با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل احتمالا یک نفر دیگر هم از « تیم بی» کنار می‌رود

پایان بازی «بی بی»
محمدرضا ستاری
شمارش بیش از 90 درصد از آرای انتخابات پارلمانی اسرائیل تا عصر روز گذشته، نشان داد که دو رقیب اصلی یعنی بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود و بنی گاتس رهبر حزب آبی- سفید هر کدام با به دست آوردن 32 کرسی به حد نصاب 61 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان نرسیدند.
این موضوع سبب شده تا نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی خود نیاز به آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما داشته باشد. شخصی که اگرچه از راست‌گرایان رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، اما در مقام وزیر جنگ کابینه نتانیاهو، چند ماه قبل از سمت خود کناره‌گیری کرد تا بحران سیاسی برای حزب لیکود ودولت نتانیاهو کلید بخورد.


در همین رابطه با توجه به نتایج به دست آمده، ائتلاف راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو امید چندانی برای تشکیل دولت نخواهد داشت؛ امری که پایان دوران یکه‌تازی وی در عرصه سیاسی را نوید می‌دهد.
انتخابات پارلمانی اسرائیل برای دومین‏بار است که در طول امسال برگزار می‌شود. اختلافات اساسی میان لیبرمن و نتانیاهو که سرانجام به بهانه آتش‏بس غزه منجر به کناره‌گیری لیبرمن از کابینه شد، نتانیاهو را در برابر انتخاباتی زودهنگام قرار داد. انتخاباتی که هرچند بار دیگر به تشکیل دولت توسط نتانیاهو و رکوردشکنی وی در پست نخست‏وزیری همراه بود، اما تشکیل کابینه متزلزل و رقم خوردن انتخابات دوباره به نظر کارشناسان به منزله پایان راه نتانیاهو در دولت اسرائیل تلقی می‌شود. در این میان البته هر‏چند میزان کرسی‌های حزب لیکود و آبی- سفید برابر است، اما بنی گاتس دیروز مدعی شد که پیروز نهایی انتخابات است.
نتیجه معکوس تندوری‌ها
گفتنی است پایان بازی « بی بی» به این سادگی‌ها هم رقم نخورد. در‏حالی‏که در طول یک سال گذشته بیشترین حمایت از جانب دولت ترامپ از وی صورت گرفت که نمونه‌هایی از آن در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان مشهود است، اما نخست‏وزیر تندرو اسرائیل نتوانست از بحران داخلی و تلاش برای بحران‌سازی خارجی موفق بیرون بیاید. او اکنون در داخل اسرائیل علاوه بر بحران سیاسی، درگیر پرونده فساد خود و همسرش است. از سوی دیگر در حالی که تلاش کرده طی ماه‌های گذشته تندروی‌های بی‏سابقه‌ای را در جهت متحد کردن جریان‌های سیاسی در پشت سر خود صورت دهد که کلید‏واژه آن نیز موضوع ایران‏هراسی بوده، اما در نهایت نتایج انتخابات داخلی برای دومین‏بار پاسخ معکوس به تمامی استراتژی‌های نتانیاهو نشان داد.
«‏بی بی» حتی طی ماه‌های گذشته نیز تحرکات معناداری را علیه ایران در منطقه صورت داده و حتی هفته پیش در اظهارنظری جنجالی که با واکنش‌های زیادی در جامعه جهانی نیز مواجه شد صحبت از الحاق شمال بحر المیت، دره اردن، بخش‌هایی از شهر الخلیل و نیز بخش‌هایی بیشتری از کرانه باختری رود اردن مطرح کرده بود.
حالا در چنین شرایطی به گفته برخی از ناظران با به بن‏بست رسیدن تشکیل دولت در اسرائیل، نتانیاهو یا ناچار به کناره‌گیری از مقام نخست‏وزیری است و یا اینکه حزب لیکود برای برون‏رفت از بحران باید وی را از حزب اخراج کند.
