تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

آرمان ملي: دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه تروريسم اقتصادي عليه مردم ايران، بانک مرکزي کشورمان را در فهرست تحريم قرار داد. بر اساس اين گزارش دونالد ترامپ که در کاخ سفيد و پيش از ديدار با نخست وزير استراليا سخن مي‌گفت، مدعي شد که اين تحريم‌ها در عالي‌ترين سطح بوده و بسيار بزرگ هستند. وي همچنان افزود: گزينه نظامي عليه ايران همچنان روي ميز است. مقامات ايران براي نجات دادن کشورشان از ورشکستگي بايد حمايت از تروريسم را متوقف کنند. طي جلسه‌اي گزينه‌هاي مطرح در قبال ايران بررسي خواهد شد. در حال حاضر آمريکا از لحاظ نظامي از هر زمان ديگر قدرتمندتر است.
تحريم‌هاي جديد عليه ايران
از سوي ديگر استيون منوچين وزير خزانه‌داري ايالات متحده آمريکا مدعي شد که «تحريم‌هاي جديد عليه ايران بسيار بزرگ هستند. بانک مرکزي ايران به دليل تامين منابع مالي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سپاه قدس و حزب‌ا... لبنان در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته است. بانک مرکزي ايران که تحت تحريم قرار گرفته آخرين منبع تامين مالي ايران است.» بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داري آمريکا، بانک مرکزي ايران، صندوق توسعه ملي ايران، شرکت اعتماد تجارت پارس، تحت تحريم‌هاي جديد آمريکا قرار گرفته‌اند. واشنگتن در حالي از تحريم‌هاي جديد عليه مردم ايران خبر مي‌دهد که بلومبرگ در گزارشي اذعان کرده که چنين تحريم‌هايي آثار ناچيزي بر اقتصاد ايران خواهند داشت.
تنها راه مذاکره؛ بازگشت به برجام


تداوم تحريم اقتصادي در سياست خارجي از سوي واشنگتن تاکنون در مورد ايران نه تنها به نتيجه مورد انتظار کاخ سفيد نرسيده بلکه چنين روندي بيشتر بر بي‌اعتباري ايالات متحده افزوده است. دکتر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران تحريم‌هاي آمريکا را «تروريسم اقتصادي» توصيف کرد که مردم عادي ايران را هدف قرار داده چون با وجود آنکه غذا و دارو از تحريم‌ها معاف شده‌اند اما تراکنش‌هاي مالي مربوط به آنها از تحريم‌ها معاف نيستند. وزير امور خارجه ايران صراحتا در اين خصوص تاکيد کرد: «اگر هدف رئيس‌جمهور ترامپ اعمال فشار بر مردم عادي ايران باشد وي قطعا به اين هدف دست يافته است، اما وي به اهداف سياسي خود از طريق فشار بر مردم ايران دست نخواهد يافت.» بولتون صراحتا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نيوز درخصوص هدف واشنگتن از تحريم مردم ايران گفته بود: «اگر ايران مي‌خواهد از فشار تحريم‌ها رهايي يابد، بايد پشت ميز مذاکره با آمريکا بنشيند. همچنين در طول مذاکرات از فشار آمريکا بر ايران کاسته نخواهد شد.»
راه مذاکره از تحريم‌ها نمي‌گذرد
به نظر مي‌رسد کاخ سفيد با اعمال تحريم‌هاي فلج کننده به دنبال آن است تا مردم ايران را تحت شديدترين فشار ممکن قرار داده تا بدين ترتيب با کمبودهاي حاصل از تحريم‌ها، اين امر به شکل‌گيري اعتراضات خياباني منجر شده و مردم در برابر حاکميت قرار گيرند. در چنين حالتي از ديدگاه سردمداران کاخ سفيد چند احتمال متصور است يا اين اعتراضات به فروپاشي از درون منجر مي‌شود (که مفروضي غلط است) و يا اينکه بر اثر تشديد فشارها و مطالبات مردم، تهران مجبور خواهد بود پاي ميز مذاکره نشسته و به خواسته‌هاي طرف آمريکايي تن در دهد. اين در حالي است که مقامات عالي رتبه کشورمان نه تنها بارها اعلام داشته‌اند که تهران تحت شرايط تحريم تن به مذاکره نمي‌دهد بلکه صراحتا اعلام کرده‌اند راه مذاکره با ايران از برجام مي‌گذرد. با توجه به آنکه ترامپ در وضعيت انتخاباتي قرار گرفته و از سوي ديگر هزينه شعله‌ور ساختن هرگونه درگيري در منطقه براي آنها غير قابل پيش‌بيني است، بعيد به نظر مي‌رسد حداقل در شرايط کنوني پنتاگون توانايي خاصي در عملياتي کردن ادعاهايش داشته باشد. راهکار ديپلماتيک براي ترامپ کم‌هزينه‌ترين و عقلايي‌ترين سناريو در برابر ايران است. از سوي ديگر تهران ضمن رصد دقيق طرف مقابل، بايد در آمادگي کامل براي دفاع از منافع ملي و تماميت ارضي کشور قرار گيرد.