بازخورد شرارت در کاخهای شیشه‌ای

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وعده‌های شتابزده برای اعلام حمایت بی‌قید و شرط از سعودیها را پس گرفت و اعلام کرد «قول نمی‌دهم بتوانیم از سعودیها حمایت نظامی کنیم. آنها بایستی پول بیشتری برای این قضایا بپردازند». اشاره ترامپ به رقم 500 میلیارد دلاری خریدهای نظامی سعودیها از آمریکا بود که به نظر ترامپ کافی نیست و به خاطر اوضاع کنونی بایستی رقم بیشتری به آمریکا پرداخت شود.
این موضع جدید ترامپ نشان می‌دهد که آمریکا حوادث اخیر را نیز فرصتی برای طرح مطالبات بیشتر تلقی کرده و در واقع از بحران کنونی در عربستان استقبال می‌کند. علاوه بر این واشنگتن با این موضع جدید خود نشان داده که تلاش می‌کند سمت و سوی جهت‌گیریهای سیاسی – تبلیغاتی را از اصل موضوع یعنی از جنگ خانمانسوز یمن منحرف کند و در مسیری قرار دهد که منافع آمریکا را تامین نماید. متاسفانه واکنش‌های فوری متحدین آمریکا نشان داد که آنها هم دقیقاً در همین راستا حرکت کرده‌اند و به جای تمرکز بر جنگ یمن، مسائل انسانی و شرارتهای 4 ساله ائتلاف سعودی و تبعاتش، بر روی خواسته‌ها و منافع متجاوزین تمرکز دارند. سرعت و جهت‌گیری غیرانسانی واکنش‌ها به وضوح ثابت کرد که در ملاحظات سیاسی غرب، مسائل انسانی و سرنوشت مردم مظلوم یمن کوچکترین جایگاهی ندارد و جنایات جنگی ائتلاف بدنام سعودی در این جنگ 4 ساله تعمداً نادیده گرفته شده است. این نکته حتی مواضع رسمی سازمان ملل را هم دربر می‌گیرد و «بان کی‌مون» دبیرکل سابق سازمان ملل با دریافت رشوه از سعودیها، گزارش رسمی تحقیقات سازمان ملل درباره کشتار زنان و کودکان یمنی توسط ائتلاف سعودی را پس گرفت و اصل قضیه کشتار و جنایات جنگی سعودیها را انکار کرد!
برای لحظه‌ای تصور کنیم که اگر این جنگ 4 ساله توسط یمنی‌ها آغاز شده بود و یمنی‌ها برای نخستین بار به سوی خاک عربستان آتش گشوده بودند، آیا باز هم واکنش غرب اینگونه بود؟ آیا باز هم آنها برای 4 سال نسبت به تمامی فجایع و جنایات جنگی به کلی بی‌اعتنا می‌بودند؟ امروزه به وضوح شاهدیم که مسائل انسانی، محاصره زمینی – دریائی و هوائی یمن مورد غفلت عمدی قرار گرفته است و قحطی، گرسنگی و سوءتغذیه 21 میلیون یمنی، احساس کسی را در غرب جریحه‌دار نمی‌کند و اگر یمنی‌ها آغازگر جنگ می‌بودند، قطعاً چنان تهاجمی حتی یک روز هم تحمل نمی‌شد که می‌بینیم نشد.
واکنشهای شتابزده، اظهارنگرانیها و اعلام رسمی محکومیت اقدامات یمن در یک واکنش تلافی‌جویانه علیه عربستان که تقریباً در غرب و در میان طیف متحدین آمریکا عمومیت دارد، نشانگر آنست که موضوع قتل‌عام 150 هزار یمنی و تخریب کامل زیرساختها از جمله بیمارستانها، درمانگاهها، منابع آب و بمباران مراکز تجمع انسانی از جمله بازارها، مراسم عزا و عروسی و بمباران مدارس به کلی و تعمداً نادیده گرفته می‌شود و حتی مسئله فرعی و حاشیه‌ای هم نیست و فقط آنها به منافع و مطامع خود می‌اندیشند و بس.


