به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان امان از «عطسه ایران»

رئیس‌جمهوری آمریکا باز هم از مشارکت می‌گوید، در بدترین شرایط هم دست از معادلات اقتصادی بر نمی‌دارد او با بیان اینکه حمله به تاسیسات آرامکو، حمله به عربستان سعودی بوده است نه ایالات متحده، تاکید می‌کند: «حقیقت این است که اگر ما تصمیم به انجام این کار و حفاظت از آن‌ها بگیریم، سعودی‌ها باید در آن مشارکت داشته باشند، این مشارکت شامل پرداخت هزینه هم می‌شود و آن‌ها کاملا به این مساله واقف هستند.»
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: ترامپ در عرصه جهانی اعتباری برای خود نگذاشته است زیرا با دروغ‌های مکرر، اثبات مواضع آمریکا را دشوار کرده است! این یکی از صدها اظهار نظر رسانه‌های آمریکایی علیه بی ثباتی ترامپ در اظهار نظراتی است که یگانه منبع انتشار آن‌ها توئیتر است. به‌تازگی، ‌هافینگتن پست در گزارشی به بررسی رفتارهای رئیس‌جمهوری آمریکا در عرصه سیاست
خارجی پرداخته می‌نویسد: «جهان برای حرف‌ها و رفتارهای ترامپ، ارزش و اعتباری قائل نیست» مصداق دارد این بررسی و این گزارش! بیست و چهار ساعت بعد از آنکه نوشته بود: «منتظر اظهار نظر رسمی مقامات ریاض می‌مانیم...» می‌نویسد: «حمله‌ای که به عربستان شد، به عربستان بود. به ما نبود. من نمی‌خواهم درگیر شوم اما بعضی مواقع مجبوری! حالا ببینیم نتیجه تحقیقات‌مان چه می‌شود!؟ نگران جنگ نیستم. ما ارتش مجهزی داریم. کلی هم سلاح می‌فروشیم. شما (خطاب به شاهزاده بحرین) حالا قراره کلی از ما سلاح بخرید، مگه نه؟
کمی بعد تر، ایندیپندنت ـ یک روزنامه انگلیسی ـ می‌نویسد: «گنده گویی‌های ترامپ یک بلوف است، سپاه او را در تنگنا قرار داده است.» گنده‌گویی و هرزه گویی، نه به عادت که به بخشی از شخصیت تمامی کاخ سفید نشینان تبدیل شده است. حالا هر شخصیتی که با ترامپ در کاخ سفید همسایه است به خود اجازه می‌دهد از هر دری سخنی بگوید زیرا کمی بعد این حق و اجازه را به خود می‌دهد که آن را تکذیب کند، به گونه‌ای دیگر بیان کند و یا اصلا حاشا کند!


شما حدس می‌زنید این حرف‌ها، بخشی از اظهار نظرات کیست؟:«قولی به سعودی‌ها نداده‌ام! نگفته‌ام ایران مسئول حملات پهپادی به عربستان است.» درست حدس زده اید، ترامپ اما اگر می‌نوشتید یا پاسخ می‌دادید، پمپئو، منوچین یا حتی برایان هوک هم می‌توانستیم چشم بسته پاسخ شما را تایید کنیم! می‌دانید چرا؟ این روزها هر کسی در کاخ سفید ساکن است از راه ادعاهای متناقض امرار معاش می‌کند حتی دونالد ترامپ!
در پاسخ به پرسشی در مورد این که قبلاً ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان دانسته است با صراحت نه! بلکه با وقاحت می‌گوید:«من چنین حرفی نزده‌ام و فقط گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است که البته به‌نظر می‌رسد ایران پشت آن [حملات] باشد ولی با این لحنی که شما گفتید، نگفته‌ام.» در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال جنگ با ایران هم می‌گوید: «به‌ دنبال جنگ با هیچ کسی نیستیم.» این جملات شخصی است که گفته بود ارتش مجهزی داریم و...
>تناقض بخشی از ترس است نه سیاست!
وقتی دادگاه عالی انگلیس درخواست آمریکا برای محکومیت ایران را رد می‌کند و سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید:«کنار متحدان‌مان و عربستان می‌ایستیم» عمیق تر به این سخن پادشاه سعودی که گفته است: «خودمان می‌توانیم از خود دفاع کنیم» پی می‌بریم زیرا می‌دانند ترامپ همان کسی است که خواهد گفت:«وظیفه خود سعودی‌ها است از خودشان دفاع کنند» و اما چرا پمپئو به عربستان می‌رود را باید از لابی‌های صهیونیستی پرسید!
رئیس‌جمهوری آمریکا باز هم از مشارکت می‌گوید، در بدترین شرایط هم دست از معادلات اقتصادی بر نمی‌دارد او با بیان اینکه حمله به تاسیسات آرامکو، حمله به عربستان سعودی بوده است نه ایالات متحده، تاکید می‌کند: «حقیقت این است که اگر ما تصمیم به انجام این کار و حفاظت از آن‌ها بگیریم، سعودی‌ها باید در آن مشارکت داشته باشند، این مشارکت شامل پرداخت هزینه هم می‌شود و آن‌ها کاملا به این مساله واقف هستند. ایران به توئیت‌های ترامپ اهمیتی نمی‌دهد.»
