گزارش «همدلی» از حال و هوای بازار لوازم‌التحریر در آستانه مهر نوشتن پرهزینه شد

همدلی| در حالی 14 میلیون دانش‌آموز امسال سرگرم خرید لوازم مورد نیاز برای حضور در کلاس‌های درس هستند که سایه گرانی به بازار لوازم‌التحریر هم رسیده است. گذری بر کوچه‌ها و خیابان‌هایی که بساط دفتر و کیف برای فروش پهن کرده‌اند نشان از رشد چند برابری قیمت‌ها نسبت به سال گذشته دارد و برخی از خانواده‌ها پاسخگوی نیازهای فرزندان خود نیستند. در روزهایی که نرخ تورم از 40 درصد هم عبور کرده و درآمد اقشار ضعیف جامعه به دو میلیون تومان هم نمی‌رسد، گرانی در این بازار حسابی خبرساز شده و این سوال را در میان اذهان عمومی ایجاد کرده که یک خانواده چهار نفره در کنار هزینه‌های اجاره‌بها، آب، برق، تلفن، خوراک و پوشاک چگونه می‌تواند بابت خرید یک کیف مدرسه صدها هزار تومان پول پرداخت کند. آنطور که یکی از والدین در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «قیمت کیف مدرسه سال گذشته 100 هزار تومان بود که امسال قیمت همان کیف به 300 هزار تومان رسیده است». اما این تمام ماجرا نیست؛ برخی از والدین با این دغدغه برای خرید به فروشگاه‌های شهر آمده‌اند که به گفته آن‌ها قیمت دفتر معمولی از سه هزار تومان سال گذشته به 12 هزار تومان رسیده و نرخ مداد در برخی از برندها از بسته‌ای 70 هزار تومان سال گذشته به 230 هزار تومان رسیده است. آنطور که بسیاری از خریداران این لوازم از حال و هوای قیمت‌ها در آستانه بازگشایی مدارس می‌گویند، با توجه به رشد قیمت‌ بسیاری از لوازم مورد نیاز در مدرسه، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و اقشار ضعیف یا حتی متوسط ترجیح می‌دهند از باقی‌مانده لوازم التحریر سال‌های گذشته خود استفاده کنند. در این اوضاع ظاهرا توان خرید بسیاری از مردم اجازه خرید لوازم‌التحریر را به آن‌ها نمی‌دهد و گویی بازار در دستان قشر مرفه است و اگر خریدی هم انجام شود بیشتر توسط همین قشر است. یکی از فروشنده‌های لوازم‌التحریر در غرب پایتخت، به «همدلی»، می‌گوید: «قیمت این لوازم نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر رشد کرده و همین باعث شده تا خرید مردم نسبت به پارسال نصف شود».
مهر درگیر تورم و تحریم
با افزایش قیمت بسیاری از لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان یا دانشجویان این سوال ایجاد می‌شود که بالاخره تکلیف مردم با گرانی‌ها چیست؟ چرا که بر اساس بسیاری از گزارش‌های میدانی، کم نیستند فروشندگانی که در این وضعیت از آب گل آلود ماهی گرفته و بر طبل گرانی هر چه بیشتر قیمت‌ها می‌کوبند. به باور بسیاری از خریداران قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حدود دو تا سه برابر شده‌اند و وضعیت خرید اجناس در این بازار تعریفی ندارد و به نظر می‌رسد که استقبال خوبی از سوی مشتریان دیده نمی‌شود. هر چند بسیاری از خریداران هر طور شده زیر بار این گرانی‌ها می‌‎روند و برای تهیه نیازهای خود روزهای سختی را تجربه می‌کنند. نکته قابل توجه این است که نظارتی نیز بر قیمت این لوازم وجود ندارد و بازار قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای حسابی داغ شده است. آنطور که چند روز پیش رییس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار در این‌باره به رویداد 24 گفته بود: «نمایشگاه پاییزه به مناسبت بازگشایی مدارس هر ساله برگزار می‌شود، اما امسال متاسفانه زمان بازگشایی نمایشگاه بلافاصله پس از تعطیلات چند روزه صورت گرفت و همین موضوع باعث شد در بحث قیمت گذاری‌ها کنترل لازم صورت نگیرد». آنطور که پدر یکی از بچه‌ها از حال و روز قیمت این لوازم به «همدلی»، می‌گوید: «اوضاع قیمت‌ها وحشتناک است. دو تا دفتر و دو جعبه مدادرنگی خریدیم ۱۱۲ هزار تومان شد. دخترم کلاس اول می‌رود و چون کلاس اولی است باید بخریم، نمی‌شود نه گفت، چون مجبوریم. شما فکر کن روز اول مدرسه اگر وسایلش خوب نباشد بچه چه حالی پیدا می‌کند؟»
هر چه که هست، امسال به دلیل نوسان نرخ ارز و عدم مدیریت به هنگام بازار نوشت افزار و لوازم التحریر توسط نهادهای متولی موجب گردید که این کالاها هم از گرانی ها بی رویه و فراتر از انتظار مستثنی نشود و می‌توان گفت که بر اساس قیمت های موجود در بازار ، نرخ لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان در فروشگاههای سطح شهر نسبت به سال گذشته افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی داشته است. این را می‌توان با وارد شدن به اولین فروشگاه نیز به خوبی فهمید که با انواع کالاهای خارجی و داخلی اشباع شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، امسال قیمت انواع نوشت‌افزار تولید داخل یا وارداتی با قیمتی به‌ مراتب بیشتر از سال‌های گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. و این در حالی است که تنها شرایط درآمدی و معیشت مردم بهتر از قبل نشده بلکه به مراتبت بسیار پایینتر از سالهای گذشته است.


