بیعت تاریخی محور مقاومت


از آخرین روز تیر تا اواخر شهریور، دو ماه مهم در حوزه تحولات مربوط به اضلاع محور مقاومت بود که مهم ترین بعد این تحولات، بیعت علنی اعضای این محور با جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به تعبیر حماسی و عاشورایی سید حسن نصرا... دبیر کل حزب ا... لبنان، «در راس خیمه گاه» این محور و «حسین دوران» است. تحولاتی که استراتژی جدید از محور مقاومت را به عنوان «بیعت علنی» به نمایش گذاشته و همگرایی بیش از پیش اضلاع مهم این محور را نشان می دهد. تحولاتی که خود حاوی اتفاقات و راهبردهای جدید نیز بود که در این گزارش به صورت مختصر به آن می پردازیم.
نامه هنیه و بیعت حماس
در 31 تیر، « صالح العاروری»  نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه در تهران به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند. در ابتدای این دیدار «العاروری» نامه «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس را تقدیم رهبر انقلاب کرد. هنیه در این نامه که البته جزئیات آن منتشر نشد «مواضع مستحکم و ایستادگی» را به عنوان یکی از الزامات تحقق امید به آزادی قدس بیان کرده بود. همچنین «صالح العاروری» هم در دیدار رهبر انقلاب، از مواضع قاطعانه و صریح امام خمینی(ره) و حضرت آیت ا... خامنه ای تقدیر کرد و با اشاره به دشمنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی و تحریم ها و تهدیدها، خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان حرکت مقاومت و جنبش حماس، همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام و تأکید می کنیم هرگونه اقدام خصمانه درباره ایران در واقع اقدام خصمانه بر ضد فلسطین و جریان مقاومت است و ما خود را در خط مقدم حمایت از ایران می دانیم. وی همچنین گفت که «امروز تمام سرزمین‌های اشغالی و مراکز اصلی و حساس صهیونیست‌ها در تیررس موشک های مقاومت فلسطین قرار دارند.»
نامه دوم هنیه به رهبر انقلاب ظرف 40 روز
البته این تنها بیعت مهم ترین گروه مبارز فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب نبود. حدود 40 روز پس از این سفر، «اسماعیل هنیه» یک نامه دیگر به حضرت آیت ا... خامنه ای نوشت و  در آن تأکید کرد: «بار دیگر رویکرد تجدیدناپذیر خود را برای حضور در سنگر مقاومتِ پایدار در کنار همه‌ قوای حق و عدالت و آزادگی و پیشران همه‌ آن ها جمهوری اسلامی ایران، تا پیروزی نهایی اعلام می کنیم.» وی همچنین در نامه خود گفت که دیدار هیئت حماس با رهبر انقلاب و سخنان ایشان افق های وسیعی را پیش‌ِروی این جنبش گشود و «تأثیرات فراوانی در ابعاد راهبردی و صحنه میدانی با دشمن صهیونیستی به همراه خواهد داشت.»
نامه بدرالدین و بیعت انصارا... یمن
سه هفته بعد، هیئتی بلند پایه از جنبش انصارا... یمن به سرپرستی «محمد عبدالسلام» سخنگوی  این جنبش به تهران آمد و پس از مذاکرات مختلف در کشورمان به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. این هیئت نیز حامل یک نامه از بلندپایه ترین مقام این جنبش یعنی «سیدعبدالملک بدرالدین» رهبر جنبش انصارا... برای حضرت آیت ا... خامنه ای بود. در این دیدار پس از بیانات رهبر انقلاب، «محمد عبدالسلام»  ضمن ابلاغ سلام های گرم رهبر انصارا... و همه‌ مجاهدان و رزمندگان یمنی خطاب به حضرت آیت ا... خامنه ای، گفت: «ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام (صلی‌ا... ‌علیه‌وآله) و ولایت امیرالمومنین (علیه‌السلام) می دانیم و مواضع حیدری و علوی شما در حمایت از مردم مظلوم یمن را ادامه خط امام خمینی (رحمة‌ا...) و مایه‌ برکت و بسیار روحیه‌بخش می دانیم.» این دیدار در رسانه های یمن بازتاب گسترده ای داشت و به گفته فعالان رسانه ای و تحلیل گران مسائل منطقه، این دیدار به مثابه «تزریق خون جدید» در رگ های مردم یمن و سرمایه ای معنوی، اخلاقی، سیاسی و راهبردی برای مردم این کشور بود. حدود یک ماه بعد «سید عبدالملک بدرالدین» در سخنرانی خود در عصر عاشورا در جمع ده ها هزار نفر از مردم صنعاء، بر مقاومت تا پیروزی در برابر متجاوزان به یمن تأکید کرد و گفت، یمن از جمهوری اسلامی ایران در برابر فشار ها حمایت می کند.»
بیعت عاشورایی حزب ا... لبنان
اما نقطه اوج و مهم ترین این بیعت ها در دو ماه اخیر را باید سخنرانی حماسی و عاشورایی سید حسن نصرا... دبیر کل حزب ا... لبنان دانست که در تاریخ ماندگار شد. پس از این سخنان راهبردی سید حسن نصرا... بود که هشتگ «ما ترکناک یابن الحسین» (ای پسر حسین تو را رها نمی کنیم) در حمایت از رهبر انقلاب توسط کاربران ایرانی و عربی توئیتر داغ شد. نصرا... در این سخنرانی که در شب عاشورا بیان شد، در جمع هزاران نفر از مردم عزادار بیروت که در منطقه ضاحیه این شهر جمع شده بودند و با شعارها و لبیک های خود وی را همراهی می کردند، تاکید کرد: «ما هیچ پروژه‌ جنگی را علیه جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیریم چون این جنگ، منطقه را به آتش خواهد کشید و کشورها و ملت‌های زیادی را نابود خواهد کرد و جنگی علیه همه‌ خط مقاومت خواهد بود.» وی افزود: «در روز حسین، در روز عاشورا، موضع‌گیری‌مان را به عنوان بخشی از خط مقاومت تکرار می‌کنیم: ما در نبرد حق و باطل و جنگ حسین و یزید بی‌طرف نیستیم و نخواهیم بود. به کسانی که خیال می‌کنند این جنگ تحمیلی در صورتی که رخ دهد پایان خط مقاومت را رقم خواهد زد با تکیه بر قدرت، ایستادگی، صداقت، اخلاص، عزم و جان‌فشانی‌ها می‌گویم: این جنگ تحمیلی پایان اسرائیل و سلطه و حضور آمریکا در منطقه‌ ما خواهد بود.» وی سپس به جایگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در محور مقاومت پرداخت و گفت: «حضرت رهبری، امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) در رأس این خط، خیمه‌گاه و پادگان قرار دارند و ما این‌جا از لبنان به همه‌ جهان می‌گوییم: امام، رهبر، سید، عزیز و حسین دوران ما حضرت آیت ا... العظمی امام سید علی حسینی خامنه‌ای(دام ظله) است و جمهوری اسلامی ایران قلب، مرکز، قوی‌ترین ستون، تیتر، اوج، قدرت، حقیقت و جوهره‌ این خط است. به همین علت امروز، در روز عاشورای حسین (علیه السلام) به همه‌ کسانی که دل بسته‌اند ما از طریق وسوسه یا تهدید و ارعاب به جنگ، تحریم و فقر از این خط و معادله خارج شویم، می‌گوییم: ما پسران و دختران آن امامی هستیم که روز دهم محرم ایستاد و موضعش را به وضوح اعلام کرد و پای هزینه‌اش ایستاد.» وی سپس خطاب به حضرت آیت ا... خامنه‌ای گفت: «ای سید و امام و رهبر و حسین ما، اگر بدانیم کشته می‌شویم، سپس سوزانده می‌شویم، سپس خاکسترمان به باد داده می‌شود، سپس زنده می‌شویم، سپس کشته می‌شویم، سپس سوزانده می‌شویم، سپس خاکسترمان به باد داده می‌شود و این حادثه هزار بار برای ما اتفاق می‌افتد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هزار بار این کار را با ما می‌کنند، ای فرزند حسین تو را ترک نمی‌گوییم.» جالب این جاست که در یک اتفاق جدید، در هفته های اخیر هرگاه سید حسن نصرا... خطاب به تل آویو، واشنگتن یا ریاض هشداری داده، یکی از اضلاع محور مقاومت در یک اقدام سریع نظامی به این هشدار لبیک گفته است.
دیدار موکب داران عراقی با رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره)
 تازه ترین تحول در این حوزه را باید حضور جمعی از موکب‌داران عراقی پیاده روی عظیم اربعین در تهران و حسینیه امام خمینی (ره) دانست. جایی که جمع زیادی از موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت ا... خامنه ای در این دیدار، راهپیمایی اربعین را در تاریخ «بی نظیر» خواندند که «روزبه‌روز جهانی‌تر خواهد شد». رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان این که «امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ماست» تاکید کردند: «اگر ظرفیت کشورهای اسلامی مجتمع بشود، اگر ایران و عراق و دیگر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به هم برسند و این دست‌ها در هم گره شود، آن وقت امت اسلامی، تمدن اسلامی را به جوامع دنیا نشان خواهد داد... وراهپیمایی اربعین می تواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.»
بیعت های تاریخی
گرچه در گذشته نیز استحکام محور مقاومت روز به روز بیشتر شده بود و انسجام این جریان ایستادگی در منطقه، توانسته است اهداف راهبردی مهمی را از آن خود کند اما دیدارها و تحولات اخیر به خصوص نمایش همگرایی تاریخی که میان ملت های مسلمان منطقه وجود دارد و گرایش عقیدتی و معنوی آن ها به جمهوری اسلامی ایران به عنوان  عمود خیمه محور مقاومت و بیعت شان با حضرت آیت ا... خامنه ای، اتفاقی است که در عرصه رسانه کم نظیر به نظر می رسد. به خصوص وقتی تحولات یک دهه اخیر در منطقه را مرور کنیم و بدانیم که بحران سوریه در سال 2009 و سپس سرایت آن به عراق و حتی نزدیکی مرزهای ایران در سال 2014، آغاز شد تا اصلی ترین بخش این محور یعنی حزب ا... لبنان و نظام سوریه را از پای درآورد و جنگ بی رحمانه عربستان و امارات علیه یمن نیز با هدف نابودی انصارا... و مردم انقلابی این کشور به راه افتاد. اما ایستادگی و مقاومت مثال زدنی ملت های مسلمان و جریان های مقاومت در کنار تصمیم های حکیمانه جمهوری اسلامی، این بحران و تهدید بسیار خطرناک را به نقطه قدرتی برای محور مقاومت تبدیل کرد و از ورای بحران های خونین سوریه، عراق و یمن، چهار ضلع سوریه، لبنان، عراق و یمن در محور مقاومت، در کنار جمهوری اسلامی، بسیار مستحکم تر و کاراتر از گذشته شد. جالب تر این که به این اضلاع، پشتیبانی ملت های افغانستان و پاکستان در قالب لشکرهای فاطمیون و زینبیون هم افزوده شده تا گستره قدرت این محور بیشتر شود. تحولاتی که پیشقراول شکل گیری منطقه ای جدید، مبتنی بر تفکر مقاومت و ایستادگی مقابل آمریکا و دست نشانده های آن شکل گرفته است و می‌رود تا پایه گذار تمدن اسلامی شود.
 
 
 خبرمرتبط


نصرا...: جنگ با ایران اعراب را نابود می کند
دبیر کل حزب ا... لبنان درباره هر گونه جنگ آمریکا و متحدان منطقه ای اش با ایران هشدار داد. سیدحسن نصر ا... در سخنرانی شب گذشته خود با بیان این که انفجارهای آرامکو، چشمه ای از قدرت محور مقاومت است، خطاب به سعودی ها گفت: دولت ترامپ در سیاست‌های خود در قبال کشورهای ونزوئلا، کره شمالی، چین، سوریه، عراق، فلسطین و به زانو درآوردن ایران شکست خورده است. ترامپی که شما روی او حساب باز کرده‌اید، خودش برای این که با حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند، گدایی می‌کند. به گزارش فارس، سید حسن نصرا... خطاب به سعودی ها و اماراتی ها توصیه کرد: «در خصوص محاسبات خود بازنگری کنید؛ چرا که جنگ با ایران شرط‌بندی [خوبی‌] نیست و این جنگ شما را نابود خواهد کرد.» او  در ادامه گفت اگر با یک حمله حال و روز شما به این وضع افتاده است، اگر حملات دیگری انجام شود وضعتان چگونه خواهد بود؟ کسی که خانه، اقتصاد و زیرساخت‌هایش از "شیشه" باشد، نباید به دیگران سنگ پرتاب  و به آن‌ها حمله کند.