ابتکارات جدید در روابط اقتصادی تهران - آنکارا

ایران و ترکیه مصمم به گسترش و تعمیق روابط تجاری با یکدیگرند و این مسیر قرار است با راهکارهای ابتکاری و مشارکت بخش خصوصی طی شود. به این منظور بیست و هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است و امروز نیز ادامه خواهد داشت. این کمیسیون مشترک که هیأتی بلندپایه از مسئولان اقتصادی، دولتی و بخش خصوصی دو کشور در آن حضور دارند، راهکارهای توسعه روابط و همکاری‌‌ها و رفع هرگونه موانع احتمالی را در دستور کار خود دارد. در این راستا رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه روز گذشته با وزیر انرژی ترکیه و همتای خود در کمیسیون مشترک دیدار کرد.
محمود واعظی در این جلسه با قدردانی از برگزاری خوب و موفق اجلاس سه‌جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه در خصوص سوریه که در آنکارا برگزار شد، گفت: حضور و مذاکرات دوجانبه رؤسای جمهوری دو کشور فرصت ارزنده‌ای بود تا وزرا و هیأت همراه با همتایان ترک خود دیدار و در خصوص راهکارهای توسعه روابط و همکاری‌‌ها و رفع هرگونه موانع احتمالی رایزنی کنند. رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه، گفت: رؤسای جمهوری دو کشور پنج سال پیش برای روابط تجاری دو کشور به میزان 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری کردند که به‌رغم تحریم‌های ظالمانه امریکا، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای تحقق این هدف وجود دارد.  واعظی با تأکید بر اینکه «مهم‌ترین اولویت کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه، تسریع درعملیاتی کردن توافقات دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و تجاری است»، افزود: ایران هیچ محدودیتی در توسعه و تعمیق همکاری‌ با ترکیه ندارد و به‌رغم همه مشکلاتی که تحریم غیرقانونی امریکا به وجود آورده است، با فعال‌تر شدن بخش خصوصی به همراه راهکارهای ابتکاری، مسیر توسعه روابط ادامه خواهد یافت.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه، استفاده از پول ملی و برقراری پیام‌رسان‌های اختصاصی بین سیستم مالی دو کشور در روابط فی‌مابین و همچنین توسعه همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه با سایر کشورهای همسایه را موجب تحرک در روابط اقتصادی و تأمین منافع دو ملت و منطقه دانست.  فاتیح دونمز، وزیر انرژی ترکیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور نیز در این دیدار، هدف‌گذاری رؤسای جمهوری ایران و ترکیه برای تجارت 30 میلیارد دلاری در سال را واقع‌بینانه خواند و گفت: دولت ترکیه تمام تلاش خود را برای حفظ و توسعه مناسبات اقتصادی و تحقق موافقتنامه‌های فی‌مابین انجام خواهد داد. وی با اشاره به این‌که «رئیس جمهوری و مسئولان دولت ترکیه بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران را قبول ندارند»، افزود: اجلاس آنکارا و ملاقات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نشان داد که اراده دو دولت توسعه روابط در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی است. وزیر انرژی ترکیه تأکید کرد: دستور کار بخش دولتی و خصوصی ترکیه حرکت به سمت چشم‌اندازی است که رؤسای دو کشور توافق کرده‌اند و ما از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.