کاهش قدرت خرید
ماجرای گرانی لوازم‌التحریر امسال از بسیاری رسانه‌ها به گوش می‌رسد. این موضوع در بسیاری از شبکه‌های پربازدید مجازی نیز حسابی سر و صدا کرده است. حتی در این‌باره طنزهایی در فضای مجازی و حتی رسانه ملی نیز به راه افتاده است. برخی از مجریان تلویزیون این گرانی را مشابه اتفاقاتی که در بازار پراید افتاد دانسته و می‌گویند: «قیمت لوازم‌التحریر تا اواسط شهریور چند برابر می‌شود و بعد کمی ارزان می‌شود تا ذوق کنیم». البته تصاویر تلخی نیز در این زمینه منتشر شده است. در برخی از این تصاویر معاوضه اسباب‌بازی کودکان با چند قلم لوازم‌التحریر سوژه طراحان شده است. قسمت تلخ‌تر ماجرا این است که در برخی از گزارش‌ها به خارج شدن دانش‌آموزان از چرخه تحصیل به دلیل گرانی‌ها اشاره شده است. هر چند این گزارش‌ها رسمی نیستند و توسط منابع غیر رسمی توییت شده‌اند.
آنطور که برخی از کاربران در این شبکه‌ها ماجرای افزایش قیمت‌ها را منتشر کرده‌اند، در برخی از شهرهای ایران از جمله کردستان تب این گرانی به قدری بالا است که تعداد زیادی از مردم قادر به خرید نیستند. آنطور که رئیس اتحادیه صحافان و لیتوگرافان، به رسانه‌ها خبر داده است: «قیمت چهار تا پنج هزارتومانی حداقل قیمت یک دفترمشق ساده است و با توجه به نزدیکی فصل بازگشایی مدارس و نیاز والدین دانش‌آموزان برای تامین لوازم‌التحریر که دفاتر مشق در صدر این لیست قرار دارد، شاهد گرانی دفاتر مشق هستیم». هر چند در میان این خبرهای گرانی، اخبار خوبی نیز وجود دارد و کمپین‌هایی در فضای مجازی برای تهیه این لوازم ایجاد شده است که امیدوار کننده است.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از سیاست‌های چندگانه در زمینه پوشش گره کور روسری زنان پیامدهای حمله به آرامکو در گفت و گو با مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل: آمریکا در صدد ایران هراسی است وحید جلیلی به حسین محمدی تاخت، حسین صفارهرندی و پسرش به جلیلی جنجال برای فتح صدا و سیما آمار تامل‌برانگیز فرماندار تهران ۸۴۴ راننده سرویس مدرسه لیسانس هستند و تعدادی هم فوق‌لیسانس و دکتری! گزارش «همدلی» از حال و هوای بازار لوازم‌التحریر در آستانه مهر نوشتن پرهزینه شد گزارش همدلی از نشست «صلح و ضرورت دموکراسی» توسعه دموکراسی؛ آخرین رسالت‌ انقلاب‌ها عبدالله ‌ناصری تمایل آشکار صدا و سیما به یک جناح خاص سوالات بی‌پاسخ علی مطهری از کیهان در ماجرای خودسوزی سحر اگر مشکل روحی داشت چرا پرونده تشکیل شد؟ عبدالله ‌ناصری تمایل آشکار صدا و سیما به یک جناح خاص سمت و سو‌های تهدیدات نظامی جدید واشنگتن در قبال تهران روحانی در پنجمین اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه : افزایش همکاری سه‌جانبه ضامن حل بحران سوریه