ایران به اتهامات آمریکا و عربستان واکش نشان داد اولتیماتوم تهران به واشنگتن

26 مرداد سال جاری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در واکنش به حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) واقع در شرق این کشور را هدف حمله قرار داده بودند. به دنبال حملات بامداد شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، مقام‌های آمریکایی و سعودی روز دوشنبه نوک پیکان اتهامات بی‌پایه را متوجه ایران کردند. مقام‌های آمریکایی، ایران را بدون هیچ مدرکی متهم کردند که در این عملیات دست داشته است. در ادامه اتهامات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه در واکنش به حمله به تاسیسات نفتی عربستان در صفحه توئیترش نوشته بود: «ایران در حمله‌ای بی‌سابقه منبع انرژی جهان را هدف قرار داده است». ایران و دیپلماسی فعال آن ضمن تکذیب و رد اتهامات و ادعاهای واهی آمریکا و همدستان او درباره نقش ایران در حمله به آرامکو هشدار دادند. در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در واکنش به اتهامات این مدعیان با تاکید بر اینکه «به جای اتهام‌زنی، قدرت ملت‌ها را باور کنید و هیچ دولتی در کار نیست بلکه ملت‌ها به پا خاسته‌اند»، گفت: دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند.
واشنگتن و ریاض در حالی انگشت اتهام به سمت تهران نشانه رفتند که جنبش انصارالله یمن، با پذیرش مسئولیت حملات یاد شده، اعلام کرده در واکنش به تداوم حملات جنگنده‌های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور، در عملیاتی تحت عنوان «توان بازدارندگی دوم» تاسیسات نفتی و پالایشگاه‌های بقیق و خریص متعلق به شرکت آرامکو واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داده است. با این حال آمریکا در تلاش است تا اینگونه به دنیا القا کند که ایران در حمله پهپادهای یمنی به عربستان نقش داشته است و رئیس‌ ایالات متحده آمریکا مواضع ضد ایرانی‌اش را بار دیگر با ادعای دست داشتن ایران در حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکو مطرح کرد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این اتهامات با بیان اینکه پالایشگاه نفتی عربستان سعودی را یمنی‌ها زده‌اند، گفت: حرفی که در این زمینه مطرح شده است حرفی بی‌ربط و نادرست است. موسوی با اشاره سخنان وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی‌معنی است. اینگونه اظهارنظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیامی توئیتری در واکنش به ادعای پمپئو علیه ایران نوشت: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل اما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.
واکنش‌ها به اتهامات واهی آمریکا به اینجا ختم نشد و در روز دوشنبه که ترامپ ادعاهایی را علیه کشورمان مطرح کرد، ایران در یادداشتی رسمی به سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد، نسبت به ادعاهای مقامات آمریکا درباره نقش ایران در آرامکو هشدار داد. به گزارش ایرنا، در این یادداشت که به طور رسمی به سفیر سوئیس ارسال شده، تاکید شده است که این حمله کار ایران نبوده و ادعاهای مایک پمپئو و دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه و رئیس‌ ایالات متحده آمریکا تکذیب و محکوم شده است. همچنین ایران در این نامه تاکید کرده است که اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، آن اقدام بلافاصله با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشا تهدید نخواهد بود.
دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند


در همین راستا رئیس‌جمهوری، روز گذشته در جلسه هیئت دولت در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها گفت: دولتمردان آمریکا امروز به جای اینکه فضا را مثبت کنند، در شرایطی که فشار روانی و اقتصادی را علیه ملت ایران روا داشته‌اند، می‌خواهند با اتهام‌زنی فشار تهمت‌زنی حداکثری را علیه ایران اعمال کنند و با حرف‌های بی‌پایه و اساس و بی‌معنا و بدون خریدار در داخل و خارج از ایران این رویه را پیش گرفته‌اند.
