جهان از طریق همکاری و تعامل جای بهتری خواهد بود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جهان از طریق همکاری و تعامل سازنده جای بهتری خواهد بود، تاکید کرد: دیگران از ما حمایتی نخواهند کرد. دیگران امنیتی برای ما فراهم نخواهند کرد. دیگران برای ما رفاه به ارمغان نخواهند آورد. اگر می‌خواهیم دیگران برای ما احترام بگذارند باید خودمان به هم احترام بگذاریم.
«محمدجواد ظریف» ظهر امروز در نشست سفرای کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا به مناسبات روز آ. سه. آن گفت: در عصر حاضر که چندجانبه‌گرایی مورد تهدید واقع شده و یکجانبه‌گرایی دستاوردهای ما را طی دهه‌های گذشته به خطر انداخته است، این نشست نشانه‌ای از امیدواری است که جمعی پرانرژی و موفق از اعضای مهم آسیایی می‌توانند در مورد آینده خود فکر کرده و برنامه‌ریزی کنند، دور هم جمع شوند.
وی ادامه داد: این افراد می‌توانند برای پیشرفت جهت آینده‌ای بهتر نه تنها برای شهروندان خود بلکه برای شهروندان جامعه بین‌المللی تصمیم بگیرند.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آ. سه. آن برگزاری پنجاه و دومین سالگرد آسه‌آن درس با ارزشی برای دور هم جمع شدن و هم‌افزایی جهت پیشرفت است، اظهار داشت: آ. سه. آن مثال خوبی برای بقیه کشورها فراهم کرده است به جای آنکه در مقابل هم قرار بگیریم، در کنار یکدیگر ایستاده و باهم فعالیت کنیم، آن وقت تمامی موضوعات در سطح فردی و جمعی بهتر انجام خواهند شد؛ به ویژه درباره این منطقه که برخی تلاش کردند امنیت را از بیرون بخرند و برخی تلاش کردند خودشان را به بیگانگان وابسته کنند.


ظریف با بیان اینکه اهمیت دارد که ثابت کنیم کار کردن با مردم خودمان و همسایگان خودمان موفقیت‌های بهتری به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: ما در ایران احترام ویژه‌ای برای کشورهای حوزه آ. سه. آن و دستاوردهای آن قائلیم. اگر می‌خواهید دیگران به شما احترام بگذارند، بهتر است خودتان احترام همدیگر را نگه دارید و آ. سه. آن مثالی از این احترام است.
وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم همکاری‌های بهتری با کشورهای عضو حوزه آ. سه. آن داشته باشیم، خاطرنشان کرد:من افتخار داشتم به سنگاپور رفته و پیمان مودت و همکاری باآ سه آن را در آنجا امضا و عضویت ایران را اعلام کنم و این نشانه خوبی است که به دوستان‌مان نزدیک‌تر شویم. ما می‌خواهیم این حوزه‌ها را در پیمان مودت و همکاری گسترش دهیم و بتوانیم همکاری‌هایمان را با سازمان‌های منطقه‌ای تقویت کنیم.
دیگران امنیتی برای ما فراهم نخواهند کرد
ظریف با اشاره به حضور دبیرکل سازمان اکو در جمع مهمانان ابراز داشت: حضور ایشان نشان‌دهنده اهمیت سازمان اکو در همکاری میان اکو و کشورهای آسیایی و سازمان‌های مهمی است که همکاری‌ با آنها می‌تواند به صلح توسعه و امنیت منجر شود.
وی با تاکید بر اینکه نظر ایران همکاری و تعامل مثبت است، بیان کرد: ما معتقدیم جهان از طریق همکاری و تعامل سازنده جای بهتری خواهد بود. حضور من امروز در این جلسه به معنای احترام به دستاوردهای دوستان‌مان در آ. سه. آن است. همینطور می‌خواهم از دوستان‌ و همسایگان‌مان خواهش کنم که بدانند هیچ چیزی مانع رسیدن ما به حقیقت و ایجاد همکاری نخواهد شد.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: دیگران از ما حمایتی نخواهند کرد. دیگران امنیتی برای ما فراهم نخواهند کرد. دیگران برای ما رفاه به ارمغان نخواهند آورد. ما اگر می خواهیم دیگران به ما احترام بگذارند باید خودمان به هم احترام بگذاریم.