توضیح کانون سردفتران و دفتریاران در مورد یک گزارش

آفتاب یزد: در پی درج گزارشی در شماره 5549 روزنامه، کانون سردفتران و دفتریاران توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده که بدین شرح است:
بدیهی است کانون سردفتران و دفتریاران حق پیگیری قضایی در خصوص مطالب منتشر شده در آن روزنامه را برای خود محفوظ می‌داند.
1- آن روزنامه محترم در حالی وارد بحث تخصصی فعالیت دفاتر اسناد رسمی و نحوه درآمدزایی و هزینه‌های آن می‌گردد که همچنان نام سردفتران را سردفترداران قید نموده و در گزارش از کلماتی استفاده می‌نماید که می‌تواند بیانگر عدم تسلط نگارنده گزارش و بی‌اطلاعی مصاحبه شونده و یا شاید هم عامیانه و مردمی جلوه دادن مطالب است.
2- کانون سردفتران و دفتریاران در اجرای وظایف ذاتی خود و در راستای اصلاح تصویب‌نامه تقسیم و تنظیم ثبت اسناد مصوب 9 بهمن 1356 در سال 1396-1395 با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبادرت به تهیه و ارائه لایحه جدید نحوه تقسیم و تنظیم اسناد به هیئت محترم دولت نمود که به دلیل مخالفت جدی برخی از وزرای محترم این لایحه در هیئت محترم دولت به نتیجه نرسید.


3- طی سالیان گذشته تصویب نامه تقسیم و تنظیم اسناد با دقت و حساسیت اجرا می‌گردید لیکن فرآیند خصوصی‌سازی به ویژه در بانک‌ها، تنظیم بسیاری از اسناد را از زمره این مصوبه خارج نموده و همان طور که گفته شد، تلاش کانون سردفتران و دفتریاران برای اصلاح این رویه در هیئت دولت ناکام ماند.
4- دغدغه تقسیم عادلانه اسناد همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مطرح بوده که بر همین مبنا با تشکیل جلسات متعدد در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌های اجرای مختلف اجرای این طرح با استفاده از ظرفیت سامانه ثبت آنی مطرح گردیده که هریک از طرح‌های بررسی شده با مشکلات و موانع مختلف همراه بوده است که امیدواریم به زودی مرتفع گردد.
5- درآمدزایی و هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی کاملا شفاف و روشن است.
درآمد دفاتر اسناد رسمی بر مبنای جدول تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی که هر 4 سال یک بار در اجرای ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران ابلاغ می‌گردد، محاسبه و وصول می‌شود.
از مجموع درآمدهای دفاتر اسناد رسمی، هزینه‌های قانونی و جاری ذیل نیز باید کسر و پرداخت گردد:
15 درصد سهم دفتریار (قبل از کسر هزینه‌ها)
15 درصد پاداش کارکنان (قبل از کسر هزینه‌ها)
10 درصد سهم کانون سردفتران و دفتریاران قبل از کسر هزینه‌ها بابت بیمه و بازنشستگی سردفتر و دفتریار
- مالیات شغلی
- اجاره بهای محل استقرار دفاتر اسناد رسمی
- حقوق، عیدی، پاداش و سنوات پرسنل طبق قانون
- بیمه پرسنل دفاتر اسناد رسمی طبق قانون
- هزینه‌های آب و برق و گاز و تلفن، شارژ ساختمان
- هزینه‌های لواز‌م التحریر، اینترنت، دستگاه‌های فتوکپی و رایانه‌ای، خرید کاغذ و...
- هزینه‌های جاری دفتر اسناد رسمی (در اصطلاح آبدارخانه)
- عوارض‌های متعلق به شهرداری از قبیل پسماند و...
حال این سوال مطرح می‌گردد که آیا هزینه‌ها و درآمد دفاتر اسناد رسمی با یکدیگر تطبیق دارد یا خیر؟ و آیا افزایش کلیه هزینه‌ها و توجه به نرخ تورم که بعضا روزانه و حتی ساعتی دستخوش تغییر و افزایش می‌گردد، دفاتر اسناد رسمی را نیازمند تغییر و افزایش تعرفه بعد از 4 سال نمی‌نماید؟
6- به اذعان تمام دستگاه‌های نظارتی، دفاتر اسناد رسمی به نسبت حجم و نوع خدمت ارائه شده، جزو قانونمندترین و کم تخلف‌ترین بخش‌های کشور هستند که این مهم میسر نبوده است مگر با تلاش و صبوری و آبروپیشگی و قانونمندی اکثریت قریب به اتفاق سران دفاتر اسناد رسمی و دفتریاران.
ملاک حق و تکلیف قانون است و اگر معدود و انگشت‌شماری از دفاتر اسناد رسمی در کشور به واسطه خلا قانونی درآمدهای نامتعارف داشته و یا بعضا تکلیف قانونی خود را انجام نمی‌دهند، نباید به جامعه حقوقدان و امین دفاتر اسناد رسمی تعمیم داده شود.