فرصت طلایی برای دیپلماسی ایران

آرمان ملي: ‌مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا در پي حمله پهپادهاي يمني به تأسيسات نفتي آرامکوي عربستان، پنجشنبه گذشته اظهار کرد که به دنبال تشکيل ائتلافي براي مقابله با ايران است. او ادعا کرد که اين کشور خواهان دستيابي به راه‌حلي صلح‌آميز است و براي اهداف ديپلماتيک، خواهان تشکيل يک ائتلاف نظامي عليه ايران شده. او همچنين با تحريف آشکار واقعيت مدعي شد که وزير امور خارجه ايران تهديد به جنگ مي‌کند و مي‌گويد که تا آخرين سرباز آمريکايي خواهند جنگيد. اشاره پمپئو به گفت‌وگوي محمدجواد ظريف با يک رسانه آمريکايي است که 180 درجه با آنچه وزير امور خارجه آمريکا ادعا کرده تفاوت دارد. محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوي اختصاصي با شبکه سي‌ان‌ان در پاسخ به اين سوال که پيامدهاي اقدام نظامي آمريکا يا سعودي‌ها عليه ايران چه خواهد بود، تاکيد کرد: «يک جنگ تمام‌عيار». ظريف در ادامه تصريح کرده بود: «من يک بيانيه بسيار جدي درباره دفاع از کشور خودمان مي‌دهم. من يک بيانيه بسيار جدي مبني بر اين مي‌دهم که ما نمي‌خواهيم وارد درگيري نظامي شويم اما براي دفاع از خاک خود لحظه‌اي درنگ نمي‌کنيم». با اين حال اين ادبيات واضح و مشخص از سوي پمپئو به جنگ طلبي ايران تعبير شد.
پاسخ ظريف به وارونه‌نمايي پمپئو
وزير امور خارجه کشورمان در پيامي توئيتري به ادعاي اخير وزير امور خارجه آمريکا و وارونه‌نمايي تازه وي پس از ديدار با دو عضو تيم ب واکنش نشان داد. محمدجواد ظريف در پيامي توئيتري نوشت: پمپئو وزير امور خارجه ايالات متحده وارونه‌نمايي مي‌کند: اين ايران نيست که آرزو دارد تا کشته شدن آخرين آمريکايي بجنگد، بلکه اين ميزبانان وي از «تيم ب» بودند که ظاهراً آرزو دارند تا آخرين سرباز آمريکايي با ايران بجنگند. ايران هيچ تمايلي به جنگ ندارد ولي مثل هميشه از مردم و کشور خود دفاع خواهيم کرد. وزير امور خارجه کشورمان همچنين به تشريح فعاليت‌هاي جدي ايران در زمينه گسترش صلح جهاني اشاره کرد و نوشت: ائتلاف براي راه حل مسالمت‌آميز؟ ابتکارهاي ديپلماتيک ايران: «1985: امنيت در خليج فارس، 1997: گفت‌وگوي تمدن‌ها، 2013: دنيا عليه خشونت، 2014: مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي، 2015: طرح صلح يمن، 2017: فرايند آستانه و در سال 2019: پيمان منطقه‌اي عدم تجاوز». وزير امور خارجه ايران همچنين در واکنش به اين وارونه‌نمايي پمپئو در پيامي توئيتري نوشت: ترک عادت موجب مرض است آقاي پمپئو! «دروغ و فريب» و پيشاني به خاک ساييدن در برابر دست‌نشاندگان خارجي که به جان و مال ديگران هيچ اعتنايي ندارند، طي روزهاي اخير به سطح جديدي رسيده است. مسير رستگاري اين است: مغتنم شمردن فرصت و پايان فاجعه يمن، نه گسترده‌تر کردن آن. جنبش انصارا... يمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره اين کشور و ادامه حملات جنگنده‌هاي سعودي به مناطق مختلف يمن، پالايشگاه‌هاي «بقيق» و «خريص» در شرق عربستان را هدف حملات پهپادي قرار داد. با حمله به اين تاسيسات نفتي 50 درصد از توليد و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد. نيروهاي انصارا... روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربي را به حملات بيشتر در صورت عدم توقف جنگ تهديد کردند. ترامپ پس از اين حمله بدون هرگونه مدرک ايران را متهم به حمله پهپادها به مراکز آرامکو در عربستان سعودي کرد.
عزيمت به نيويورک


به رغم تنش‌هاي روزافزون ميان دو کشور و سنگ‌اندازي اوليه آمريکا در مسير صدور ويزا براي هيأت ايراني، سرانجام شامگاه پنجشنبه وزارت امور خارجه اعلام کرد که ويزا صادر شده و محمدجواد ظريف صبح روز جمعه عازم نيويورک شد تا در نشست عمومي سازمان ملل متحد حاضر شود. پيش از روز پنجشنبه و با توجه به سابقه دولت ترامپ در زير پا گذاشتن توافق‌هاي بين‌المللي انتظار مي‌رفت که اين کشور مانع از سفر هيأت ايراني شود اما حال اين سفر ممکن شده و مي‌توان آن را فرصتي طلايي براي ديپلماسي ايران دانست. تنش‌هاي اخير در منطقه و اختلافات روزافزون ايران و ايالات متحده نبايد سبب شود که ديپلماسي جمهوري اسلامي در نشست مجمع عمومي سازمان ملل تحت تأثير قرار گيرد و آقاي روحاني بايد به هر نحو ممکن از فرصت پيش رو براي تبيين سياست‌ها و رفتارهاي جمهوري اسلامي استفاده کند. مجمع عمومي سازمان ملل به عنوان يک تريبون بين‌المللي که مورد توجه رسانه‌هاي مطرح دنياست، مي‌تواند فرصت خوبي براي ايران به منظور تبيين شرايط باشد. در حاشيه نشست نيز مي‌توان مذاکرات و روابط با ديگر کشورها را به پيش برد و شرايط بهتري را براي ايران در مجامع بين‌المللي فراهم کرد.