پرونده فروش صندلی در کنکور پزشکی

آرمان ملي- رها معيري: هر‌ساله با برگزاري کنکور، حواشي بسياري رقم مي‌خورد و امسال نيز بنا به گفته مسئولان سازمان سنجش چندين مورد تقلب و تخلف در برگزاري اين اتفاق رخ داده است و آنچه که در گزارش‌هاي رسمي عنوان شده بيش از 300 نفر را شامل مي شود. روز گذشته سعيد نمکي، وزير بهداشت در صفحه شخصي خود نوشت: گزارش فساد در کنکور پزشکي و فروش صندلي دانشگاه به‌زودي نهايي و به قوه‌قضائيه ارسال مي‌شود. سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو، دستور برخورد با جريان‌هاي فساد در کنکور پزشکي و فروش صندلي دانشگاه را هم صادر کردم. تاکنون نتايج مهمي حاصل شده و به‌زودي به قوه قضائيه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جايگاه بدانند ما تا آخر اين راه خواهيم رفت.
جزئيات اين تخلف منتشر نشده است
اين توئيت باعث شد که با چند تن از مسئولان سازمان سنجش و پزشکي تماس بگيريم، ولي هيچ‌کسي در رابطه با اين موضوع حاضر به گفت‌و گو نشد. دکتر ايرج خسرو نيا، رئيس جامعه پزشكان داخلي ايران نيز با اشاره به اينکه هنوز جزئيات اين تخلفات اعلام نشده به «آرمان ملي» مي‌گويد: تعدادي از داوطلبين کنکور 98 به نتايج آن اعتراض کرده‌اند و بخشي از آنها دانشجويان پزشکي هستند و وزير هم مجبور است به درخواست آنها رسيدگي کند. يک تعداد از کساني که در کنکور امسال رد شده‌اند گزارشاتي درباره تخلف و تقلب در کنکور امسال ارائه داده‌اند و معتقدند که حق را ناحق کرده‌اند و تا آنجايي که من خبر دارم گروهي براي بررسي اين موضوع تعيين شده و در حال رسيدگي به شکايت اين افراد هستند. هر سال اين اعتراضات و مشکلات وجود دارد و هنوز راست و دروغ آنها مشخص نيست و بايد در انتظار اخبار رسمي از وزارت بهداشت و درمان بود.
جريمه متخلفان در کنکور 98


چندي پيش نيز رئيس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسايي بيش از 300 نفر متخلف و متقلب در کنکور 98 خبر داد و گفت: حکم اين افراد پس از رسيدگي صادر مي‌شود و در مواردي به محروميت دائمي از کنکور مي‌انجامد. دکتر ابراهيم خدايي افزود: اين افراد شناسايي شده و به هيات بدوي رسيدگي به تخلفات آزمون هاي سراسري معرفي شده‌اند. اين تخلف و تقلب ها مواردي بوده که در سر جلسه امتحان متوجه آن شده‌ايم و غير از آن گزارش‌هاي مردمي هم در اين زمينه وجود دارد که به آن رسيدگي مي شود. وي درباره صدور کارنامه براي اين افراد گفت‌: براي آن عده که از تخلف و تقلب آنها مطمئن هستيم کارنامه صادر نمي‌شود و به هيات هاي بدوي معرفي شده و به آنها فرصت داده مي شود که از خودشان دفاع کنند. اگر فردي تخلف بسيار محدودي داشته باشد و پس از رسيدگي مشخص شود که بر اساس قانون مي تواند انتخاب رشته کند، اجازه انتخاب رشته به وي داده مي شود، اما اگر پس از رسيدگي به تخلف مشخص شود که فرد تخلف سنگيني داشته است حکم ديگري دارد که ممکن است به‌طور کلي از امتحان کنکور محروم شود .وي درباره نوع تخلفات در کنکور 98 گفت: اينکه افرادي جاي فرد ديگري در جلسه امتحان شرکت کرده‌اند و يا از دفترچه عکس گرفتند از جمله تخلف هاي متعددي بوده که انجام داده‌اند اما 90‌درصد اين تخلفات و تقلب ها به گونه اي بوده که سر جلسه و پيش از شروع آزمون متوجه آن شده ايم و به آن رسيدگي کرده‌ايم. مواردي هم وجود دارد که از گزارش هاي مردمي آمده است و در حال رسيدگي به آن هستيم، زيرا بيشترين افرادي که به جلسه آزمون دقت مي کنند خود داوطلبان هستند و با توجه به راه‌اندازي سامانه رسيدگي به تخلفات آزمون ها در سايت سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان همچنان مي توانند مواردي که به‌نظرشان تخلف مي آمده را گزارش کنند.