پاسخ را اما از خودِ آمریکا بیرون می‌آوریم از زبان «ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا که ضمن انتقاد از توئیت‌های تند ترامپ در پی حمله به تاسیسات آرامکو تاکید می‌کند:«ترامپ مقصر افزایش تنش‌ها با ایران است و ایران هم اهمیت چندانی به پیام‌های توئیتری وی نمی‌دهد.»
>غوغایی از اخبار ضد آمریکایی
در رسانه‌های غربی و بین‌المللی!
وزیر خارجه فرانسه گفته:«پاریس هیچ ادله‌ای دال بر اینکه پهپادهای استفاده‌شده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان از کجا آمده‌اند در دست ندارد.»، «دولت انگلیس رای دادگاه علیه فروش سلاح به عربستان را نقض کرد.»، «پس از حملات پهپادهای حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، رسانه‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که دوران برتری هوایی آمریکا و متحدانش در منطقه نسبت به ایران درحال پایان است.» این جمله اخیر دستپختِ گری سیک، مقام پیشین امنیتی آمریکا است و اما خبر رسیده اگر چه پادشاه گفته بود» خودمان از خودمان دفاع می‌کنیم اما «عربستان انتقال نفت به بحرین را متوقف کرده است.» و این یعنی نمی‌تواند!
«سی ان ان نیز هشدار می‌دهد اگرچه ایران مشارکت در این حملات را رد کرده است و تاکنون نیز بازرسان این موضوع را تایید نکرده اند، اما این حملات باید به عنوان هشداری به آمریکا درنظر گرفته شود که ایران می‌تواند با فعال کردن تاکتیک‌های جنگ نامتقارن خود نظیر ارسال اطلاعات، فناوری و پهپادهای پیشرفته به گروه‌های هم پیمانش در منطقه، منافع آمریکا را با تهدیدات جدی تری مواجه سازد، بحران خودساخته‌ای که ترامپ با چند اقدام اشتباه آن را ایجاد کرده و اکنون نیز خود مسوول رفع آن است.»
در این میان فرانسوی‌ها هم آمریکایی‌ها را بی‌نصیب نمی‌گذارند: «شواهدی درباره مبدا پرواز پهپادها به سمت تاسیسات آرامکو وجود ندارد!» و این خط بطلانی بر تمامی ادعاها است از ادعاهای ترامپ و پمپئو تا ادعای وزیر جوگیر شده انرژی ایالات متحده آمریکا!
>میانجیگری؛ تلاشی بی فایده
یا تاکتیکی نخ نما شده!؟
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است: «ایران و عربستان سعودی از روسیه درخواستی برای میانجیگری (برای حل اختلافات خود) نکرده‌اند. کمی بعد از آلمان، پیشنهاد تاسیس "خط تلفن‌ قرمز" میان ایران و عربستان را مطرح می‌کند یعنی در اصل، سیاستمداران آلمانی خواستار میانجیگری آلمان در کشمکش‌های خاورمیانه هستند.
انصارالله در رد محکومیت‌های بین‌المللی علیه حمله آرامکو بیانیه صادر می‌کند و این یعنی گمانه‌زنی‌ها و ادعاهای پوچ باید پایان پذیرد: «جامعه جهانی با چه منطقی به خود اجازه می‌دهد که به نفع متجاوز بیانیه محکومیت‌آمیز صادر کند، اما در برابر جنایت عربستان در حق ملت یمن و فاجعه انسانی سکوت کند؟ محکوم‌کنندگان عملیات پهپادی یمن، در واقع خودشان را محکوم کردند و طرفداری ذلت‌بار خود از یک کشور متجاوز را نشان دادند. نفت، گران‌تر و ارزشمندتر از خون مردم یمن نیست. ملت یمن بی‌وقفه و با تمام توان خود در برابر تجاوزات و محاصره دشمن می‌ایستد و در صورت ادامه این تجاوزات، عملیات دفاعی یمنی‌ها در مرحله آینده شدیدتر و سخت‌تر خواهد بود. ژاپن: حوثی‌ها پشت حمله به تاسیسات نفتی عربستان هستند.
ژاپنی‌ها مثل همیشه محتاط عمل می‌کنند با نمی‌دانیم و حدس می‌زنیم سعی می‌کنند برای ثبت در تاریخ چیزهایی گفته باشند مثل اظهارات وزیر دفاع ژاپن که گفت: «به احتمال خیلی زیاد انصارالله یمن، عملیات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان را انجام داده است. نمی‌دانیم پهپادهای به‌کار رفته در حمله به تاسیسات آرامکو از کجا آمده‌اند.»
آنچه رویترز نوشته حکایت از آن دارد که عمق فاجعه، حدس زدنی نیز نیست: «حمله 10 پهپاد به پالایشگاه‌های سعودی، صادرات نفت سبک این کشور را از کار انداخته و سعودی‌ها مجبور شدند به جای آن نفت سنگین به منطقه آسیا بفرستند. شرکت نفتی آرامکو نوع نفت خود را که از طریق نفتکش به آسیا منتقل می‌کند از نفت سبک به نفت سنگین تغییر داده است.»
