«همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان

غلظت گوگرد بنزین در تهران در حالی سه برابر حد مجاز اعلام شده که از حدود دو سال گذشته دروازه‌های واردات این فرآورده استراتژیک به کشور بسته شده است.
همدلی|فاطمه آقایی‌فرد: در حالی از چند سال گذشته تاکنون، بنزین خیلی آرام و پیوسته در مسیر خودکفایی گام برمی‌دارد، اما گزارش‌های خوبی از حال و روز این ماجرا به گوش نمی‌رسد. البته وضعیت تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس همچنان خوب است و بر اساس گزارش‌های سکانداران وزارت نفت، ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در کشور به 90میلیون لیتر در روز افزایش یافته؛ اما نگرانی اینجاست که بنزینی که از باک خودروهای پایتخت به سمت ریه‌های شهر می‌رود تا چه اندازه سالم است و استانداردها در آن رعایت می‌شود؟ هر چند در بسیاری از گزارش‌های رسیده از سوی مسئولان، ایران در تولید بنزین باکیفیت به خودکفایی رسیده و مدت‌هاست که درهای واردات به سمت سوخت بسته است، اما آنطور که از رصد گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برمی‌آید، این خودکفایی به قیمت جان مردم است و برای سلامت پایتخت‌نشین‌هایی که هر روز گرفتار ترافیک سنگین در سطح شهر هستند و حجم بالایی از این سوخت را ناخواسته وارد ریه‌های خود می‌کنند، تهدید بزرگی است.
آن طور که در گزارش روز گذشته ایسنا آمده است، بر اساس نمونه‌‌برداری‌های انجام شده از سوخت بنزین در پایتخت، غلظت گوگرد در تمامی نمونه‌های بنزین معمولی و سوپر سه برابر حد مجاز است؛ به‌طوری‌که میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب 190 و 166 بخش بر میلیون بوده که از حد مجاز یورو چهار فراتر است. این گزارش در حالی ذهن حدود 20میلیون پایتخت‌نشین را درگیر کرده است که در روزهای ابتدایی سال جاری روابط عمومی وزارت نفت به رسانه‌ها گفته بود که به زودی مقدار تولید بنزین به 47میلیون در لیتر می‌رسد و حالا این حجم تولیدی تقریبا به دو برابر رسیده است. البته که خودکفایی در تولید بنزین اتفاق خوبی است و در صورت تداوم این فعالیت، می‌توان به بحث صادرات نیز ورود کرد، اما آنچه که مهم است میزان رعایت استانداردها در تولید است که به همان اندازه که به دغدغه مسئولان برای بی‌نیازی از واردات تبدیل شده، باید سلامت جامعه نیز در آن حرف اول را بزند. در صورت درست بودن نتیجه این تحقیق و اثبات این نکته که کیفیت بنزین مصرفی در پایتخت تهدید مهمی برای جان مردم است و گوگرد بالاتر از حد مجاز بلای جان پایتخت‌نشینان است، باید از مسئولان پرسید که این خودکفایی تا چه اندازه برای آن‌ها مهم است؛ آنقدری که سلامت جامعه در آن نادیده گرفته شود؟ در چنین صورتی بهتر نبود از همان ابتدا درهای کشور به سمت واردات بنزین باز می‌شد تا بلکه در کنار هزاران محصولی که وارد کشور می‌شود، سوخت سالم نیز وارد باک خودروها شود تا حداقل جان مردم را تهدید نکند؟ درست مثل داستان تولید پراید که استاندارد نیست، اما توسط متخصصان داخلی تولید شده و برای بازی با جان مردم راهی خیابان‌های شهر می‎‌شود.
بنزین آلوده به گوگرد و پاسخ مجلس


حسن بهرام‌نیا، عضو کمیسیون انرژی، درباره گزارش سه برابر بودن غلظت گوگرد در نمونه‌های بنزین معمولی و سوپر به «همدلی»این‌طور توضیح می‌دهد: «این گزارش به دست ما نرسیده است، اما بنزین باید از لحاظ میزان گوگرد استاندارد باشد و استانداردهای یورو پنج یا شش در آن رعایت شود». او درباره اینکه مسئولیت پیگیری این موضوع بر عهده چه سازمان‌هایی است، می‌گوید: «در این زمینه سازمان‌های مختلفی از جمله بهداشت و سلامت وظیفه دارند تا این بررسی‌ها را انجام دهند. مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی نیز باید هر چه زودتر بررسی کرده و صحت و سقم بالا بودن میزان گوگرد بنزین را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که کمیسیون انرژی به این نتیجه برسد که بنزین استاندارد نیست و گوگرد آن بیشتر از حد مجاز است، دستور می‌دهیم تا سازمان‌های مربوطه به موضوع پاسخ دهند». بهرام‌نیا در ادامه می‌افزاید: «البته در این زمینه وزارت نفت نیز نقش مهمی را بر عهده دارد و باید درباره علت بالا بودن گوگرد بنزین پاسخگو بوده و مسئله را به خوبی پایش کند».
این عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «در حال حاضر در حدود 100 میلیون لیتر مصرف سوخت وجود دارد و ایران از زمانی که ستاره خلیج فارس را افتتاح کرده دیگر بنزین را از کشورهای خارجی وارد نمی‌کند». او در پاسخ به این سوال که بهتر نبود اگر توان لازم برای تولید بنزین با کیفیت را نداشتیم همچنان به واردات بنزین اقدام می‌کردیم، نیز گفت: «البته که این طور است و ما باید همان طور که توانسته‌ایم تولید بنزین خود را حفظ کنیم باید استانداردها را نیز رعایت کنیم».
بهرام‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا متخصصان داخلی در زمینه تولید بنزین با کیفیت و بر اساس استانداردهای جهانی دانش و تکنولوژی لازم را دارند یا خیر گفت: «تکنولوژی و دستاوردهای رعایت این استانداردها در دسترس متخصصان داخلی است و باید در این زمینه از توان کارشناسان داخلی استفاده کنیم و مسئله را پایش کرده و بنزین را اصلاح کنیم».
گوگرد و سلامتی
در حالی نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها - شامل بنزین معمولی و سوپر- سه برابر حد مجاز است که بر اساس یافته‌های پزشکی، این آلودگی تا آنجا خطرناک است که سیستم DNA را مختل می‌کند و از رشد گلبول‌های سفید خصوصا لنفوسیت‌ها جلوگیری می‌کند و به توان دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها آسیب می‌زند.
چند وقت پیش بود که مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست از غلظت بالای گوگرد توزیعی در تهران طی شهریور ماه انتقاد کرد و گفت: «اندازه‌گیری‌های شهریور نشان می‌دهد که غلظت بنزین گوگرد در این ماه تقریبا در هیچ یک از جایگاه‌های مورد بررسی زیر 50ppm نبود و غلطت‌های بالا و اعداد سه رقمی در جایگاه‌های توزیع دیده شده است».
او در ادامه گفته بود: «در حال حاضر به فصل پاییز و آلودگی هوا نزدیک می‌شویم بنابراین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید این موضوع را مد نظر داشته باشد».
در همین رابطه حمید قاسمی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اعلام کرد: «خودروهای فرسوده مصرف سوخت بیشتری دارند و با توجه به آمار خودروهای فرسوده اگر به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل نباشیم تا دو سال آینده تبدیل به وارد کننده نفت و گاز می‌شویم».
او اظهار کرد: «گاهی اوقات خودروهایی که وظیفه حمل سوخت یورو چهار را برعهده دارند سوخت‌هایی به غیر از یورو چهار و با میزان گوگرد بالا حمل می‌کنند و به دلیل اینکه فرایند شست‌وشوی مخازن این خودروها همیشه به صورت صحیح انجام نمی‌شود، سوخت استاندارد از حد مجاز فراتر می‌رود».
با توجه به خطراتی که این موضوع برای سلامت جامعه دارد، به نظر می‌رسد که رسیدگی به کیفیت سوخت باید یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان وزارت نفت در تولید بنزین باشد و باید دید در این زمینه مجلس چه موضعی در پیش خواهد گرفت؟
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از فشارهای رسانه‌ای بر وریا غفوری به دلیل حمایت از دخترآبی تولد یک اسطوره «همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان «همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان انتقاد از تضعیف مجلس و نمایندگان؛ تابش: روسای قوای مقننه و قضائیه مقابل تخریب‌کنندگان بایستند امان‌الله قرایی‌مقدم در نقد رواج کتاب‌های زرد روان‌شناسی: اعتماد آمپول نیست که تزریق شود مدعیان اخلاق مرزهای بی‌اخلاقی را تا ناکجا آبادِ تهمت و دروغ آشکار جابه‌جا کرده‌اند تورج سلحشوری در گفت‌وگو با همدلی: می خواهند صدای پروانه را خفه کنند پروانه سلحشوری در تشریح حاشیه‌سازی جدید اصول‌گراها علیه‌ او به همدلی گفت: بهای حمایت از حرف مردم را می‌پردازم ولی‌الله شجاع‌پوریان با زبان رزمندگان با تو سخن می گویم کاش به‌ اندازه تبلیغ پفک، برای محیط‌ زیست هم تبلیغ می‌کردند ولی‌الله شجاع‌پوریان با زبان رزمندگان با تو سخن می گویم فرهنگ سیاه‌پوشی تداوم بن‌بست سیاسی در تل‌آویو