بن‌بست سیاسی در تل آویو

گروه بین‌الملل: با شمارش آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که روز سه‌شنبه برگزار شد، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو و حزب‌ آبی سفید (ائتلاف ژنرال‌ها) به ریاست بنی گانتس به بن‌بست رسیده است. در همین حال، «لیست عربی مشترک» نسبت به نتایج انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ابراز رضایت و پیش‌بینی کرد، احزاب لیست عربی قدرت سوم پارلمان باشند .
براساس نتایج غیرنهایی، جریان سیاسی وابسته به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست آورد. امری که احتمال پایان حضور ۱۰ ساله نتانیاهو در قدرت را تقویت می‌کند. قبلا یک بار، در آوریل گذشته، انتخابات کنست برگزار شده بود. اما نتایج آن انتخابات به قدری موقعیت نتانیاهو را تضعیف کرده بود که او نتوانست دولت تشکیل دهد. براساس قوانین اسرائیل، هر حزب سیاسی برای تشکیل دولت بایستی بتواند ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند. تا حالا هیچ حزبی، اکثریت را بدست نیاورده است. از این رو، تشکیل دولت در اسرائیل معمولا فرآیندی ائتلافی است. وقتی که دو حزب دارای اکثریت با هم ائتلاف کنند، رئیس جمهور اسرائیل پس از مشورت با سران احزاب پیروز، شخصی را که احتمال می‌دهد توانایی تشکیل دولت را دارد، به این کار مامور می‌کند. در انتخابات آوریل، نتانیاهو نتوانست دولت ائتلافی تشکیل دهد. در نتیجه بار دیگر انتخابات در سپتامبر برگزار شد.
وزن کشی احزاب اسرائیلی
در انتخابات جدید کنست اسرائیل، جریان رقیب نتانیاهو، یعنی حزب آبی-سفید به رهبری بنی گانتس، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، حدود 32 کرسی پارلمان را از آن خود کرد. این تعداد کرسی، تقریبا با کرسی‌های جریان راستگرای نتانیاهو یا همان حزب تندروی لیکود، برابر است و اتفاقا مشکل اصلی همین برابری است. چون این دو جریان، رقیب یکدیگر هستند و بعید است که برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسند. مگر آنکه در اثر اختلافات درونی، انشعاباتی در آن‌ها رخ دهد یا اینکه سایر احزاب کوچک با یکی از این دو حزب اصلی ائتلاف کنند. طبق نتایج اولیه، حزب نتانیاهو تقریبا 32 کرسی را بدست آورده  است.


طبق نتایج اعلام شده، حزب آویگدور لیبرمن به نام «اسرائیل خانه ما» موفق به کسب ۹ کرسی شد.
لیست عربی مشترک نیز ۱۲ کرسی به دست آورده‌ است در حالیکه پیش از این طبق نظرسنجی‌های میدانی که شبکه ۱۳ اسرائیل منتشر کرده بود، این حزب توانسته بود از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست ۱۵ کرسی به دست آورد که در تاریخ احزاب عربی در کنست بی‌سابقه است.
حزب راستگرای «شاس» نیز ۹ کرسی، حزب «یهودوت هتوراه» هشت کرسی، ائتلاف «راستگرا» نیز هشت کرسی، ائتلاف میانه‌روی «کارگر – گیشر»  شش کرسی و اردوگاه دموکراسی پنج کرسی به دست آورده‌اند. نتایج نشان می‌دهند، بدون حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن،‌ نتانیاهو، نخست وزیر قادر نخواهد بود دولت جدید تشکیل دهد.
برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق و رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما»، در این مذاکرات نقش سرنوشت‌سازی ایفا کند. لیبرمن هرچند راستگراست اما با بنیامین نتانیاهو اختلافات جدی دارد.
براساس گزارش اسکای نیوز، طبق نتایج نظرسنجی‌ها، ائتلاف راست‌گرا به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر موقت شانسی برای تشکیل ائتلاف دولتی ندارد.
در این راستا نظرسنجی‌ها از کسانی که در انتخابات رژیم صهیونیستی شرکت کرده‌اند، حاکیست که بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رقیب اصلی او، فاصله نزدیکی دارند و موفق به کسب اکثریت محسوسی نشدند . لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی خواهان تشکیل دولت فراگیر با حضور دو حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و «آبی-سفید» به رهبری بنی گانتس شد. بنیامین نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی خود بیش از هر چیز بر امنیت اسرائیل تأکید کرده بود. او هفته گذشته برای جذب رأی جناح راست افراطی وعده داد که اگر مجددا قدرت را در دست بگیرد، بخش‌های مهمی از کرانه غربی رود اردن را ضمیمه اراضی اشغالی کند.
بنی گانتس که فرمانده سابق ارتش است، می‌گوید که اسرائیل پس از یک دهه حکمرانی بنیامین نتانیاهو، به یک رهبر جدید نیاز دارد که به فساد مالی متهم نباشد. ناظران این انتخابات را نوعی همه‌پرسی درباره شخصیت و عملکرد نتانیاهو می‌دانند.
اهمیت سقوط بی بی
نتانیاهو علاوه بر ارتباط با کانون‌های نفتی مافیایی، ارتباط شخصی گسترده و عمیقی با ترامپ دارد. سطح ارتباط نتانیاهو با مقامات کاخ سفید به نسبت سایر مقامات اسراییلی بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر است. نتانیاهو از دوستان نزدیک پدر جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ است. علاوه‌بر این موضوع، سقوط نتانیاهو امکان رسیدگی قضایی به پرونده‌های فساد مالی او را فراهم می‌آورد و این امر بحران سیاسی کنونی اسرائیل را عمیق‌تر می‌کند.
در همین راستا حساب توییتری واشنگتن پست نوشته بود: «برای نتانیاهو پیروزی در انتخابات، تنها راه فرار از پرونده‌های فساد مالی است.»
روزنامه گاردین نیز با اشاره به نوع سیاست‌ورزی نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات، در سرمقاله چند روز پیش خود نوشته بود: تاکتیک‌های اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای جلب رای در آستانه برگزاری انتخابات نشان‌ می‌دهند که چرا برای اسرائیل بهتر است او از قدرت کنار برود. با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه اسرائیل تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات و رسیدن به دور دیگری از نخست وزیری مستاصل‌تر و اختلاف برانگیزتر می‌شوند. بنیامین نتانیاهو که با لقب «بی.بی» شناخته می‌شود، هیچگاه ترسی از این که دست به یک جنگ کثیف بزند نداشته است. حالا او دوباره رو به این جنگ کثیف آورده و حزب او یعنی حزب لیکود و همپیمانان راستگرایش برای کسب اکثریت ۶۱ کرسی در کنست و برای آن که تا سال‌های بیشتری دوره نخست وزیری او در اسرائیل ادامه یابد، خود را به آب و آتش می‌زنند. با آشنا شدن با تاکتیک‌های مشکل‌دار بنیامین نتانیاهو متوجه می‌شویم که این تاکتیک‌ها غیرقابل‌قبول و لکه‌ ننگی برای «دموکراسی در اسرائیل» هستند. چند روز پیش او از صفحه رسمی‌اش در فیسبوک پیامی را فرستاده و در این پیام به اسرائیلی‌ها نسبت به «خطر عرب‌هایی که می‌خواهند همه ما را اعم از زن و مرد و کودک از بین ببرند» هشدار داد.