>امان از عطسه ایران!
همچنین شرکت مشاوره‌ای انرژی اسپکت اعلام کرده: احتمالاً نفت سبک و فوق العاده سبک آرامکو تحت تاثیر نفوذ سولفید هیدروژن کیفیت خود را از دست داده است.» و از این چند جمله یاد طعنه تلخ مشاور وزیر دفاع کویت می‌افتیم که نوشته بود: «ایران عطسه کرد، نصف صادرات نفت شما متوقف شد.» او واضح تر نیز می‌نویسد: «چطور می‌خواهید با ایران بجنگید؟ بعضی این حرف مرا خیانت تلقی می‌کنند و برخی ندامت چون حقیقت تلخ است. جنگ با یک دشمن قوی خودکشی است. ترامپ را تایید نکنید چون در صورت جنگ اثری از نفت نمی‌ماند و برمی گردیم به صحرانشینی!»
>ترامپ؛ تحلیلگران ایرانی را سربلند کرد!
از همه این نقل قول‌ها و خبرها و تحلیل‌ها، معتقدیم تحلیلگران ایرانی به ترامپ بدهکار هستند، مدیونند زیرا همان گونه‌ای رفتار کرد که آن‌ها حدس زده بودند و نه آن گونه‌ای که از یک رئیس جمهور کشوری به نام ایالات متحده آمریکا انتظار می‌رفت و باید حق داد به‌هافینگتن پست که بنویسد: «ترامپ در عرصه جهانی اعتباری برای خود نگذاشته زیرا با دروغ‌های مکرر، اثبات مواضع آمریکا را دشوار کرده است!
ترامپ: به دنبال جنگ با ایران نیستم
پادشاه عربستان: می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم
رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که نگفته ایران مسئول حملات به سعودی است.دونالد ترامپ در نشست خبری با ولیعهد بحرین تصریح کرد به محض تکمیل اطلاعات، رسانه‌ها در جریان قرار خواهند گرفت. ترامپ در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اینکه ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان دانسته است، گفت: «من چنین حرفی نزده‌ام و فقط گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است که البته به‌نظر می‌رسد ایران پشت آن حملات باشد ولی با این لحنی که شما گفتید، نگفته‌ام.» رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه به دنبال جنگ با ایران نیست اما برای هر گونه درگیری آماده است، گفت پمپئو و دیگر مقاماتش به زودی برای مشورت به عربستان سعودی می‌روند.رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که او قول نداده که آمریکا از عربستان سعودی حفاظت خواهد کرد. ترامپ افزود به آنها حمله شده است نه به ما، اما یقینا به آنها کمک خواهیم کرد. آنها از متحدان بزرگ ما هستند و بیش از 400 میلیارد دلار در سال گذشته در کشور ما هزینه کرده‌اند. یک و نیم میلیون شغل، ایجاد و به ما کمک کردند. وی درباره افزایش قیمت بنزین در آمریکا که پس از خروج از برجام رخ داد، گفت: به پادشاه زنگ زدم و گفتم که قیمت بنزین در کشور ما زیاد است و همه می‌دانید که پس از آن، قیمت بنزین کاهش یافت. هیچ رئیس جمهوری دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد، هیچ رئیس جمهوری دیگری قادر به این کار نبود یا حتی قادر نبود تلاش کند، اما این کار را کردم. به گزارش انتخاب؛ رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد مجبوریم با سعودی‌ها بنشینیم و درباره برخی چیزها کار کنیم. از این رو مایک پمپئو و دیگر مقامات برای مشورت به عربستان می‌روند. ترامپ بار دیگر تاکید کرد: به دنبال درگیری جدید نیستم اما ممکن است بعضی وقت‌ها مجبور باشیم. پیامی برای ایران ندارم، اما هیچ عجله‌ای در کار نیست، ما وقت زیادی داریم. ممکن است یک پیام قوی داشته باشم یا حتی هیچ پیامی نداشته باشم. در همین راستا روز گذشته «ملک سلمان» پادشاه سعودی نیز در نشست شورای وزیران سعودی مدعی شد که حملات تلافی‌جویانه روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو نه تنها این کشور، بلکه اقتصاد جهانی را نیز تهدید می‌کند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) او به طور رسمی از جامعه جهانی خواست تا اقدامات لازم و قاطع برای توقف این حملات را در پیش بگیرند. پادشاه سعودی سپس در موضع متناقض مدعی شد که این کشور توان دفاع از خود در برابر حملات را دارد و از خاک و تاسیسات خود در برابر هر گونه تهاجمی از هر جایی که باشد را دارد. ملک سلمان همچنین اذعان کرد که میزان تخریب حملات روز شنبه بی سابقه بوده و در ادامه ادعا کرد که این حملات در درجه اول امنیت بین‌المللی و ذخایر انرژی جهانی را تهدید می‌کند. او باز هم مدعی شد که از سلاح‌های ساخت ایران برای حمله تاسیسات آرامکو استفاده شده است.