آغاز برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس از فردا در سراسر کشور

ویژه برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سی و نهمین سالگرد، از فردا با شعار «ما پیروزیم»، با اجرای بیش از 500 برنامه کشوری آغاز می‌شود. علاوه بر این، هزار و 200 برنامه استانی و بیش از 10 هزار برنامه در سطح شهر‌ها و روستا‌های کشور نیز تدارک دیده شده است.
فردا همزمان با سی و یکم شهریور که روز«قدرت، توانمندی و اقتدار نیرو‌های مسلح» نامگذاری شده، رژه نیرو‌های مسلح در سراسر کشور برگزار می‌شود. امسال البته دو رژه برگزار می‌شودکه یکی در تهران با مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و با حضور رئیس‌جمهور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) و دیگری نیز رژه بزرگ در بندرعباس است که با مسئولیت ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
در روز دوشنبه یکم مهر نیز که «دانش‌پژوهی، معرفت، جوانان و سربازان» نامگذاری شده، از سربازان و مرزداران غیور کشور تقدیر می‌شود.سه شنبه دوم مهر تحت عنوان «رونق تولید، حمایت مردمی و خود باوری» نامگذاری شده، که در این روز به موضوعاتی، چون رونق تولید ملی و اقتصادی با رویکرد مدیریت انقلابی و جهادی تاکید می‌شود.چهارشنبه سوم مهر نیز روز «بصیرت، دشمن شناسی، ولایتمداری و دفاع همه‌جانبه» نامگذاری شده، که نقش ولایت فقیه در بصیرت افزایی عمومی به منظور مقابله با ترفند‌ها و همچنین مقابله با فریب و سلطه دشمن به عنوان الگویی موثر برای نهضت مقاومت مورد توجه قرار می‌گیرد.پنج شنبه چهارم مهر هم با عنوان «شهیدان، جانبازان، آزادگان و فخرآفرینان» نامگذاری شده، که این روز به عطر افشانی مزار شهدا و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و تکریم از جانبازان و آزادگان اختصاص می‌یابد.جمعه پنجم مهر نیز با عنوان «معنویت، وحدت ملی، خانواده و ورزش همگانی» نامگذاری شده، که در این روز به همبستگی ملی، حضور باشکوه در نماز جمعه و تقویت سبک زندگی دینی و حفظ و کرامت ارزش‌های اسلامی خانواده و همچنین ورزش همگانی و عمومی توجه خواهد شد.ششم مهر نیز روز "رزمندگان، حماسه آفرینان و جهادگران" نامگذاری شده، که در این روز برنامه‌هایی در جهت یادبود حماسه غرورآفرینان عملیات بزرگ ثامن الائمه و بزرگداشت شکست حصر آبادان برگزار می‌شود. همچنین از رزمندگان، جهادگران و حماسه آفرینان دوران دفاع مقدس نیز تجلیل خواهد شد.یکشنبه هفتم مهر هم با عنوان «فرماندهان، پیشکسوتان و مسئولان" نامگذاری شده که در این روز نیز با توجه به سالروز شهادت فرماندهان شهید فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا و بزرگداشت فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس و تقدیر از پیشکسوتان عرصه جهاد و مقاومت انجام می‌شود.
در این هفته همچنین نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری، شامل عکس، پوستر، کتاب،... و بیش از 600 نمایشگاه، عطرافشانی 19 هزار گلزار شهید، برگزاری بیش از 70 مسابقه فرهنگی، هنری و ورزشی، بیش از 600 برنامه یادواره شهدا، رونمایی از 316 عنوان کتاب، مراسم تجلیل از ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا در 120 برنامه، برگزاری بیش از 50 برنامه شب شعر و خاطره و برگزاری 48 نشست تخصصی با موضوعات مختلف در حوزه دفاع مقدس پیش‌بینی شده است.


آغاز پویش مردمی «صله ایثار» به منظور دید و بازدید مردم با ایثارگران و خانواده‌های شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس، افتتاحیه راهیان نور دانش‌آموزی، راه‌اندازی رادیو و تلویزیون اینترنتی با عنوان «رادیو دفاع» و «تله دفاع»، طرح یادگار ماندگار (برگزاری 1000 نمایشگاه کتاب در هزار دبیرستان پسرانه و دخترانه)، نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در 31 استان کشور و همچنین در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، تجلیل از راویان و پژوهشگران برتر در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و برگزاری نمایشگاه کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در نماز جمعه هم از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده ستاد مرکزی بزرگداشت برای هفته دفاع مقدس است.
مراسم تجلیل از کارکنان وظیفه دوران دفاع مقدس و تجلیل از خانواده شهدای سرباز، برگزاری مراسم ویژه در سالروز عملیات‌های غرورآفرین «کمان 99» و «اچ‌3»، برگزاری کنگره ملی سربازان سرافراز وطن و تبیین الگوی جوانان ایرانی در گام دوم انقلاب و برگزاری جلسات بازخوانی عملیات بزرگ ثامن الائمه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در هفته دفاع مقدس است.
برگزاری هفتمین محفل انس پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت ناجا، تجلیل از جانبازان آزادگان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برنامه‌های تدارک دیده شده نیروی انتظامی در گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.
وزارت آموزش و پرورش هم با به صدا درآوردن زنگ مقاومت در مدارس سراسر کشور و برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموز به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اجرای سلسله برنامه‌های شب خاطره و جنگ دفاع مقدس و برپایی نمایشگاه یاد یاران وارسال پیامک با موضوع دفاع مقدس از طریق اپراتور‌های تلفن همراه به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود. برگزاری مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان وزارت نفت، تبیین نقش تاریخی صنعت نفت در دفاع مقدس در نشریه «به رنگ فرهنگ» شرکت نفت، برگزاری نمایشگاه عکس «یاد یاران» صنعت نفت ایران از برنامه‌های تدارک دیده شده وزارت نفت و مراسم پاسداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان، برپایی نمایشگاه‌های فیلم، عکس و هنر‌های تجسمی و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت دفاع مقدس از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده وزارت بهداشت در هفته دفاع مقدس محسوب می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی هم با برگزاری گردهمایی سراسری فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در تهران به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود، گفت: رونمایی از کتاب اطلس جنگ، کتاب والفجر 10 و کتاب موشک ساعت 25، رونمایی از سامانه سراج و برگزاری جلسه نقد کتاب جاده امن هور از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در هفته دفاع مقدس است.
مراسم تجلیل از 100 رزمنده دفاع مقدس و خانواده و ایثارگران شاغل در وزارتخانه‌ها، برگزاری همایش‌های ورزش همگانی بالاخص پیادهروی و کوهپیمایی در تمامی استان‌ها و برگزاری مراسم و محافل بزرگداشت شهدای ورزشکار از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در هفته دفاع مقدس است.
مراسم عطرافشانی، ادای احترام در 19000 گلزار مطهر شهدای سراسر کشور، هماهنگی دیدار مسئولین کشوری و لشکری از خانواده‌های معظم شهداو ایثارگر در قالب طرح سپاس و برگزاری همایش تجلیل از فرماندهان دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای هسته‌ای، شهدای ترور در مراکز استان‌ها از جمله برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است.