دانشجوی جعلی از نظر تلویزیون دانشجوی نخبه بود!

آفتاب یزد- گروه شبکه: چند روز پیش خبری عجیب بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. خبری مبنی بر اینکه «دانشجوی قلابی دانشگاه شهید بهشتی دستگیر شد». این خبر بدان جهت عجیب بود که این دانشجوی دختر، بدون شرکت در کنکور و حتی ثبت نام در دانشگاه اقدام به حضور در کلاس‌های رشته دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی کرده بود! جالب اینجاست که این دانشجو بدون هیچگونه جعل مدرکی و فقط با سوءاستفاده از غفلت عوامل حراست در ورودی دانشگاه در کنترل کارت دانشجویی وارد دانشگاه شده است. گویا از شاگردان زرنگ کلاس نیز بوده، اما با یک پز و قپی دستش رو می‌شود چرا که او به دیگر دانشجویان گفته بود که با پرداخت چندین میلیارد و بدون شرکت در کنکور در این دانشگاه ثبت نام کرده که همین موضوع سبب نارضایتی دیگر دانشجویان شده و آنها نیز اعتراض خود را به حراست دانشگاه اعلام می‌دارند. در نهایت این دختر 23 ساله توسط پلیس دستگیر می‌شود. این ماجرا با واکنش وزارت بهداشت نیز روبه رو می‌شود و اعلام می‌دارند که پیگیر جزییات دستگیری دانشجوی قلابی هستند و مسئولان حراست باید پاسخگو باشند. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که اگر جعل مدرکی در حوزه آموزشی و دانشجویی اتفاق افتاده باشد با متخلفان برخورد خواهد شد.
> دلم می‌خواست پز دهم
این دختر جوان که مریم نام دارد در گفت‌وگو با روزنامه شهروند در خصوص چرایی اقدامش گفته است:«من عاشق رشته دندانپزشکی بودم؛ همیشه دوست داشتم دندانپزشک شوم ولی موفق نشدم که در این رشته قبول شوم. وقتی یک روز داشتم از جلوی دانشگاه شهید بهشتی رد می‌شدم، با خودم گفتم به آن‌جا بروم و از دانشجویان رشته دندانپزشکی سوال‌هایی بپرسم. وقتی وارد می‌شدم به حراست آن‌جا گفتم که دانشجو هستم و کارتم همراهم نیست. بعد از آن بود که به سرم زد در کلاس‌ها شرکت کنم. برای همین پرس‎و‌جو کردم و فهمیدم که رشته دندانپزشکی چه زمان‌هایی کلاس دارد و دانشجویان این رشته چه درس‌هایی می‌خوانند. کتاب‌هایش را تهیه کردم و همین شد که رفت و آمدم به آن‌جا شروع شد. اما تصور نمی‌کردم به این زودی گیر بیفتم و می‌خواستم هر طور شده دندانپزشک شوم.» وی در پاسخ به این سوال که سر کلاس به استادها چه می‌گفتی؟ گفت:«گفته بودم دانشجوی انتقالی از دانشگاه خارج از کشور هستم؛ چون به خارج از کشور زیاد سفر کرده بودم و خانواده‌ام هم آن‌جا هستند، اطلاع زیادی از دانشگاه‌های آن‌جا دارم. برای همین آنها هم حرفم را باور می‌کردند و اجازه می‌دادند سر کلاس بنشینم. دانشجوها از من سوال‌هایی می‌پرسیدند و برای این‌که از دست‌شان راحت شوم، گفتم با پول وارد دانشگاه شدم؛ البته دلم می‌خواست کمی هم پز بدهم.» نکته قابل توجه اینجاست که او به عنوان نخبه در یکی از برنامه‌های شبکه ۴ حاضر شد تا به کنکوری‌ها روش‌های موفقیت را آموزش دهد! جالب اینجاست که از او تقدیر و تشکر هم کردند.
> واکنش کاربران


گویا این ماجرا ابعاد پیچیده‌تری دارد چرا که مریم طی انتشار ویدئویی در فضای مجازی مدعی است که با تکیه بر رزومه و اعتبار علمی بالایی که در کشورهای مختلف ازجمله آلمان داشته و بعد از صحبت با یکی از
معتبرترین و مرجع‌ترین افراد دانشگاه شهید بهشتی مجوز تحصیل در این دانشگاه را به صورت افتخاری پیدا کرده و تا قبل از دریافت این مجوز هیچ حضوری در کلاس‌ها نداشته است. اما به هرحال این ماجرا نیز در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و با واکنش آنها نیز روبه رو شده است.
یکی از کاربران نوشته است: «این خانم چطور در کلاس‌ها شرکت می‌کرده و نمره برای دروس مختلف می‌گرفته و اصولا این نمرات کجا و به نام چه کسی ثبت می‌شده و چرا اساتید متوجه این موضوع نشده‌اند آنهم یک سال؟»
کاربران دیگر نوشته‌اند: «مریم مصاحبه کرده گفته دانشگاه بهشتی منو به خاطر اعتبار علمیم پذیرفت، موندم چه حجم از اعتبار علمی نیازه تا به یکی که کنکور نداده بیان بگن بیا به عنوان رتبه برتر کنکور باهات مصاحبه کنیم»،‌« چجوری میتونه یه نفر بگه من با رزومه و اعتبارم در خارج از کشور دانشجوی افتخاری دندونپزشکی شهید بهشتی شدم؟ بعد تازه ازش هیچ وقت کارت دانشجویی و اینا هم نخواستن؟اسمش تو لیست حضور و غیاب استادها نبوده؟»،
« شما با اون رزومه قوی و اعتبار جهانیت یه کنکور که واست کاری نداشت... رتبه برتر میاوردی و بعدش میرفتی به عنوان رتبه برتر مصاحبه می‌کردی و کتاب کنکور چاپ می‌کردی!»،‌ «این مریم چقد جالبه تو صدا و سیما باهاش به عنوان رتبه برتر مصاحبه کردن میگه موسسه... راهنماییم کرد چطور درس بخونم و رتبه خوبى بیارم الان میگه بهشتى منو به خاطر رزومه قویم بدون کنکور پذیرفت! آخه یه آدم ٢٠ ساله رزومه قویش کجا بود»،‌ «مریم میگه با رزومه بالایی که داشتم به عنوان دانشجوی افتخاری تو شهید بهشتی دندونپزشکی میخوندم اونوقت چرا تو برنامه تلویزیونی به عنوان رتبه برتر کنکور اومد؟»،‌ « کاش مریم بیاد بگه منظورش از رزومه و اعتبار علمی در کل دنیا دقیقا چیه»