مرگ غیر‌نظامیان افغان در حملات امریکا و طالبان

گروه جهان – گویا کشته شدن هر روزه غیرنظامیان افغان در حملات گاه و بیگاه طالبان کم بود که بامداد روز پنجشنبه یک پهپاد امریکایی هم به جان غیرنظامیان افغان افتاد و جان 30 کشاورز بیگناه را در ولایت ننگرهار گرفت و 40 نفر دیگر را زخمی کرد. این حمله پهپادی که مقامات امریکایی تأیید کرده و مسئولیت آن را برعهده گرفتند، در روزی رخ داد که در ولایت زابل افغانستان نیز بر اثر انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده توسط طالبان 39 نفر کشته و 140 نفر دیگر زخمی شده بودند تا مجموع کشته و زخمی‌های روز پنجشنبه به 249 نفر برسد.
به‌گزارش سایت روزنامه افغانستانی هشت صبح، مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار اعلام کردند، ساعت یک بامداد روز پنجشنبه به وقت محلی یک هواپیمای بدون سرنشین به غیرنظامیانی که مشغول جمع‌آوری محصول خود در روستای «تنگی وزیر» منطقه «خوگیانی» بودند حمله و آنها را بمباران کرد. نیلوفر عزیز، عضو شورای ولایتی ننگرهار گفت، در این حادثه ۳۰ نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. سهراب قادری، یک عضو دیگر شورای ولایتی ننگرهار نیز این حمله و آمار تلفات قربانیان را تأیید کرد. سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان نیز تأیید کرد، امریکا چنین حمله پهپادی انجام داده اما هدفش غیرنظامیان نبوده‌اند بلکه تخریب مخفیگاه‌های نیروهای داعش بوده است.
تنها 4 ساعت پس از این حمله پهپادی یعنی حوالی ساعت 5 صبح روز پنجشنبه طالبان در ولایت زابل مقابل یک بیمارستان یک خودرو بمب‌گذاری شده را منفجر کرده و جان 39 نفر را گرفتند و 140 نفر دیگر را زخمی کردند. گل‌اسلام سیال، سخنگوی والی زابل گفت، در میان زخمی‌ها، کودک و زن دیده می‌شود. تصاویری که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد، قدرت انفجار بسیار بالا بوده و باعث تخریب کامل ساختمان بیمارستان شده است.
طالبان ادعا کرده هدف این حمله ساختمان سازمان اطلاعات ملی در شهر قلات، مرکز ولایت زابل بوده و برخی از افسران امنیت ملی در این حمله کشته شده‌اند.