيقه‌اي در فلان برنامه در فلان شبکه نوپا و تخصصي مقاله‌ها مي‌نويسند و توئيت‌ها مي‌زنند و جيغ‌هاي بنفش مي‌کشند. شاهد مثال، همان سلبريتي پرمدعا و منتقدي که با کلي سروصدا در صفحه‌ اينستاگرامش شب عيدي به بهانه‌‌اي نسخه‌ تحريم صداوسيما و شبکه‌‌‌ «راديکالِ سه» را مي‌پيچد و به فاصله يک ماه و نيم، در همان صفحه‌ اينستاگرام طاقت نمي‌آورد و مي‌گويد هر شب ماه مبارک رمضان پاي سريال همان شبکه‌ راديکال و همان صداوسيما اشک مي‌ريزد!» اين در حالي است که پرستويي در پاسخ به اظهارات فروغي خطاب به وي در اينستاگرام خود نوشت: «بنده اعلام کردم تلويزيون حق نداره حتي مرگ من و زيرنويس بره؛ من نگفتم تلويزيون تماشا نخواهم کرد. مگه صداوسيما ملک شخصي يا ارث پدري شماست؟ اگر بنده اعلام کردم به تلويزيون نخواهم آمد، به‌خاطر بي‌کفايتي امثال شماست. تا زماني که صداوسيماي ملي، مديراني، چون شما داشته باشد، تلويزيون همين خواهد بود که هست. آخه شما باچه تجربه و تخصصي مدير شبکه تلويزيوني شديد؟ علي فروغي، شما هنوز جوانيد، تازه 31 بهارو گذرونديد، من باتجربه 64 سال زندگي و 50 سال بازيگري و 10سال سابقه قضائي، بهتون ميگم، اين ميز‌ها و سمت‌ها، مديريت‌ها ماندگار نخواهد بود. چرا که پشت ميزي که شما نشستيد، قبل از شما هم کس ديگري بوده و بعد از شما هم کس ديگري خواهدآمد...».