دلیل تاخیر صدور ویزا

آمریکا با سازمان ملل قراردادی دارد و بر اساس آن پروتکل‌هایی را پذیرفته است. این کشور موظف است به نمایندگان کشورها در سازمان ملل ویزا بدهد. البته در گذشته این اتفاق افتاده که به برخی از اعضای هیئت‌ها ویزا داده نشده است. مهم‌ترین آن یک ایرانی یعنی آقای حمید ابو طالبی بود که جزو اشغال کنندگان سفارت آمریکا به شمار می‌آمد. وقتی روحانی او را سفیر ایران در سازمان ملل معرفی کرد، آمریکا اورا نپذیرفت و گفت حتی وی را بازداشت هم می‌کند و هرگز به او ویزابرای نمایندگی سازمان ملل نمی‌دهد. اما تکرار چنین موضوعی در سطح اعضای بلند پایه کشورها مثل رئیس جمهور سابقه نداشته است و آمریکا اجازه این کار را هم ندارد.
حتی در مورد چهره‌های جنجالی مانند قذافی، فیدل کاسترو و عمر البشیر دیدیم که به آن‌ها نیز مجوز داده شد، به سازمان ملل بروند و بعضا اظهارنظرهای عجیب و غریبی هم کردند. برای همین معتقدم اینکه تا به امروز برای هیئت ایرانی ویزا صادر نشده یک معطلی و به تعویق انداختن ویزاست و نه عدم صدور آن. آمریکا می‌خواهد با این کار به نوعی عمل کند تا ایرانی‌ها خودشان از حضور در مجمع منصرف شوند. البته از زمانی هم که آمریکایی‌ها متوجه شدند مذاکره‌ای در کار نیست ممکن است کاخ سفید با این روش به فکر تلافی این منع مذاکره نیز باشد.
ولی اگر واقعا آمریکا به جای معطل کردن ایران، به صورت کلی ویزا را صادر نکرد آن موقع کشورمان می‌تواند به سازمان ملل شکایت کند. سازمان ملل کمیته‌ای دارد که این موضوع را بررسی و اعلام نظر کند، البته چون تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته است نمی‌توان گفت که نتیجه این نظر و کمیته چه از آب در خواهد آمد. ولی به صورت کلی به نظر می‌آید آمریکایی‌ها بیشتر به فکر تلف‌کردن زمان هستند تا حضور ایران به صورت خود به خود منتفی شود.