روحانی با اشاره به اینکه همه دنیا می‌دانند که مذاکره در شرایط فشار به چه معناست، گفت: هیچ کشوری حاضر به گفت‌وگو در شرایط فشار حداکثری نیست. بلکه مسئولان آمریکایی اگر واقعاً حسن‌نیت داشته و پشیمان شده‌اند، باید برای توبه واقعی صداقت خود را نشان داده و ظلم و فشار به مردم بزرگ ایران را به پایان برسانند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود مقاومت ملت‌های بیدار و هوشیار منطقه را شعله خاموش‌ناشدنی دانست و با تاکید بر اینکه «به جای اتهام زنی، قدرت ملت‌ها را باور کنید و هیچ دولتی در کار نیست بلکه ملت‌ها به پا خاسته‌اند»، تاکید کرد: دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند. روحانی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس سران ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه و آتش‌بس در سوریه در آنکارا‌ گفت: هدف از برگزاری این جلسات و تلاش‌هایی که در چارچوب روند آستانه انجام می‌شود، ایجاد صلح و ثبات در منطقه به ویژه در سوریه، بازگشت آوارگان و زندگی عادی مردم و مبارزه با باقی‌مانده تروریست‌های منطقه است که نشان می‌دهد یک تلاش جمعی در راستای صلح و آرامش منطقه شکل می‌گیرد.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: از طرفی در گوشه دیگری از منطقه عده‌ای به دنبال آتش‌افروزی هستند و این در حالی است که با گذشت سالیان زیاد باید برای همگان روشن شده باشد که مقاومت ملت‌های بیدار و هوشیار منطقه، شعله خاموش‌ناشدنی است. روحانی با بیان اینکه امکان‌پذیر نیست ملت‌هایی را که خود را برای مقاومت آماده کرده‌ و سال‌ها از کشور خود حراست و حفاظت کرده‌اند‌، از مقاومت بازداریم، خاطر‌نشان کرد: عجیب این است که دشمنان منطقه هنوز قدرت این مقاومت را درک نکرده‌اند. رئیس جمهوری افزود: آنها به جای اینکه اعتراف کنند حزب‌الله لبنان دارای توانمندی‌ها و قدرت‌های بالایی هم از لحاظ دانش علمی و نظامی و هم از نظر شهامت در میدان است و یا قبول کنند بخشی از جوانان و ملت رشید عراق تحت عنوان حشدالشعبی به میدان آمده و تروریست‌ها را بیرون رانده و شهرهای شمالی عراق مانند موصل، الرمادی، فلوجه و کرکوک را آزاد کردند و به جای اعتراف به رشد و بزرگی ملت‌های بزرگی نظیر سوریه و یمن، به دنبال این هستند که با اتهام‌زنی اعلام کنند، پشت این ملت‌ها چه کسانی هستند. روحانی با بیان اینکه پشتوانه ملت‌های مقاوم و فداکار منطقه رحمت و نصرت خداوند است، خطاب به بدخواهان مردم منطقه گفت: باید قدرت ملت‌ها را باور کنیم و به جای اینکه همواره به دنبال این باشید که کدام دولت را متهم کنید، بدانید که هیچ دولتی در کار نیست و این ملت‌ها هستند که به پا خاسته‌اند.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز خواهان درگیری در منطقه نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: باید بدانیم که ملت یمن آغازگر درگیری‌ها نبودند، بلکه عربستان سعودی، امارات، آمریکایی‌ها، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی بودند که در منطقه جنگ را به راه انداخته و یمن را ویران کرده‌اند. رئیس جمهوری افزود: چگونه است که وقتی مردم یمن مورد حمله قرار گرفته و سیل اسلحه و مهمات به منطقه روانه می‌شود، هیچ‌کس نباید سخنی بگوید؟ چطور وقتی رئیس‌ ایالات متحده آمریکا اعتراف می‌کند که عربستان سال گذشته 400 میلیارد دلار پول در آمریکا خرج کرده هیچ‌کس نباید حرف بزند، اما وقتی مردم یمن در برابر این همه تجاوز، یک عکس‌العملی نشان داده و نقطه‌ای را زدند، این همه ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌شود.
روحانی اظهار کرد: یمنی‌ها، مدرسه، بیمارستان یا بازار را مورد اصابت قرار ندادند، بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند تا به دشمنان خود هشدار دهند. رئیس جمهوری با بیان اینکه دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: سیاست شما در منطقه همواره بر مبنای جنگ‌افروزی بوده است و از 19 سال گذشته تاکنون هر جا در منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و منطقه خلیج فارس آمدید‌، ناامنی را با خود آورده‌اید. روحانی ادامه داد: بیایید یک بار هم برای ملت‌های منطقه صلح بیاورید. چرا همواره برای ملت‌‌های منطقه باروت می‌فرستید و به آنان کمک نمی‌کنید و پس از آن به دیگر کشورها اتهام‌زنی می‌کنید و این در حالی است که هیچ‌کس این اتهام را باور نمی‌کند. رئیس جمهوری با بیان اینکه واقعیت این است که بدخواهان باید قدرت ملی ملت‌های منطقه را پذیرا بوده و به سمت صلح و آرامش بازگردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که با همه همسایگان خود در شمال، شرق و غرب، روابطی دوستانه، برادرانه و صمیمی دارد، خواهان روابط دوستانه با همسایگان جنوبی خود نیز است.
سایر اخبار این روزنامه
آخرین سریال مهران مدیری چقدر انتظارات مخاطبان را برآورده کرد؟ نبرد «مدیری» با «هیولا» سیده‏فاطمه ذوالقدر تحقق مطالبه تامین امنیت زنان در قوه قضاییه ایران به اتهامات آمریکا و عربستان واکش نشان داد اولتیماتوم تهران به واشنگتن «ابتکار» امکان شکستن سلطه دلار در اقتصاد را بررسی کرد افول هژمونی دلار؟! به دنبال انتشار خبر تحصیل غیرقانونی یک فرد در دانشکده دندانپزشکی، موج انتقادها به صدا و سیما و وزارت علوم بالا گرفته حباب سکه به صفر رسیده است طلا همچنان رفیق سرمایه‌های خرد نگاهی به گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا سردار به دایی رسید با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل احتمالا یک نفر دیگر هم از « تیم بی» کنار می‌رود رهبر انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی: جان و دل ملت‌های ایرن وعراق به یکدیگر پیوند خورده است آیت‌الله محسن غرویان: نماز جمعه نباید در دست سخنرانان جناح خاصی باشد وزیر علوم: تلاش‌ خود را برای آزادی دانشمند ایرانی در بند آمریکا ادامه می‌دهیم از سوی وزیر دفاع مطرح شد رد نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه حاکم می‌شود