دو خبر خوب برای ایران
این موضوع با پیوند خوردن به برکناری هفته گذشته جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دومین خبر خوب دیپلماتیک برای ایران ظرف یک هفته گذشته است. با رفتن احتمالی نتانیاهو دو تن از اعضای مهم و اتفاقاً خطرناک تیم مشهور «بی» از گردونه خارج شدند. کلید‏واژه «‏تیم بی» اکنون ماه‌هاست که پس از مطرح شدنش توسط محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به یکی از نام‌های آشنا در عرصه تحولات بین‌المللی بدل شده؛ تیم متشکل از نتانیاهو، بولتون، بن سلمان و بن زاید بوده که به گفته ظریف کارزاری سخت علیه تشدید فشارها علیه ایران را در طول ماه‌های گذشته آغاز کرده بودند.
فروپاشی «تیم بی» لازم اما ناکافی
در این میان اما هر‏چند رفتن بولتون و متعاقب آن نتانیاهو موضوعی مهم از لحاظ دیپلماتیک برای ایران محسوب می‌شود، اما نباید از نظر دور داشت که رفتن بولتون از کاخ سفید منجر به عادی‏سازی روابط با آمریکا و حتی انعطاف‌پذیری کاخ سفید در مقابل ایران شود. متلاشی شدن « تیم بی» بر قدرت چانه‌زنی و مانور ایران قطعاً خواهد افزود، اما رفتن صرف بولتون به تنهایی در برابر فشار حداکثری آمریکا کافی نیست، زیرا هنوز تعداد ایران‏ستیزان در دستگاه سیاسی و کنگره آمریکا قابل ملاحظه است که ایران‏ستیزی را به تجارتی پرسود برای خود تبدیل کرده‌اند.
از سوی دیگر، هسته سخت قدرت در رژیم صهیونیستی با نتانیاهو یا بدون آن از مسیر تند خود عدول چندانی نخواهد کرد؛ هر‏چند بی‌محابایی نتانیاهو متوقف شود. در این رابطه شاهد بودیم که بنی گاتس رقیب اصلی نتانیاهو که خود ریاست ستاد ارتش رژیم صهیونیستی را هم در کارنامه خود دارد طی سخنرانی خود در لابی صهیونیستی آمریکا « آیپک» به طور علنی ایران را تهدید می‌کند. لذا در این شرایط ناظران معتقدند که هر‏چند جا‏به‏جایی افراد و نقش آنها در سیاست اهمیت دارد، اما لزوماً منجر به تغییر جهت اساسی در راهبردها به‏خصوص در آمریکا و اسرائیل نشده و از این جهت ایران لازم است در شرایط کنونی به بهترین وجه از جای خالی دو عنصر افراطی در واشنگتن و تل‌آویو بهره‌برداری کرده و آن را به منزله شکست حریف تعبیر نکند.
سایر اخبار این روزنامه
آخرین سریال مهران مدیری چقدر انتظارات مخاطبان را برآورده کرد؟ نبرد «مدیری» با «هیولا» سیده‏فاطمه ذوالقدر تحقق مطالبه تامین امنیت زنان در قوه قضاییه ایران به اتهامات آمریکا و عربستان واکش نشان داد اولتیماتوم تهران به واشنگتن «ابتکار» امکان شکستن سلطه دلار در اقتصاد را بررسی کرد افول هژمونی دلار؟! به دنبال انتشار خبر تحصیل غیرقانونی یک فرد در دانشکده دندانپزشکی، موج انتقادها به صدا و سیما و وزارت علوم بالا گرفته حباب سکه به صفر رسیده است طلا همچنان رفیق سرمایه‌های خرد نگاهی به گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا سردار به دایی رسید با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل احتمالا یک نفر دیگر هم از « تیم بی» کنار می‌رود رهبر انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی: جان و دل ملت‌های ایرن وعراق به یکدیگر پیوند خورده است آیت‌الله محسن غرویان: نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد وزیر علوم: تلاش‌ خود را برای آزادی دانشمند ایرانی در بند آمریکا ادامه می‌دهیم از سوی وزیر دفاع مطرح شد رد نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود