گزارش همدلی از فشارهای رسانه‌ای بر وریا غفوری به دلیل حمایت از دخترآبی تولد یک اسطوره

همدلی| ستاره لطفی: ماجرای سحر خدایاری که به دختر آبی معروف شده است، هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود. صرف‌نظر از برنامه‌های سفارشی تلویزیون مانند خبر بیست‌وسی و برنامه فوتبال برتر محمدحسین میثاقی که با آیتم‌های مختلف سعی داشتند با تحریف واقعیت‌های موجود در مورد مرگ دخترآبی بر حامیان او نیز بتازند، این بار نوبت یک خبرگزاری شده تا وارد میدان شود و با ساخت ویدیویی و با تحلیل خود برای برخی از افرادی که به هر نحوی از جریان دختر آبی حمایت کرده‌اند، پرونده‌سازی کند.
این خبرگزاری از قانون نانوشته‌ای که براساس آن نیمی از جمعیت از رفتن به ورزشگاه و تماشای فوتبال محروم هستند، مستند نساخت. از برخورد مامور نیروی انتظامی با دخترآبی که گفته می‌شود برخوردی خشونت‌آمیز بوده است، ویدیویی نساخت، از قاضی که براساس یک قانون نانوشته حکم حبس صادر می‌کند آیتمی نساخت، بلکه او علیه وریا غفوری،کاپیتان تیم استقلال ویدیو ساخت و او را به دلیل احترام به مرگ هوادار تیمش مورد اتهام قرار داد و حتی به صورت تلویحی خواهان محاکمه وی شد.
یادبود دختر آبی در میدان فوتبال
بازیکنان تیم استقلال تهران روز ۲۴شهریور قبل از آغاز بازی مقابل تیم نفت مسجد سلیمان برای گرامی‌داشت یاد سحر خدایاری تی‌شرتی مشکی روی پیراهن ورزشی خود به تن کردند که روی آن عبارت «دختر آبی» به زبان‌های فارسی و انگلیسی به چشم می‌خورد. اکنون یک خبرگزاری ویدیویی را منتشر کرده و مدعی شده این وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال بوده که لباس‌هایی با طرح دختر آبی را میان بازیکنان استقلال پخش کرده است و به رغم مخالفت جواد زرینچه، سرپرست تیم، از آنها خواسته پیش از بازی استقلال و نفت مسجد سلیمان به تن کنند و با آن عکس بگیرند.


این خبرگزاری می‌گوید: «ناظر مسابقه گزارش اقدام تیم استقلال را به حراست فدراسیون داده است و قرار است گزارش به حراست ورزش هم اعلام شود. باید منتظر شد و دید آن‌ها چه تصمیمی درباره این اقدامات خودسرانه می‌گیرند.»
در حالی این خبرگزاری احترام وریا غفوری به هوادار فقید تیم‌اش را اقدام خودسرانه می‌نامد که اقدام خودسرانه و عدول از قوانین در ورزش ما کم نیست، اقداماتی که اغلب از نگاه رسانه‌هایی که حالا به وریا تاخته‌اند، دور می‌ماند. مثال دم دستی در مورد اقدام خودسرانه می‌توان به همین برخورد با زنان علاقه‌مند به تماشای فوتبال در ورزشگاه اشاره کرد که هیچ تبصره و قانونی در قانون اساسی کشور در زمینه منع زنان به ورزشگاه وجود ندارد، اما اکنون براساس آن قانون نانوشته از حضور زنان در ورزشگاه ممانعت به عمل می‌آید. براساس همان قانون نانوشته برای زنانی که تلاش می‌کنند برای تماشای فوتبال از درهای ورزشگاه عبور کنند، حکم حبس صادر می‌‎شود و باز براساس همان قانون نانوشته برخی خواهان محاکمه فوتبالیستی هستند که به این بی‌قانونی واکنش نشان داده است. خیلی‌ها بر این باورند برخورد با زنان علاقه‌مند به تماشای فوتبال اقدامی خودسرانه و غیرقانونی است، نه احترام گذاشتن به مرگ هواداری از سوی وریا غفوری.
تخلف از قانون نانوشته
ویدیوی منتشر شده این خبرگزاری دربرگیرنده چند نکته است. این خبرگزاری می‌گوید که حمایت کاپیتان آبی‌ها از دختر آبی تخلف بوده است، اما نمی‌گوید تخلف از کدام قانون؟ می‌گوید باید با غفوری برخورد شود، اما نمی‌گویند براساس چه قانونی باید با کاپیتان آبی‌ها برخورد شود؟ از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌گویند، اما نمی‌گویند کدام قانون این حکم را داده است؟ به راستی اعتبار حکمی که قانونی در مورد آن وجود ندارد چقدر است و مجازات عدم اجرایش چیست؟ قانونی که وجود ندارد، مجازات عدول از آن را براساس چه معیاری می‌سنجند؟ آیا حمایت کردن از قانونی که وجود ندارد و تلاش برای اجرای آن مصداق بارز هرج و مرج نیست؟
لازم به یادآوری است سحر خدایاری معروف به دختر آبی اسفند سال گذشته هنگامی که تلاش می‌کرد با لباس پسرانه و برای تماشای بازی آبی‌پوشان استقلال و تیم العین امارات وارد ورزشگاه آزادی تهران شود، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. او چندی پیش، بعد از آزادی از زندان و پس از مراجعه به دادگاه انقلاب مقابل ساختمان دادگاه خودسوزی کرد و ۱۸ شهریور بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان مطهری تهران درگذشت. مرگ او واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی را به دنبال داشت.
وریا غفوری هدف حملات رسانه‌های تندرو
البته این بار اول نیست که وریا غفوری مورد هجمه برخی از رسانه‌ها و افراد قرار می‌گیرد. سال گذشته نیز در واکنش به اظهارات «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه که تحت فشار بودن کشور را افتخار دانسته بود، اظهارات وریا واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت. به نحوی که «اسماعیل حسن‌زاده»، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای تلفنی با برنامه رادیویی «تهران ورزشی» با شهرستانی خواندن وریا گفت:«وقتی یک جوان «شهرستانی» که تازه به تهران آمده و مشهور شده، علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند باید در یک برنامه کالبدشکافی شود و...»
واژه «شهرستانی» که با هدف کوچک شمردن و تحقیر وریا از سوی حسن‌زاده استفاده شد، این تصور را ایجاد کرد که گویا از نگاه دولت‌مردان کشور، انتقاد از مسئولان به عنوان ابتدایی‌ترین حق شهروندی براساس جغرافیا تعریف می‌شود و از نگاه آنان، لازمه انتقاد از مسئولان کشور پایتخت‌نشینی و رفتن به تور تهران‌گردی و آشنایی با کوچه پس‌کوچه‌های پایتخت است و بیش از 60میلیون ایرانی که در شهرستان‌های کشور ساکن هستند نه تنها حق هیچ گونه اظهارنظر یا انتقادی را ندارند، بلکه در صورت انتقاد با ادبیات توهین‌آمیز مواجه می‎‌شوند.
البته غفوری به دلیل این اظهارات به حراست وزارت ورزش احضار شد اما کماکان در مصاحبه با خبرنگاران گفت که «حرف حق را زده و ترسی از بازخواست مسئولان ندارد» وریا غفوری در مصاحبه دیگری به دغدغه اجتماعی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: «دغدغه اجتماعی دارم، می‌گویم و تا زنده‌ام هم می‌گویم.»
حضور فعال وریا غفوری در شبکه های اجتماعی نیز گواه روشنی بر دغدغه‌های اجتماعی کاپیتان آبی‌هاست. آن هنگام که از کولبران می‌نویسد که جانشان را به خاطر تکه نانی در کف دست گذاشته و حتی خطر کشته شدن را به جان خریده‌اند، یا زمانی که از فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم می‌گوید و زمانی از آرزو برای باز شدن در ورزشگاه‌ها بر روی زنان و...
