عقب نشینی به شیوه ترامپ!

ادامه لفاظی های برخی رسانه ها و مقامات آمریکایی درخصوص احتمال حمله نظامی به ایران به بهانه ادعای واهی دست داشتن ایران در حمله به پالایشگاه نفتی عربستان، با واکنش قاطع وزیر خارجه و مقامات نظامی کشورمان روبه رو شد. این درحالی است که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز نتوانست راهی از پیش ببرد و منزوی شد. وزیر امورخارجه کشورمان روز پنج شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: این حمله به «جنگی تمام عیار» خواهد انجامید و عربستان باید تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگد. ظریف تاکید کرد: من با جدیت می‌گویم که خواستار وارد شدن به درگیری نظامی نیستیم. واکنش نظامی بر اساس دروغ درباره حملات به عربستان تلفات زیادی به جا خواهد گذاشت، اما ما از دفاع از خاک کشور خود غفلت نخواهیم کرد. در واکنش به این اظهار نظر، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا که به منظور گفت و گو با مقامات عربستانی درباره حملات اخیر به این کشور سفر کرده بود با وارونه نمایی سخنان ظریف گفت: در حالی که وزیر خارجه ایران تهدید به جنگ تمام عیار تا آخرین آمریکایی می‌کند، ما این جاییم تا ائتلافی برای رسیدن به صلح ایجاد کنیم. ظریف در واکنش به این تحریف در توئیتر خود نوشت: پمپئو در اشتباه است  این ایران نیست که آرزوی جنگیدن تا آخرین سرباز آمریکایی را دارد، بلکه این میزبانان او از «تیم ب» هستند که به نظر می‌رسد آرزوی جنگیدن با ایران تا آخرین سرباز آمریکایی را دارند. او تصریح کرد که  ایران هیچ تمایلی به جنگ ندارد اما ما همیشه، از مردم و کشورمان دفاع کرده‌ایم و خواهیم کرد. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم در توئیتی تأکید کرد که برای آمریکا هرگونه اقدام جنگی علیه ایران یعنی؛ جنگ تمام عیار ‏اما برای سعودی‌ها یک گزینه دیگر در دسترس است؛ صلح تمام عیار. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم با اشاره به اصرار مقامات سعودی برای متهم کردن ایران تصریح کرد که اتهامات بدون سند باید در مجامع بین المللی پیگیری شود.
جلسه آمریکایی ها برای بررسی گزینه های نظامی مقابله با ایران
در همین زمینه برخی مقامات آمریکایی هم از تشکیل جلسه امنیت ملی این کشور برای بررسی هدف های بالقوه برای آن چه آن را «مقابله به مثل نظامی» علیه ایران نامیده اند، با تکیه بر ادعای دست داشتن ایران در حمله رخ داده به آرامکوی عربستان خبر داده اند. با این حال یک مقام ارشد نظامی آمریکا در گفت و گو با سی ان ان در این باره گفت: مسئله همچنان این است که همه گزینه‌ها برای پاسخ به ایران روی میز است ولی تمایل قدرتمندی که در رئیس‌جمهور وجود دارد این است که او علاقه‌ای به استفاده از حمله نظامی ندارد، بنابراین گزینه‌های دیگر ممکن است اجرا شوند. وی اضافه کرد مقامات ارشد پنتاگون برای اجرای دستورهای رئیس‌جمهور آمادگی دارند ولی مقام‌‌های ارتش، استفاده از گزینه‌های غیرنظامی را در صورت کارایی آن ها ترجیح می‌دهند. به نوشته سی‌ان‌ان، گزینه‌های غیرنظامی، معرفی تحریم، تحریم‌های سایبری یا جابه جایی نیروها در منطقه را شامل می‌شوند. دونالد ترامپ هم در سخنانی ادعا کرد که گزینه‌های زیادی وجود دارد، گزینه نهایی یعنی جنگ هم وجود دارد و همچنین گزینه‌های دیگر که شدت بسیار کمتری دارند. باید ببینیم چه پیش می‌آید.  آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: در نهایت واکنش آمریکا بستگی به این خواهد داشت که ارزیابی کارشناسان نظامی این کشور که به عربستان اعزام شده‌اند از منشأ حمله‌های روز شنبه چه خواهد بود.
عقب نشینی ترامپی
پس از هشدارهای ایران رئیس جمهور آمریکا شب گذشته به شیوه منحصر به فرد خود از تهدیدهای قبلی اش عقب نشینی کرد. ترامپ که دیشب در دیدار با روزنامه نگاران کاخ سفید مدعی شده بود می تواند همین حالا دستور حمله به 15 نقطه ایران را انجام دهد، پس از دیدار با نخست وزیر استرالیا گفت: «آسان‌ترین چیز برای من این است که دستور حمله به ایران را صادر کنم. اما دوست دارم تا جایی که مجبور نباشم، چنین کاری نکنم. خویشتن‌داری نشانه قدرت واقعی است.» به گزارش اسپوتنیک ترامپ در این نشست خبری افزود: این که ما برای حمله به ایران عجله‌ای نداریم حاکی از قدرت ماست و نه نشانه ضعف!
سندرز: حمله به نفت سعودی، حمله به آمریکا نیست
درواکنش به لفاظی ها برای اقدام نظامی علیه ایران، برنی سندرز سناتور برجسته آمریکایی هم خطاب به پمپئو نوشت: «حمله به نفت سعودی، حمله به آمریکا نیست. اگر جنگ می خواهید، به کنگره بیایید و اقامه دعوی کنید.» او همچنین تأکید کرد که «ما به تو اجازه نمی دهیم مردم آمریکا را به جنگ فاجعه بار دیگری در خاورمیانه بکشانی. شغل تو استفاده از دیپلماسی برای حل درگیری است نه تحریک برای جنگ بیشتر.» پیش از این هم رسانه های آمریکایی اعلام کرده بودند که ژنرال های پنتاگون درباره عواقب اقدام نظامی علیه ایران به دولت ترامپ هشدار داده اند. ماکرون رئیس جمهور فرانسه هم در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر لبنان همه طرف های منطقه را به خویشتن داری فراخواند. لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: اتهاماتی که علیه ایران درباره حمله به پالایشگاه نفتی عربستان شنیده می‌شود، هیچ یک با دلایل واقع بینانه تقویت نشده و تنها باعث وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس می‌شود.
مخالفت اکثر آمریکایی ها با مداخله نظامی آمریکا در غرب آسیا
همچنین پایگاه خبری بیزینس اینسایدر هم براساس نتایج یک نظرسنجی اعلام کرد که تنها ۱۳ درصد از مردم آمریکا از پیوستن ارتش آمریکا به تقابل نظامی عربستان سعودی در پی عملیات حمله پهپادی شنبه هفته جاری به تأسیسات نفتی «آرامکو»ی عربستان حمایت کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از آمریکایی‌ها تأکید داشتند که آمریکا باید خود را از مسائل غرب آسیا کنار بکشد و به عربستان اجازه دهد، مسئله آرامکو را به تنهایی حل کند.
سرلشکر صفوی: هر حرکت ضدایرانی منطقه را دچار دگرگونی می کند
در کنار هشدارهای دیپلماتیک به مقامات آمریکایی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه کشورمان، فرماندهان نظامی نیز راجع به عواقب این مسئله هشدار دادند. سرلشکر رحیم صفوی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها فکر توطئه باشند از مدیترانه تا دریای سرخ و اقیانوس هند به آن ها پاسخ خواهیم داد. وی افزود: آمریکایی ها سخنان سید حسن نصرا... را جدی بگیرند که گفت هر حرکت ضد ایرانی منطقه را دچار دگرگونی می‌کند. سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا هم در سخنانی گفت: در قضیه حمله به آرامکو آن‌ها متوجه شدند که بازی کردن با دم شیر خطر جدی دارد و اگر زمانی علیه ایران اسلامی اقدامی کنند، می‌دانند که فردایی برای آن‌ها در منطقه نخواهد بود. سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه هم با تأکید بر این که هراسی از دشمنان بزرگ و کوچک نداریم و از این نگرانی ها عبور کرده ایم، گفت: امروز آن قدر قدرتمند شده ایم که دشمنان ما مجبورند هر حادثه ای را که اتفاق می افتد، به دروغ هم که شده، به ما نسبت دهند؛ قدرت ایران اسلامی معتبر است و شبانه روز مراقب هستیم. امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش هم اعلام کرد که دشمن به آمادگی کامل نیروهای مسلح کشور اشراف دارد و می داند که اگر تعرضی کند پشیمان خواهد شد. دشمن می‌داند که ملت پشتیبان نیروهای مسلح هستند و با 85 میلیون نفر بسیجی مواجه است، زن و مرد برای دفاع از کشور آماده‌اند.
 
 
خبر مرتبط
تمسخر تحریم های جدید آمریکا علیه ایران توسط نفیو
معمار تحریم های ضدایرانی هم تحریم های جدید را مسخره کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه تروریسم اقتصادی این کشور علیه ایران، از تحریم بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس خبر داد. در این بیانیه ادعا شده که بانک مرکزی ایران مسئول تامین مالی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، نیروهای قدس و حزب‌ا... است. «ریچارد نفیو»، کارشناس آمریکایی مسائل تحریم‌ها که از او به عنوان معمار تحریم ها علیه ایران در دولت اوباما یاد می شود، در توئیتر این تحریم ها را مسخره کرد. او در جواب کاربری که به نقل از «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشته با تحریم‌های امروز منابع مالی سپاه پاسداران قطع شده‌اند نوشته است: «این یکی دیگر خیلی عجیب است. ما امروز سپاه را تحریم کردیم؟ وای پسر، این خیلی گام بزرگی است... البته اگر حدود یک دهه قبل همین کار را نکرده بودیم. بانک مرکزی چطور؟ ای کاش این یکی هم در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۲ تحریم نشده بود!» همزمان وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه ای با بیان این که این تحریم‌ها رویکرد ما را به ایران عوض نخواهد کرد، نوشت: ما، طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی به همکاری با ایران در بخش بانکی ادامه خواهیم داد. این تحریم‌ها هیچ اثری بر موضع روسیه نخواهد داشت.


 
 
گزارش مرتبط
4 برش تحلیلی از سناریوسازی علیه ایران پس از حمله به آرامکو
تنهایی محور سعودی آمریکایی در اتهام زنی به ایران، ترس فرانسه از اثرات مخرب این اتفاقات بر مذاکراتش با تهران، عقب نشینی آمریکا از پاسخ گسترده و صریح به ایران و حتی اثرگذاری این حملات بر مبارزات انتخاباتی در داخل آمریکا از جمله پیامدهای شلیک پهپادهای یمنی به پالایشگاه آرامکو بوده است. حملاتی که با آن اعتبار سامانه های دفاعی پیشرفته عربستان که میلیاردها دلار صرف خرید و تهیه آن شده زیر سوال رفته است.  مصیب نعیمی، نویسنده و تحلیل گر سیاسی ایرانی با اشاره به این مسئله می گوید عربستان برای توجیه این شکست و ناکارآمدی سامانه پاتریوت آمریکایی، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.
در روزهای گذشته مقامات آمریکا و عربستان مدعی نقش ایران در این حملات شدند، اما کشورهای دیگر این روایت را نپذیرفته اند. رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه تأکید کرد: نباید ایران را به حمله به تاسیسات آرامکو متهم کرد. به نوشته روزنامه گلوبال تایمز وزارت خارجه چین خواستار خویشتن داری آمریکا و ایران شده و روایت آمریکا در اتهام زنی به ایران را رد کرده است. حتی دولت انگلیس با ارزیابی واشنگتن و ریاض در این باره موافق نیست. یک دیپلمات بلند پایه این کشور به خبرگزاری ایرنا گفته است که انگلیس برای یافتن مقصر آرامکو تحقیقات بیشتری انجام می دهد. پیشتر دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس درباره این که چه کسی مسئول این حادثه است، گفته بود: «تصویر ماجرا به طور کامل روشن نیست».
در این بین یک مقام کاخ الیزه اعلام کرده است ماکرون برای جلوگیری از تأثیر منفی اتفاقات آرامکو بر مذاکرات ایران و فرانسه با ترامپ دیدار می کند. ماکرون همچنین در دیدار الحریری نخست‌وزیر لبنان همه طرف های منطقه ای از جمله ایران را به خویشتن داری در این اتفاقات دعوت کرد. به گزارش شبکه المنار «ضرورت آرام شدن منطقه» مهم ترین محور گفت و گوی ماکرون در این دیدار بوده است.
از سویی دیگر ترامپ و وزیر خارجه او که روزهای ابتدایی بعد از حمله به آرامکو از آمادگی برای واکنش علیه ایران سخن گفته بودند، در روزهای اخیر به کرات از اولویت «راه‌حل مسالمت‌آمیز» در مناقشه با ایران سخن گفته اند. به همین دلیل روزنامه امروز «الاخبار» لبنان این مسئله را نوعی عقب نشینی آمریکا از مواضع قبلی اش دانسته است.
پانه تا : هر زمان به ایران حمله شود ایرانیان با حمله به نیروهای ما در منطقه به آن پاسخ خواهند داد
همچنین در آمریکا لئون پانه تا وزیر دفاع پیشین آمریکا در مصاحبه ای گفت که نه آمریکا و نه عربستان سعودی نمی خواهند درگیر یک جنگ دیگر در خاورمیانه شوند. به گزارش فارس او تصریح کرده که «مشکل گزینه نظامی آن است که هر زمان به ایران حمله شود، ایرانیان با حمله به نیروهای ما در منطقه به آن پاسخ خواهند داد.» همچنین جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در ابتدای انقلاب اسلامی، از تمایل نداشتن ترامپ به جنگ با ایران ابراز خوشحالی کرده است. او گفت: مهم نیست که چه کسی مسئول حملات به پالایشگاه ها بوده است. امیدوارم ترامپ به دیپلماسی روی آورد و مسائل عربستان سعودی و ایران را حل کند.
جیمز ریش سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم می‌گوید: «رئیس‌جمهور آمریکا، نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود او (دونالد ترامپ)، هرکاری می‌کند تا از درگیری مستقیم با کشوری دیگر جلوگیری کند.» حوادث آرامکو حتی به مبارزات انتخاباتی در آمریکا هم کشیده شده است. تولسی گابارد نماینده ایالت هاوایی در مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از روابط آمریکا با عربستان سعودی انتقاد کرد.