عقب‌نشینی تاکتیکی ترامپ توهم هالیوودی ریاض

رئیس‌جمهوری آمریکا مواضع ضد ایرانی‌اش را باری دیگر با ادعای دست داشتن ایران در حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکو مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا،‌ روز دوشنبه با ادعای این که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است، گفت که او او می‌خواهد از یک درگیری نظامی با تهران جلوگیری کند و تاکید کرد که او به دیپلماسی تمایل دارد و ضربه این حمله را به بازار جهانی کم اهمیت جلوه داد.
وقتی ار ترامپ پرسیده شد که آیا ایران در حمله روز یک‌شنبه که موجب خسارت وارد کردن به میزان زیادی از بازده نفتی عربستان سعودی شد، دست داشته است یا نه، گفت که «این طور به نظر می‌رسد». وی چند لحظه توقف کرد بدون تایید قطعی افزود: « فعلا در حال بررسی است.»
رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که آمریکا توان نظامی هولناکی داشته و در صورت نیاز، آماده جنگ است و در این باره گفت: «با وجود تمام چیزهایی که گفته شد،  ما بدون شک مایلیم که از جنگ دوری کنیم.»


وی همچنین ادعای تمایل ایران برای رسیدن به توافقی جدید را دوباره مطرح کرده و گفت: «من می‌دانم که آن‌ها می‌خواهند توافقی را انجام بدهند. زمانی می‌رسد که این کارساز شود.»
انتقاد ایلهان عمر
«ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره آمریکا از ایالت مینه سوتا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت مشخص شدن عامل حمله به تاسیسات عربستان، واشنگتن آماده پاسخگویی است و اینکه آیا اقدام نظامی واکنش مناسبی است، تاکید کرد: این کنگره است که طبق قانون اساسی اختیار اعلام جنگ دارد. رئیس جمهور چنین اختیاری ندارد.
وی ادامه داد: از نظر من باید اطمینان یابیم که مردم آمریکا متوجه خواهند شد که این دولت که درباره نقشه‌های آب‌وهوایی یا تعداد جمعیت‌ها دروغ می‌گوید، نمی‌تواند برای اینکه اطلاعات کامل مورد نیاز برای آغاز یا عدم ورود به جنگ با ایران را به ما بدهد، قابل اعتماد باشد.
این نماینده دموکرات همچنین گفت: ما در موضعی نیستیم که به جنگ بی پایان دیگری فکر کنیم و من واقعا امیدوارم که همکارانم در کنگره به این دولت فشار بیاورند تا عقب نشینی و معین کند که چگونه می‌توانیم از دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها استفاده کنیم.
ایلهان عمر در پاسخ به سوالی درباره توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ نیز گفت: من فکر نمی‌کنم که ایران اهمیتی به آن بدهد. از نظر من بخش زیادی از دنیا اهمیتی به آن نمی‌دهند. من معتقدم که این رئیس جمهور و دولتش حرف‌های زیادی می‌زندد و به درستی نمی‌دانند که پیامد این کارشان در سطح جهانی چیست.
وی افزود: وقتی به درباره روابط با ایران فکر می‌کنی، شاهد هستی که ما برای بهبود این ارتباط بسیار تلاش کردیم تا اطمینان یابیم که آنها پای میز (مذاکره) می‌آیند اما یکی از کارهایی که این دولت در ابتدا انجام داد، این بود که آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند. اگر ما تحریم‌هایی را که طبقه متوسط در ایران را تحت فشار قرار داده، باز نمی‌گرداندیم هیچ یک از این اتفاقات نمی‌افتاد. این وضعیت دو کشور را در معرض جنگ قرار داده است.
این نماینده مسلمان کنگره آمریکا همچنین درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان و عامل این حادثه گفت که ریاض به دلیل جنگی که اکنون با یمنی‌ها دارد نمی‌تواند برای اطلاعاتی که درباره این حمله می‌دهد، قابل اعتماد باشد.
توهم هالیوودی سعودی
در ادامه ادعاعا و توهمات مقامات آمریکایی علیه ایران، وزارت خارجه عربستان مدعی شد که در حملات اخیر به پالایشگاه‌های نفت سعودی از سلاح ایرانی استفاده شده است.به گزارش اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای  با بیان این که حملات بی سابقه به پالایشگاه‌های نفت عربستان منجر به توقف 50 درصد از تولید شرکت آرامکو شد، مدعی شد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد ایران در این حملات دست دارد.
در این بیانیه همچنین ادعا شده است که این حمله در ادامه تجاوزهای پیشین به ایستگاه های پمپاژ شرکت آرامکو با استفاده از سلاح ایرانی انجام شد.
وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن تقدیر و تشکر از تمام طرف ها و سازمان هایی که این حملات را محکوم کردند اعلام کرد: عربستان توانایی دفاع از خاک و ملت خود در برابر این تجاوزها را دارد و تمام اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.
از سوی دیگر، «ترکی المالکی» ، سخنگوی رسمی ائتلاف عربی نیز مدعی شد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که در حمله به پالایشگاه های نفت آرامکو از سلاح ایرانی استفاده شده است.
میانجی گری کرملین
«دمیتری پسکوف» در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه ایران درباره دست داشتن در حمله به آرامکو گفت که مسکو با اتهامات و نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده موافق نیست.
به نوشته روزنامه نشنال پست، کاخ کرملین روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسکو در پی حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان، درخواستی رسمی برای میانجیگری میان عربستان سعودی و ایران دریافت نکرده است.
پسکوف در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که مسکو هیچ اطلاعاتی درباره این حمله دریافت نکرده است که بتوان با کمک آن به نتیجه‌ای نهایی درباره این رخداد رسید.
وی افزود: ما موافق هیچ‌گونه اتهامات و یا نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده درباره این که چه کسی مسئول این حمله می‌باشد، نیستیم.
دروغ حداکثری
به گزارش ایسنا، صبح روز شنبه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله پهپادهایی قرار گرفت که به گفته مقامات سعودی، در نتیجه آن حدود نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شده است. حوثی‌های یمن مسئولیت انجام این حمله را بر عهده گرفتند.
با این حال مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از وقوع حمله بدون ارائه کوچک‌ترین سند و شواهدی در پیامی توئیتری مدعی شد: ایران اکنون حمله‌ای بی‌سابقه به این تأمین‌کننده انرژی جهان داشته است. مدرکی دال بر این که این حملات از یمن انجام شده، وجود ندارد!
این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی طی روزهای گذشته از سوی برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت در حمله به این تاسیسات نفتی  در عربستان را رد کرده است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای پمپئو تاکید کرد: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» (علیه ایران) شکست خورده است، به «دورغ حداکثری» روی آورده است.
ظریف افزود: آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.