غفوری در چند سال گذشته در بزنگاه‌های مهمی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام در مورد مسائل و مشکلات مردم موضع گرفته است. مواضعی که قطعا خوشایند همه نبوده، اما باعث شده تا کاپیتان آبی‌ها بیشتر از گذشته محبوب دل نه تنها آبی‌ها بلکه خیلی از هواداران فوتبال شود.
اگرچه از سوی برخی از رسانه‌ها فشار بر وریا غفوری آغاز شده است و حتی در قسمت پایانی مستند علیه وریا غفوری، خبرنگار در نقش یک قاضی یا -بازجو تعیین تکلیف و تهدید می‌کند که مسئولان باشگاه هم «باید» موضع‌گیری کنند و در واقع دنبال محاکمه وریا غفوری است. اما اقدام تیم استقلال در پوشیدن تی‌شرت‌ها با عبارت«دختر آبی» که حالا به نام وریا غفوری گره خورده با تحسین بسیاری از کاربران اینترنتی مواجه شده است.
بسیاری از کاربران اینترنتی وریا غفوری را با ناصر حجازی، دروازه‌بان فقید سال‌های‌ دور استقلال و تیم ملی مقایسه می‌کنند
برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی پا را از حجازی اسطوره آبی‌پوش‌ها فراتر گذاشتند و اقدام وریا غفوری را با پهلوان غلامرضا تختی مقایسه کردند و نوشتند تختی به دلیل موفقیت‌هایش در میدان کشتی تختی نشد، به دلیل حمایت از مردم و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی‌اش تختی شد. وریا نیز در حال طی کردن همان مسیر است.
اکنون و در آستانه دربی، فشارهای برخی از رسانه‌ها نه تنها نتوانسته از محبوبیت کاپیتان آبی‌ها کم کند، بلکه حتی طرفداران تیم رقیب نیز وریا را تحسین می‌کنند و این یعنی وریا غفوری به جایگاهی رسیده که کمتر کسی نزدیک آن شده است. حتی برخی از تولد یک اسطوره دیگر در میادین ورزشی سخن به میان می‌آورند. اسطوره‌ای که شاید تا سال‌ها بعد الگوی بسیاری از جوانان باشد.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از فشارهای رسانه‌ای بر وریا غفوری به دلیل حمایت از دخترآبی تولد یک اسطوره «همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان «همدلی» از ماجرای استاندارد نبودن سوخت در پایتخت گزارش می‌دهد بازی خودکفایی بنزین با جان انتقاد از تضعیف مجلس و نمایندگان؛ تابش: روسای قوای مقننه و قضائیه مقابل تخریب‌کنندگان بایستند امان‌الله قرایی‌مقدم در نقد رواج کتاب‌های زرد روان‌شناسی: اعتماد آمپول نیست که تزریق شود مدعیان اخلاق مرزهای بی‌اخلاقی را تا ناکجا آبادِ تهمت و دروغ آشکار جابه‌جا کرده‌اند تورج سلحشوری در گفت‌وگو با همدلی: می خواهند صدای پروانه را خفه کنند پروانه سلحشوری در تشریح حاشیه‌سازی جدید اصول‌گراها علیه‌ او به همدلی گفت: بهای حمایت از حرف مردم را می‌پردازم ولی‌الله شجاع‌پوریان با زبان رزمندگان با تو سخن می گویم کاش به‌ اندازه تبلیغ پفک، برای محیط‌ زیست هم تبلیغ می‌کردند ولی‌الله شجاع‌پوریان با زبان رزمندگان با تو سخن می گویم فرهنگ سیاه‌پوشی تداوم بن‌بست سیاسی در تل‌آویو