آیت‌الله محسن غرویان: نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد

یک مدرس حوزه در واکنش به اینکه این سخنان از تریبون نماز جمعه به عنوان نماد وحدت مسلمانان گفته شد، گفت: این مشی درستی نیست، نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد، به هر حال نماز جمعه اگر می‌خواهد مردم را جذب کند، باید سخنرانی‌هایی که آنجا انجام می‌شود بین همه جناح‌ها مشترک باشد و مباحث مطرح شده در نماز جمعه تریبون آزادی بیان برای جناح‌های مختلفی که نظام قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند، باشد و با قرائت‌های مختلف نظرشان را بیان بکنند.
به گزارش ایلنا، آیت‌الله محسن غرویان‌، در واکنش به بخشی از سخنان حجت‌الاسلام پناهیان در نماز جمعه تهران‌ گفت: نکته اول اینکه قیاس حکومت فعلی با حکومت امام زمان(عج) به قول علما قیاس مع‌الفارق است، یعنی آن حکومت معصوم است و با حکومت غیر معصوم زمین تا آسمان تفاوت دارد بنابراین این مقایسه، مقایسه نا‌درستی است. وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از زبان معصوم سخن بگوییم و بگوییم که امام زمان(عج) چنین است، مگر ما نایب امام زمان(عج) هستیم که بخواهیم از طرف ایشان صحبت‌هایی بکنیم، حکومت امام زمان(عج) را دقیقا نمی‌توانیم بیان و توصیف کنیم. این استاد حوزه درباره استناد پناهیان به روایات گفت: به این ترتیب تفسیر روایات سلیقه‌ای می‌شود، آزادی بیان را در حکومت امام زمان(عج) معنا کردن، سلیقه گوینده است که این چنین تفسیر می‌کند و این سخن امام زمان(عج) نیست. این مدرس حوزه گفت: مسئله آزادی بیان هم تفسیر دیگری دارد. ما روایت‌های زیادی هم داریم که می‌گوید در مسائل اجتماعی و سیاسی مشورت کنید و بر پیغمبر اسلام نیز دستور مشورت آمده است و در قرآن هست «و شاورهم فی الامر» «و امرهم شورا بینهم»، این یعنی آزادی بیان؛ پیغمبر هم مکلف و موظف است با مردم مشورت کند، چه برسد به غیرمعصوم که در زمان ما است و باید حتما مجلس شورا و مجلس اظهارنظر باشد و نمایندگان مردم باید با آزادی بیان حرف بزنند.
غرویان ادامه داد: یعنی تفسیر اینکه چه کسی آزادی بیان داشته باشد، خیلی تفسیرهای غلط و نادرستی است و ما حق نداریم از جانب معصوم تفسیرهای شخصی و سلیقه‌ای را مطرح کنیم اینها بحث‌هایی است که کارشناسی می‌خواهد.
سایر اخبار این روزنامه
آخرین سریال مهران مدیری چقدر انتظارات مخاطبان را برآورده کرد؟ نبرد «مدیری» با «هیولا» سیده‏فاطمه ذوالقدر تحقق مطالبه تامین امنیت زنان در قوه قضاییه ایران به اتهامات آمریکا و عربستان واکش نشان داد اولتیماتوم تهران به واشنگتن «ابتکار» امکان شکستن سلطه دلار در اقتصاد را بررسی کرد افول هژمونی دلار؟! به دنبال انتشار خبر تحصیل غیرقانونی یک فرد در دانشکده دندانپزشکی، موج انتقادها به صدا و سیما و وزارت علوم بالا گرفته حباب سکه به صفر رسیده است طلا همچنان رفیق سرمایه‌های خرد نگاهی به گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا سردار به دایی رسید با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل احتمالا یک نفر دیگر هم از « تیم بی» کنار می‌رود رهبر انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی: جان و دل ملت‌های ایرن وعراق به یکدیگر پیوند خورده است آیت‌الله محسن غرویان: نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد وزیر علوم: تلاش‌ خود را برای آزادی دانشمند ایرانی در بند آمریکا ادامه می‌دهیم از سوی وزیر دفاع مطرح شد رد نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود