داربست‌های مرگ!


فوتبال ایران و باز‌ هم یک اتفاق تلخ؛ این بار سهل‌انگاری، کوتاهی، خیانت و یا هر‌چه که بخواهید اسمش را بگذارید جان یک پسربچه 8 ساله را گرفت! دوشنبه سرنوشت برای فوتبال ایران یک سناریوی تلخ دیگر را نوشته بود و این بار نقش اول این درام فوتبالی عماد صفی‌یاری 8 ساله بود که پس از دیدار تیم پرسپولیس و صنعت‌نفت قصد عبور از گیت‌های بلیت‌فروشی الکترونیک را داشت که دچار برق‌گرفتگی شد و جان به‌ جان آفرین تسلیم ‌کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به جزئیات این اتفاق تلخ.
 علت حادثه
گزارش‌های میدانی پس از این حادثه نیز نشان می‌دهد که عماد ۸ ساله در هنگام خروج از گیت داربست‌های فلزی خروجی ورزشگاه آزادی و در اثر تماس صورتش با این میله‌های فلزی، دچار برق گرفتگی شده و جانش را از دست داده است. بعد از حادثه برق‌گرفتگی برخی از کانال‌ها و سایت‌ها ایراد در برق‌کشی گیت‌های ورزشگاه را علت اصلی این حادثه عنوان کردند اما بعد از بررسی‌های اولیه مشخص شد که ایراد از گیت‌ها نبوده و برق‌گرفتگی از طریق داربست‌های نصب شده قبل از ورودی گیت‌ها بوده است. پیمانکاری که داربست‌های فلزی را نصب کرده بود، برای محکم کردن نرده‌های داربست آن‌ها را به یکی از تیرهای برق نصب می‌کند و در ادامه به‌خاطر خیس بودن زمین این اتفاق رخ می‌دهد.
 داربست‌های مرگ!


در‌حال حاضر همه سهل‌انگاری پیمانکاری که داربست‌ها را نصب کرده، دلیل اصلی فوت عماد 8 ساله می‌دانند اما باید قبل از آن این موضوع هم مورد بررسی قرار بگیرد که دستور نصب چنین داربست‌هایی از سوی کدام یک از نهادهای ذی‌ربط صورت گرفته و اصلا چه لزومی داشته که قبل از گیت‌ها داربست نصب شود؟! بررسی‌های خبرنگار خراسان ورزشی بعد از دیدار تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت گویای این موضوع است که برای کنترل هواداران، کارشناسان، نیروی انتظامی و مسئولان ورزش به این نتیجه رسیدند که قبل از ورود به گیت‌های ورزشگاه آزادی و برای کنترل و بررسی بلیت و کارت ملی تماشاگران، داربستی به فاصله‌150‌متر از گیت‌ها نصب شود تا بتوانند کنترل بهتری بر هواداران داشته باشند. اما در کدام ورزشگاه و در کجای دنیا برای کنترل هواداران داربست نصب می‌شود؟! آیا این داربست‌ها در بازی‌های شلوغی مثل دربی توان مقاومت در برابر فشار و ازدحام هواداران را خواهند داشت؟! شاید اگر این اتفاق تلخ برای عماد 8 ساله نمی‌افتاد،یک هفته بعد در دربی فاجعه‌ای بزرگ‌تر رخ می‌داد و همین داربست‌ها با خراب شدن روی سر هواداران قربانیان بیشتری می‌گرفتند.
 بازداشت پیمانکار
سردار کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت درباره تحقیقات پلیسی در رابطه با این ماجرا گفت: «‌پس از وقوع این حادثه‌ در ورزشگاه آزادی با حضور ماموران کلانتری 141 شهرک گلستان و تیم تشخیص هویت، تحقیقات اولیه تحت نظارت مقام محترم قضایی آغاز شد. با دستور قضایی پیمانکار نصب داربست پس از این حادثه دستگیر شد که در کلانتری بازداشت است.‌» به گفته این مقام انتظامی تحقیقات تکمیلی در راستای شناسایی مقصر یا مقصران احتمالی دیگر در جریان است.
 احضار رئیس شرکت تجهیز
حراست فدراسیون فوتبال ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق از این ‌اتفاق تلخ‌ در ورزشگاه آزادی برای یک کودک ۸ ساله، خواهان ارایه توضیحاتی در این باره در اسرع وقت شد. در همین‌راستا رئیس شرکت تجهیز، مدیر ورزشگاه آزادی و نماینده باشگاه پرسپولیس (به‌عنوان میزبان این‌ دیدار‌) به حراست وزارت ورزش احضار شدند.
 باز هم پایان باز؟!
همیشه اتفاق‌های تلخ فوتبال ایران پایان بازی داشته و بعد از مرگ قهرمان داستان، نه خبری از معرفی مقصر و مقصران می‌شود و نه خبری از استعفا و تغییر؛ دقیقا مثل فیلم‌هایی که کارگردان با باز نگه داشتن پایانش به مخاطبان نوید این را می‌دهند که قسمت دوم فیلم هم ساخته و اکران خواهد شد. اتفاقات تلخ پایان فصل لیگ هجدهم فوتبال نشان داد که مقوله امنیت در برگزاری رقابت‌های فوتبال چندان جدی گرفته نشده و متولیان برگزاری رقابت‌های فوتبال برنامه اجرایی و امنیتی مدونی برای برگزاری رقابت‌ها ندارند و گویا قرار است این سریال تلخ در لیگ نوزدهم هم ادامه داشته باشد. درگذشت پسر بچه‌ای ۸ ساله آن هم به واسطه نصب امکانات حادثه‌زا موضوعی نیست که به راحتی قابل توجیه‌ باشد. اکنون قوه قضاییه و نهادهای نظارتی نقش مهمی در روشن شدن واقعیت و معرفی متخلف یا متخلفان احتمالی این حادثه دارند.