با وجود این، حملات پهپادی ارتش یمن و نیروهای مقاومت به دو پالایشگاه عظیم آرامکو در عربستان، تلنگری به سعودیها و حامیان ماوراء‌بحاری آنهاست که استراتژی جنگی ارتش یمن از فاز دفاعی عبور کرده وارد فاز تهاجمی و بازدارنده شده است. حامیان عربستان که امروزه از امنیت انرژی سخن می‌گویند، قطعاً واقفند که عربستان یکباره به گلوگاه تامین 11 میلیون بشکه نفت روزانه برای تزریق به بازار جهانی نفت تبدیل نشده بلکه این جنگ وحشیانه برای 4 سال در کنار منابع عظیم نفتی جهان و در کنار گذرگاه کلیدی و استراتژیکی در جریان است که شوک وقفه یکروزه آنرا هم دنیا باور نداشت. هیچکس در طول این دوره 4 ساله نگفت که جنگ یمن بر بازار جهانی نفت و «امنیت انرژی» اثر می‌گذارد. هیچکس حتی یک لحظه نگران واکنش های تلافی‌جویانه ملتی تحت ستم نبود که ممکن است بر صنعت نفت متجاوزین سعودی اثرگذار باشد.
اکنون که شاهد بازخورد شرارت سعودیهای مستقر در کاخهای شیشه‌ای هستیم، ناگهان حامیان ائتلاف سعودی به فکر امنیت انرژی افتاده‌اند که چرا یمنی‌ها به سمت پالایشگاههای آرامکو هدفگیری کرده‌اند. پالایشگاههائی که تامین‌کننده هزینه‌های جنگی ائتلاف سعودی در یمن محسوب می‌شوند. شلیک پهپادها به سوی شریان حیاتی ائتلاف می‌تواند زنگ خطر را درون دربار سعودی و کاخ سفید به صدا درآورد که می‌بینیم درآورده است. وقتی «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا ضمن اعلام محکومیت حملات تلافی‌جویانه ارتش یمن، آنرا تهدید امنیت انرژی جهان و تهدیدی مستقیم علیه بازار جهانی نفت معرفی می‌کند و از همه کشورها می‌خواهد که از سیاستهای واشنگتن پیروی کنند و با آمریکا در این زمینه همراه شوند، در واقع تلاش می‌کند تا یکبار دیگر ائتلافی برای تامین اهداف جدید واشنگتن و با هدف سرپوش گذاشتن بر فجایع جنگی در یمن تشکیل دهد. با وجود این استقبال سرد جامعه جهانی از این پیشنهاد بدین معنی است که آنها حوادث اخیر در عمق خاک عربستان را بازخورد شرارتهای دربار سعودی در کاخهای شیشه‌ای ارزیابی می‌کنند و به مصلحت خود نمی‌دانند که در این ماجرا دخالتی داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
آمادگی بانک‌های اروپایی برای ورود به ساز و کار «اینستکس» رئیس کل بانک مرکزی: ارتباط بانکی ایران و روسیه با سامانه «سپام» برقرار شده است رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه: همه مسئولان یکصدا معتقدند با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد ترامپ: وظیفه خود سعودی‌هاست از خودشان دفاع کنند معاون اول رئیس جمهور: موافقت رهبر انقلاب با برداشت 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان بازخورد شرارت در کاخهای شیشه‌ای لودریان: فرانسه مدرکی در مورد مبداء پرواز پهپادها به سوی عربستان ندارد پوتین: برجام هنوز زنده است و جایگزین ندارد پس از 7 سال کشمکش ‏دادگاه انگلیس درخواست آمریکا علیه ایران را رد کرد ازسوی دکتر جهانگیری انجام شد؛ انتصاب دکتر سیمایی صراف به عنوان دبیر هیات دولت در گفت‌و‌گوی تلفنی؛ دکتر ظریف و همتای انگلیسی او آخرین تحولات اجرای برجام را بررسی کردند سخنگوی وزارت امور خارجه سفر هیئت طالبان به ایران را تایید کرد روحانیت و ضرورت حرکت اصلاحی (2)